کریس رونالدو و رونالدینیو

آیا کالچو همشه باتلاق ابرستارگان شاغل در لالیگا بوده است؟ همیشه مثالهای نقض وجود دارند اما بخش قابل توجهی از انتقالات مهم بین لالیگا و سری A ایتالیا با فراموشی و محو بازیکن همراه بوده است.

سرویس ورزش مشرق – انتقال رونالدو از رئال مادرید به یوونتوس بهانه خوبی بود برای بررسی حضور لالیگایی‌ها در کالچو و یا بر عکس، آیا چنین انتقالاتی به سود ابرستارگان فوتبال حرفه ای دنیا بوده است؟ آمار و ارقام در این خصوص چه می‌گویند؟

بازیکنی که درست یا غلط گفته می شود تنها 7 درصد از بدنش را چربی زائد تشکیل داده، بازیکنی که ساعت زیستی بدنش سن او را 20 سال نشان می دهد، ابرستاره ای که بیش از تعداد بازی خود، گل زده دارد، قطعا در لباسی دیگر با تیمی دیگر در لیگی دیگر موفق خواهد بود اما معیار تشخیص این موفقیت چیست؟

آندره پیرلو در خصوص رونالدو بسیار خوش بین به نظر می رسد، او می گوید: کریستیانو رونالدو می‌تواند اتفاقات ویژه ای در تیم ما رقم بزند که یووه نیز به آنها نیاز دارد. من خیلی خوشحالم که قهرمان بزرگی مثل رونالدو به تیم ما پیوسته است. خرید بازیکنی مثل او شاید مستقیما لیگ قهرمانان را برای شما به ارمغان نیاورد ولی شما را به آن نزدیک می‌کند. رونالدو بازیکنی است که تناسب ها را به هم می‌زند و می‌تواند به یووه کمک کند قهرمان چمپیونز لیگ شود. او بازیکن بزرگی است و مطمئنا  تفاوت ها را رقم خواهد زد.

اما آیا پیرلو از اظهارتش کاملا اطمینان دارد؟ آیا هر ستاره ای که از لالیگا به کالچو یا سری A ایتالیا نقل مکان کرده، موفق بوده است؟ البته که رونالدو بازیکن بزرگی است و شاید به پشتوانه بزرگی خود، ستارگان دیگری را از لالیگا و حتی از خود رئال مادرید به سمت کالچو و یوونتوس بکشاند.

هنوز مدت زیادی از انتقال کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی و 34 ساله رئال مادرید به یوونتوس سپری نشده که حالا این بازیکن از مدیریت باشگاه جدیدش خواسته برای جذب مارسلو اقدام کنند. طبق ادعای سان، رونالدو در جریان مذاکرات با باشگاه یوونتوس برای توافق نیز این درخواست را مطرح کرده بود و حالا و بعد از نهایی شدن این انتقال نیز روی موضع خود پافشاری کرده است.

رونالدو در سالهای حضور در رئال مادرید هم در زمین و هم در خارج از دنیای فوتبال رابطه بسیار صمیمانه ای با مارسلو داشت و این موضوع از سبک بازی این 2 بازیکن در ترکیب رئال مادرید و همچنین شادی های پس از گل آنها کاملا مشخص بود.

با نگاهی به سمت تاریخ انتقالات لالیگایی‌ها به کالچو و برعکس تقریبا مشخص می شود که بسیاری از این ستارگان در نیمه دوم زندگی فوتبال خود هرگز موفق عمل نکرده اند. البته در این فضا، استثناهایی هم وجود داشته است و شاید علت اصلی این مثالهای نقض، بزرگی این ابرستارگان باشد و اتفاقا یوونتوسی ها امیدوارند رونالدو همان مثال نقض تاریخ محسوب شود!

یکی از مهمترین مثال‌ها رونالدینیو، اسطوره فوتبال برزیل و البته جهان است، کسی که هنوز هم هوادارانش میلیونی است و به دنیای فوتبال فخر می فروشد، حق هم دارد، جوجه اردک زشت آنقدر بر دنیای فوتبال آقایی و بزرگی کرد که این روزها همچنان در صدر ایستاده و بزرگ است اما هواداران حرفه ای فوتبال فراموش نمی کنند که این ابرستاره چگونه در کالچو تا مرز فراموشی هم پیش رفت.

در ژوئیه ۲۰۰۸ رونالدینیو پیشنهاد ۲۵.۵ میلیون پوندی منچسترسیتی را رد کرد تا به باشگاه ایتالیایی آ.ث میلان با مبلغ ۲۲.۰۵ میلیون یورو و دستمزد ۶.۵ میلیون یورو بپیوندد.

رونالدینیو فصل ۰۸–۲۰۰۷ را با ۱۰ گل در ۳۲ بازی در مجموع تمام مسابقات به پایان رساند. بعد از عملکرد خوبش در ابتدای فصل، رونالدینیو مشکل تناسب اندام پیدا کرد و بیشتر بازی‌ها را از روی نیمکت شروع می‌کرد تا پایانی ناامید کننده در آخر فصل با میلان داشته باشد. نداشتن از خودگذشتگی، مهمانی‌های دیر وقت شبانه و نبود روش زندگی حرفه‌ای ورزشکارانه باعث انتقاداتی شد، مانند کارلو آنچلوتی مربی اش در میلان که گفت: افت رونالدینیو مرا متعجب نکرد. وضعیت فیزیکی او بی‌ثبات است اما درباره استعداد او شکی نیست.

رونالدوی برزیلی نیز یکی از همین مثالهای ملموس است، ستاره ای که از ایتالیا به مادرید آمد و درخشید، خوب هم درخشید اما در بازگشت به کالچو و پس از مصدومیت‌هایی که بوی کهنه آنها به مشام می رسید، تقریبا محو شد.

بزرگانی بوده اند که از کالچو به لالیگا آمدند، البته در هر دو جبهه موفق عمل کردند، به راحتی در این لحظه می شود به نام زیدان فکر کرد، ابرستاره ای که محال است جغرافیایی برای افت او در نظر گرفت، زندگی ورزشی زیدان همیشه درخشان بوده اما مشخص نیست چه سری در این میان نهفته که کالچو در عموم مواقع، افت ستاره ها را رقم می زند و به باتلاقی برای فراموش شدن تبدیل می شود.

شاید بشود به کاکا هم اشاره کرد، ستاره ای که البته هنوز هم نامش در ذهن فوتبال دوستان درخشان و بی نقص است، در سال ۲۰۰۳ او با ۸.۵ میلیون یورو به میلان پیوست. او با میلان قهرمان سری آ و لیگ قهرمانان اروپا شد؛ همچنین در سال ۲۰۰۷ توانست برنده جوایز بازیکن سال فوتبال جهان و توپ طلای اروپا شود. پس از دوران موفقش با میلان با وجه ۶۵ میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. در آن زمان، این انتقال، دومین انتقال گران‌قیمت تاریخ پس از انتقال ۷۵ میلیون یورویی زین‌الدین زیدان بود. پس از گذراندن ۴ فصل در اسپانیا، در سال ۲۰۱۳ به میلان بازگشت و توانست صدمین گلش را برای این باشگاه به ثمر برساند. سخت می شود قضاوت کرد که کاکای میلان بزرگ تر بود یا کاکای مادرید به هر حال خود کاکا بارها اشاره کرده که درخشش در کالچو برایش به مراتب سخت تر از درخشش در لالیگا بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    12 1
    والا کاکا فوق العاده بود رفت رئال به گند کشیده شد برگشت میلانی که دیگه تیم سابق نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس