عراقچی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه می‌گوید اگر ایران صادرات نداشته باشد، دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها ،اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره بسته پیشنهادی اروپا در قبال برجام و اقدامات صورت گرفته در این رابطه گفت: مجموعه تعاملاتی که ما با کشورهای اروپایی داشتیم منتهی شده به یک مجموعه از تعهداتی که آن‌ها به ما داده‌اند که شامل بسته پیشنهادی آن‌ها نیز می‌شود.

وی افزود: این بسته در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و همه مواردی که خواسته‌های ایران از برجام است نیز شامل می‌شود که ما کماکان منتظر این هستیم تا راه‌حل‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود که این موضوع هنوز در حال مذاکره است.

بیشتر بخوانید:

پست اینستاگرامی عراقچی درباره همکاری‌های ایران و هند +عکس

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره مهلت اروپا برای ارائه پیشنهادات عملی خود به ایران، اظهار داشت: مهلتی که وجود دارد همان تاریخ 15 مرداد است که شروع قسمت اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود که طبیعتا تا قبل از تاریخ مذکور باید به مکانیزم‌های عملی رسیده باشیم تا خواسته‌های ایران تامین شود.

عراقچی در گفتگو با العالم افزود: در 15 مرداد همه تحریم‌ها برنمی‌گردد و مهلت بعدی در آبان ماه است که ما در 3 ماه باقی‌مانده فرصت کار روی راه‌حل‌های عملیاتی برای تحریم‌های بعدی را داریم.

وی تاکید کرد: آنچه که اکنون وجود دارد تعهدات سیاسی در حوزه‌های مختلفی است که از طرف کشورهای 1+4 مطرح شده و در بیانیه نشست وزرای خارجی 1+4 نیز به صورت آشکار سرفصل‌های این تعهدات آمده  است، از همین رو کماکان ما در حال مذاکره و کار روی راه‌حل‌های عملیاتی و سازوکارهای اجرایی این تعهدات هستیم، از همین رو مذاکرات ادامه دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رابطه با تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها ،اختیارات و انتخابات ایران  زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

عراقچی با بیان اینکه گزینه‌های متعددی برای مواجهه با اقدام آمریکا علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: من امیدوارم  ما به نقطه‌ای نرسیم که این بخواهد عملی شود. فکر می‌کنم که جامعه جهانی، متحدین آمریکا به خصوص اروپایی‌ها، چین روسیه و هند هم خواهان رسیدن به این نقطه نیستند و به همین دلیل با ما مذاکره می‌کنند برای اینکه خواسته‌های ایران تامین شود.

وی تاکید کرد: اولین خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و مذاکرات با اروپایی‌ها برای این است که  ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت ایران برسیم. جامعه جهانی خواهان رسیدن به  آن نقطه نیست  و ما هم خواهان این مسئله نیستیم  ولی اینطور نیست که اگر این شرایط به ایران تحمیل شود ایران دست و پا  بسته باشد و به تعبیر رئیس جمهوری بنشیند و فقط نگاه کند، حتما اینگونه نخواهد بود.

وی درباره معاونت اقتصادی وزارت خارجه و وظایفش بیان داشت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک نهاد تازه‌کار در وزارت خارجه است و قرار نیست کار اقتصادی در خارج از کشور کند. همه نهادها و وزراتخانه‌های و دستگاه‌های مسئول هستند که باید کار خود را انجام دهند، وزارت امور خارجه  به عنوان هماهنگ‌کننده و سیاست‌گذار  در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی در خارج از کشور است و معاونت اقتصادی ما مشغول این طراحی‌ها و هماهنگی‌هاست و جلسات مکرری بین وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شده، خصوصا در مورد تحریم‌ها و بازگشت تحریم‌هایی که برجام لغو کرده بود جلسات در حال برگزاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال ایران گفت: عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدید نظر کند.

عراقچی با بیان اینکه منطقه ما از اشتباهات محاسباتی مکرر عربستان سعودی در منطقه رنج می‌برد، تصریح کرد: همه مصائبی که در یمن، بحرین، لبنان، قطر، شورای همکاری خلیج فارس، سوریه و عراق و کردستان عراق رخ داده است به دلیل اشتباهات مکرر عربستان سعودی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    23 0
    اقای عراقچی! ایران نتواند رآکتور داشته باشد دیگران چرا میتوانند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس