قاضی عسکر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به لزوم بهره بردن از ظرفیت حج برای رفع مشکلات مسلمانان گفت: با توجه به اهمیت حج در آیات و روایات, نباید اجازه دهیم اختلافات سیاسی موجب تعطیلی حج شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز ۲۹ تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) با تبریک دهه کرامت و هفته حج اظهار داشت: حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است و جایگاه بسیار رفیعی دارد؛ به گونه‌ای که پایداری دین با کعبه پیوند زنده شده است.

اهمیت حج و خانه خدا در آیات و روایات 

وی با اشاره به روایتی درباره کعبه افزود: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است و در قرآن می‌خوانیم: خداوند کعبه این مکان مقدس اولین خانه‌ای است که خداوند برای عبادت قرار داده برای قوام جامعه اسلامی است. همچنین در قرآن داریم که حضرت ابراهیم (ع) مأمور می‌شود تا مردم را به حج فراخواند و دعا می‌کند دل بخشی از مردم را متمایل به این خانه کند و در جایی دیگر دعا می‌کند که از بهره‌های مادی خود این سرزمین را بهره‌مند کن تا آنهایی که به این مکان می‌آیند گرفتار مشکلات نشوند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اهداف بسیاری برای سفر حج قرار داده شده است، گفت: در روایتی از امام علی (ع) آمده است که خداوند، حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد تا پرچم اسلام را برافراشته نگه دارند و نگذارند به زمین بیفتد. منفعت حج تنها برای کسی که به این سرزمین می‌رود نیست؛ بلکه تمام کسانی که در دور و نزدیک هستند از برکات حج بهره می‌برند. امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: یکی از اهداف حج شناخت مسلمانان از یکدیگر است تا درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.

اختلافات سیاسی نباید موجب تعطیلی حج شود 

وی به روایتی درباره مضرات تعطیلی حج اشاره کرد و افزود: در روایتی داریم اگر مردم، حج را ترک کنند، والی جهان اسلام و امام مسلمانان باید مردم را مجبور کند و اگر پول هم ندارند، باید از بیت‌المال دهد تا خانه خدا از حج‌گزار خالی نماند. امام علی (ع) در وصیت خود نیز فرمودند اگر خانه خدا را تنها بگذارید، خداوند بر شما عذاب نازل می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان با یک مشکل در روابط سیاسی حج را تعطیل کرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه ظرفیت‌های حج آنقدر بالاست که نباید آن را از دست داد، خاطرنشان کرد: اولین ظرفیت آن ایجاد تحول روحی و روانی برای مردم است؛ به طوری که زائر قبل از سفر حلالیت می‌طلبد و سعی می‌کند به گونه‌ای به میقات بیاید که خداوند لبیک او را پاسخ دهد. نشانه قبولی حج هم این است که انسان از گذشته خود متفاوت باشد و مسیر حق را برگزیند. 

دشمنان میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه می‌کنند

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۵۰ هزار نفر به عمره می‌رفتند، گفت: امسال حدود ۸۶ هزار نفر به حج می‌روند. اولین اثر حج، اصلاح جامعه و دوم تعمیق باورهای دینی در مردم است. در چند سال گذشته گرفتاری‌ای داشتیم که برخی حجاج هنوز حمد و سوره را نمی‌دانستند؛ چه برسد به آگاهی از اسرار حج و آداب اسلامی.  

وی با اشاره به اینکه حج می‌تواند قوای دینی را افزایش دهد، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ زائر اهل سنت امسال به حج مشرف می‌شوند. همه این افراد مدافع اسلام هستند و همه مسلمانان در کنار یکدیگر حج را ادا می‌کنند. با رفتار مردم کشورمان حج ایرانیان به عنوان حج برتر شناخته می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان هزینه می‌شود، گفت: دشمنان، اسلام و مسلمانان را حامی تروریست معرفی می‌کنند اما حج فرصتی را برای ما به وجود می‌آورد که شبهه‌ها را پاسخ داده و ویژگی‌های مسلمانان را بیان کنیم.

لزوم بهره بردن از ظرفیت حج برای رفع مشکلات مسلمانان

وی با اشاره به اینکه اگر به درستی از ظرفیت حج استفاده می‌شد، مسلمانان اینقدر فلاکت را تجربه نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: در این اجتماع می‌شد برای اقتصاد و دوری از مشکلات مسلمانان چاره اندیشی کرد. 

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه امام خمینی (ره) احیاگر حج ابراهیمی شد، افزود: باید برای سلامتی رهبر معظم انقلاب نیز دعا کرد که هر ساله با رهنمودهای خود، مردم را به سمت حج تشویق می‌کنند. امیدواریم امسال نیز زائران کشورمان به سلامت به این سفر معنوی مشرف شده و به کشور بازگردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    11 1
    حج از واجبات خداوند است . موفقیت ملت ایران آرزوی ماست
  • جمشید IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    6 5
    طبق دستور خدا حج نباید تعطیل شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس