خبر ویژه

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید مدیران دولتی ۱۲ میلیارد دلار ارز ارزان را به کالاهای غیرضروری اختصاص دادند اما از دارو دریغ کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

محمد بشری در خبر آن‌لاین نوشت: اگر اقتصاد و صنعت دارو را در چند سال گذشته مرور کنیم، آنگاه درمی‌یابیم که به سه روشی که به ذهن خلاق کنفوسیوس خطور کرده، باید روش چهارمی هم اضافه کنیم و آن اصرار به تکرار تجربه و انجام خطا به صورت چند باره است که البته فرض استاد این بوده که چنین حالتی امکان ندارد، ولی ما نشان دادیم که توانایی خاصی برای «تکرار تجربه» (شما بخوانید اشتباه) و یاد نگرفتن از آن، داریم!


وی با اشاره به تجربیات سال ۹۱ می‌نویسد: پس از کش و قوس فراوان، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی به این جمع‌بندی رسیدند که کالاهای وارداتی کشور به ۱۰ اولویت طبقه‌بندی شده و به اولویت اول و دوم که شامل کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بودند، ارز مرجع تخصیص یابد و به اولویت سوم تا نهم ارز آزاد با سهمیه‌بندی و اولویت دهم نیز ممنوعیت واردات داشته باشند.


وی می‌افزاید: در زمستان ۹۶ علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرد برجام را برای آخرین بار به مدت سه ماه تمدید می‌کند، باز هم وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن این تهدید، محدودیت‌های تعداد واردات را با شدت هرچه تمام‌تر دنبال کرد تا مبادا میزان داروی موجود در انبارهای کشور از سه ماه موجودی فراتر رود.


وی در پایان می‌نویسد: چرا تصمیم‌سازان بانک مرکزی و وزارت صنعت که قطعاً بدنه کارشناسی آنها تجربه سال ۹۱ را داشته‌اند، بیش از ۱۲ میلیارد دلار را با نرخ ارزان‌تر از واقعی به کالاهای غیرضروری، بدون کنترل و هرگونه سقف اختصاص دادند؟


چرا تصمیم‌سازان در وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن شرایط و شکسته شدن برجام از سوی آمریکا، نه در تخصیص ارز و نه در بازبینی سیاست‌هایشان برای تأمین دارو و مواد اولیه وارداتی، به موقع عمل نکردند؟


- چرا با فرصت‌کشی در هنگام مشخص شدن نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی برای همه کالاها، به بهانه تعیین نرخ ارزان‌تر برای ارز دارو، یک ماه ثبت سفارش دارو و تجهیزات پزشکی را متوقف کردند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضایی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    3 0
    متاسفم که حتی در شرایط تحریم هم نگاهمان به خارج و واردات است در حالی که تولید کنندگان دارو در داخل ثابت کرده‌اند که اگر حمایت مناسب داشته باشند حداقل همانطور که وارد کنندگان حمایت میشوند حمایت شوند میتوانند در شرایط تحریم نیازهای دارویی کشور را تامین کنند . ولی بازهم می بینیم که کاسبان تحریم بازهم حمایت بیشتری دارند. این برخلاف اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری معظم انقلاب است که همیشه تاکید بر توانایی داخلی دارند
  • محمد IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    1 0
    بخاطر سوء مدیریت و فساد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس