گزارش نیویورک تایمز از حمله داعش به ۴ توریست خارجی در تاجیکستان

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۳۰۰ شهروند تاجیک در گروه‌های تکفیری تروریستی در سوریه و عراق حضور دارند و در بسیاری از حملات تروریستی از جمله استکلهم و سنت‌پترزبورگ هم نقش موثری داشته‌اند.

به گزارش مشرق، چند روز پیش چند توریست دوچرخه‌سوار آمریکایی، سوئیسی و هلندی که در حال عبور از مناطق جنوبی تاجیکستان بودند، توسط یک خودرو زیر گرفته شدند. اگرچه وزارت امور داخلی تاجیکستان این اتفاق را در ابتدا یک تصادف رانندگی عنوان کرد، اما پس از مشخص شدن حمل سلاح توسط این افراد، شائبه تروریستی بودن آن مطرح شد. تا این که روز گذشته (دوشنبه) داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در ویدئویی که رادیو آزادی منتشر کرده دیده می‌شود که یک خودرو در جاده‌ای روستایی پس از زیر گرفتن دوچرخه سوارها مجدداً دور زده و باز از روی آن‌ها رد می‌شود. مقامات تاجیک در این زمینه گفته‌اند که سرنشینان پس از تصادف پیاده شده و با چاقو به برخی از مجروحان که هنوز زنده بودند حمله و به آن‌ها شلیک کردند و پس از آن محل حادثه را ترک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بازداشت اعضای سه گروه مرتبط با داعش در سال جاری

در یک بولتن بین‌المللی که توسط داعش منتشر می‌شود، در روز دوشنبه این گروه تروریستی اظهار داشته بود که قاتلین این افراد سربازان داعش بوده و تصریح کرده است که این اقدام پاسخی به شهروندان کشورهای عضو ائتلاف (ضد داعش) بوده است.

ادبیات این نوشته به سخنرانی سخنگوی سابق این گروه تروریستی در سال 2014 اشاره می‌کند، که طرفداران این گروه را به انجام حملات در کشورهای خود در هر حالتی که می‌توانند، از جمله زیرگرفتن عابران پیاده توسط خودروها، تشویق می‌کرد. انتخاب زبان این پیام نشان‌گر آن بود که این شبه نظامیان در صدد صورت دادن حملاتی در تاجیکستان هستند.

وزارت امور داخلی تاجیکستان مرگ 4 نفر (از توریست‌ها) را تایید کرده و گفته که دستگاه‌های امنیتی این کشور 4 نفر را که مظنون به حمله به این افراد بوده‌اند را به هلاکت رسانده‌اند. همگی این افراد تاجیک بوده و البته این وزارتخانه اضافه کرده‌که 5 نفر نیز دستگیر شده‌اند.

پلیس تاجیکستان نیز اعلام کرده که خودروی «دوو» را که به دلیل تصادف با دوچرخه‌ها آسیب دیده بود را یافته است.
سفارت ایالات متحده آمریکا در دوشنبه نیز طی بیانیه‌ای تایید کرد که 2 نفر از توریست‌های کشته شده آمریکایی هستند. آن‌ها بخشی از گروه دوچرخه‌سوارانی بودند که برای دوچرخه‌سواری در مناطق کوهستانی جنوب تاجیکستان -که در میان دوچرخه‌سواران غربی مناظر آن در مرزهای جنوبی با افغانستان زیبا و بسیار معروف است- به این کشور سفر کرده بودند.

مقامات تاجیک گفته‌اند دو مقتول دیگر سوئیسی و هلندی بوده‌اند. سه دوچرخه‌سوار دیگر که جان سالم به در برده‌اند نیز مجروح شده‌اند.

فرغانه‌نیوز در این رابطه گزارش داده که یکی از دوچرخه‌سواران فرانسوی به دلیل آن که کمی از گروه عقب افتاده بود توانسته از محل حادثه فرار کند.
تحلیل‌گران می‌گویند پذیرش مسئولیت این حمله توسط داعش، نخستین تهاجم این گروه تروریستی در تاجیکستان بوده است. جالب توجه است که تعداد زیادی از تاجیکان به شمار طرفداران این گروه پیوسته‌اند.

بر اساس گزارشی که در اکتبر 2017 مرکز مطالعاتی صوفان منتشر کرده است، حداقل 1300 نفر از شهروندان تاجیک برای جهاد به سوریه و عراق مهاجرت کرده‌اند. این رقم از عضویت در این گروه‌ها برای یک کشور در زمره رتبه‌های بالا به حساب می‌آید.
آسیای مرکزی همچنین منبع صدور شبه‌نظامیان برای حملات تروریستی در اروپا و آمریکا بوده است. در حملات استکهلم و سنت‌پترزبورگ، تاجیک‌ها و ازبک‌ها بودند که عملیات حمله را بر عهده داشتند. در آمریکا نیز یک مرد ازبک در اکتبر سال 2010 با زیر گرفتن مردم و دوچرخه‌سواران در منهتن 8 نفر را به قتل رساند.
تاجیکستان نیز به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای شوروی سابق، در دهه 1990 درگیر جنگ داخلی شد که خشونت و ناآرامی را در پی داشت. به‌ویژه تبدیل شدن آن به مسیری برای ترانزیت مواد مخدر از افغانستان در این راستا قابل توجه بود.
در سال 2016 نیز در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) یک خودروی بمب‌گذاری شده به سفارت چین حمله کرد که با گروه القاعده و اویغورهای غرب چین مرتبط بود.

بریتانیا نیز چندی پیش طی بیانیه‌ای به توریست‌های انگلیسی در خصوص سفر به مناطق جنوبی تاجیکستان، به‌ویژه برای دوچرخه‌سواری و کوهنوردی هشدار داده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس