مطبوعات

«همشهری» و «سازندگی» نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران کاغذ حجم خود را هشت صفحه کاهش دادند و در ادامه این روند شاهد تعطیلی بخش اشتراک «شرق» و افزایش قیمت «هفت صبح» نیز بودیم.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - این روزها اخباری می‌شنویم که از حال ناخوش مطبوعات حکایت دارد. مشکلات مالی روزنامه‌های بخش خصوصی و به ویژه بحران کاغذ و تأثیرات آن از نوسانات ارز، روزنامه‌ها را یکی پس از دیگری با مشکلات جدی مواجه کرده تا جایی که برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است.

چند روز پیش بود که امیر عباس نخعی، سردبیر روزنامه «همبستگی» از تعطیلی این روزنامه خبر داد و نوشت: تجربه‌ای دیگر در همبستگی به پایان رسید. مرگ خاموش مطبوعات را همه نظاره می‌کنند. اعضای حزب هم نظاره‌گران خاموش این تعطیلی بودند. دیگر گفتن ندارد، همه می‌دانند که مطبوعات حال و روز خوبی ندارند، اما کسی کاری نمی‌کند و شاید هم کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد. مگر حال نشریات کاغذی را می‌توان از حال اقتصاد کشور جدا کرد و مگر کسی نمی‌خواهد اوضاع اقتصادی را سامان دهد اما این توانایی نیست.

منصور مظفری، مدیر مسوول روزنامه «آفتاب یزد» هم با اشاره به مشکلات اقتصادی که برای آفتاب یزد پیش آمده نوشت: ناچاریم بی‌پیرایه کمی با شما درد دل کنیم و شرح دهیم این روزها بر روزنامه مردمی و مستقل آفتاب‌یزد چه می‌گذرد. در یک حساب سرانگشتی میزان توان اقتصادی روزنامه همین هشت  صفحه‌ای است که امروز در پیشگاه شما قرار گرفته است و هشت صفحه دیگر عیناً باید با ضرر فراوان تولید شود.

از همین رو آفتاب یزد سناریوهای مختلف را برای بقای روزنامه بررسی کرده است تا بتواند با کمک شما خوانندگان و همراهان گرامی به مسیر خود ادامه دهد. راه نخست کاهش صفحات روزنامه است. راه دیگر حفظ 16 صفحه و افزایش چند برابری قیمت روزنامه است که این هم تقریباً شدنی نیست. 

اما راه سومی هم وجود دارد که به نظر می‌رسد عقلانی‌تر باشد. با توجه به شرایط جدید اقتصادی مجبور می‌شویم قیمت را به دو هزار تومان افزایش دهیم. وی همچنین در ادامه با اعلام یک شماره حساب برای کمک می‌نویسد: امروز دست یاری خود را به سوی شما دراز کرده‌ایم و چشم به مهرتان داریم.

«همشهری» و «سازندگی» نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران کاغذ حجم خود را هشت صفحه کاهش دادند و در ادامه این روند شاهد تعطیلی بخش اشتراک «شرق» و افزایش قیمت «هفت صبح» نیز بودیم. 
روزنامه شرق در صفحه نخست شماره دوشنبه یکم مردادماه خود و در ستونی با عنوان «سخنی با مشترکان شرق»، با اشاره به تلاش مجموعه مدیریتی خود برای پایین نگه‌داشتن قیمت روزنامه و حفظ قیمت فعلی، به‌رغم فشارهای اقتصادی ناشی از شرایط کلان اقتصادی کشور، افزایش هزینه‌ها در بخش چاپ، زینک و جهش قیمت کاغذ به‌تبع جهش قیمت ارز را یک شرایط پرچالش جدید دانسته و اعلام کرد واحد اشتراک روزنامه شرق یکی از زیرمجموعه‌های پرهزینه ماست که متأسفانه ادامه فعالیت آن در شرایط فعلی ممکن نیست. 

روزنامه «هفت صبح» نیز در شماره دوشنبه یکم مردادماه خود با انتشار مطلبی از افزایش قیمت این روزنامه در استان‌های تهران و البرز خبر داده است. در این نوشته با عنوان «خبر کوتاه بود و سخت!» آمده است: «قریب پنج سال مقاومت کردیم اما بالاخره مجبور شدیم قیمت روزنامه را در تهران و البرز افزایش دهیم». 
روزنامه «همدلی» نیز برای مواجهه با مشکلات مالی خود دست به اقدام جالبی زد. این روزنامه اعلام کرد که قصد اجاره دارد و به دنبال حامی مالی جدید است.
معلوم نیست بحران ارزی و تأثیرات آن بر روی قیمت کاغذ و سوءمدیریت‌ها در ادامه چه بر سر سایر روزنامه‌ها و مطبوعات خواهد آورد و این بخش از زندگی مردم را نیز به مانند سایر بخش‌ها دچار اخلال خواهد کرد. به هر روی وجود مطبوعات و حفظ ارتباط مردم با روزنامه‌ها امری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و حضور قدرتمند مطبوعات می‌تواند در ارائه راهکار به مسوولین و حل مشکلات کشور نقش ویژه‌ای ایفا کند. لذا لازم است اگر قرار است مسوولین به واقع فکری به حال مشکلات اقتصادی کنند، تنها به ارائه اقدامات نمایشی و سخنرانی اکتفا نکنند و فکری نیز به حال مطبوعات کنند تا حال ناخوش این روزهایش التیام یابد و بتواند وظایف خود را در قبال مردم و سرنوشت کشور به خوبی انجام دهد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس