کد خبر 875906
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
قاضی عسکر

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه 6 میلیون نفر در نوبت عمره هستند، از آخرین اقدامات در زمینه دیه شهدای منا و مسجدالحرام خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با بیان اینکه جلساتی که روحانیون کاروان ها برگزار می‌تکنند میواند بسیار اثرگذار باشد اظهار داشت: بسیاری از حجاج می‌پرسند که اگر تحول روحی بوجود بیاید باید چگونه آن را نگاه داشت؟ حتی سوال شده بود مهم‌ترین حاجت شما چه بوده است که بیشترین پاسخ‌ها مربوط به دعای مردم درباره فرج امام زمان(عج) و دعای برای مسلمانان و پیشرفت کشور و دعا برای جوانان بوده که این امر نشان می‌دهد مردم از نظر فرهنگی غنی شده‌اند.

لزوم توجه به اتحاد مسلمانان در ایام حج/ شعار ما حمایت از مستضعفین است

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به اتحاد مسلمانان تاکید دارند افزود: در گذشته ایرانیان فکر می‌کردند اگر بتوانند با مهر نماز بخوانند، کار بزرگی کرده‌اند یا درباره اختلافات بحث شود اثرگذاری زیادی در حج دارد، اما امروز با توجه به برنامه‌های فرهنگی چنین مباحثی مطرح نیست. امت اسلامی در سراسر جهان که در کنگره حج جمع می‌شوند به فکر اتحاد هستند همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند و رهبر معظ انقلاب تاکید داشتند باید به اتحاد توجه داشت.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه هدف ما حمایت از مظلوم و توسهه اسلام است گفت: وقتی میگوییم ای فلسطین حامی شما هستیم مگر انها شیعه هستند یا تمامی مردم سوریه یا یمن شیعه هستند؟ شعار ما حمایت از مستضعفین است که این امر نشانگر تبیین انقلاب اسلامی است. در سالهای اخیر چندین هزار نفر زائر مسلط به زبان‌های مختلف خارجی از جمله عربی، انگلیسی و ترکی داشتیم که به خوبی اتحاد مسلمانان را تبیین کرده‌اند.

حج فرصت مناسبی برای روشنگری است/ ما به دنبال جنگ نیستیم

سرپرست حجاج ایرانی به تبلیغات ضد ایرانی اشاره کرد و افزود: در دیداری با یکی از مسؤولان عربستان، وی به من گفت که قران شما تحریف شده است و گفتم که این اتهام و خطاست چراکه ما رادیو و شبکه قرآن داریم، فروش قرآن در کتابفروشی ها رواج دارد بیایید اثبات کنید که بعد متاثر شد و متوجه تبلیغات ضد ایرانی شد. بنابراین ایام حج فرصت مناسبی است تا روشنگری کنیم تا بفهمند که ما به دنبال جنگ نیستیم. امسال 10 هزار و 350 نفر اهل سنت هستند که این عزیزان در طول این چند سال گذشته موجب عزت جمهوری اسلامی هستند و یا روشنگری تبلیغات دشمنان را خنثی می‌کنند.

امروز حج موجب افتخار کشور و مکتب اهل‌بیت(ع) است

وی با بیان اینکه ما سال گذشته با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی 26 کمیته اسیب شناسی را در زمینه حج تشکیل دادیم تا اسیب ها را بررسی کردند و تکرار نشود خاطر نشان کرد: امروز حج موجب افتخار کشور و مکتب اهل بیت است. ایرانیان در مکه و مدینه همواره در حال تلاوت قرآن یا اقامه نماز و مشغول دعا و نیایش هستند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند انجا از نظر امکانات تشریفاتی است اما اینطور نیست تصریح کرد: در انجا یک نوع غذا طبخ می‌شود که بهداشت در آن به خوبی رعایت شده است. محدودیت‌هایی هم وجود دارد همانطور که حج سفر ریاضت است به طوری که در منا چادرها محدود است و زائران باید در این زمینه آگاه باشند.

زیباترین لحظات حج دعای عرفه است

وی با اشاره به اینکه یکی از زیباترین لحظات حج دعای عرفه است گفت: دعای عرفه دعای تکان دهنده و عرفانی است که در آن انسان سعی می‌کند خود را به خدا نزدیک کند. یکی از زائران ایرانی که از امریکا امده بود گفت بیش از 100 کشور رفتم امکانات و هتل های مختلفی را تجربه کردم اما در چادر بودن و زمین خاکی و سختی طواف انقدر زیبا و لذتبخش است که نمیتوانم با سایر سفرها مقایسه کنم. اینها از برکات خانه خدا و حج ابراهیمی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) وقتی مردم را به حج فراخواند از خدا خواست که دل مردم متوجه این خانه شود. کسانی که مشرف می‌شوند تشنه تر از افرادی هستند که نرفته‌اند که این امر بخاطر مغناطیس کعبه است که همه را شیفته می‌کند. همه مثل هم در کنار یکدیگر هستند و همه چیز رنگ و بوی الهی دارد. انچه ما به دنبال آن هستیم این است که تحول روحی و روانی حاکم شود.

مباحث سیاسی ایران و عربستان با موضوع حج جداسازی شد

حجت الاسلم قاضی عسکر به جداسازی مباحث سیاسی ایران و عربستان با حج اشاره کرد و گفت: معیار ما این است بحث سیاسی از حج جدا شود. تنش سیاسی بین ایران و عربستان وجود دارد که اگر بر آن متمرکز شویم به طور حتم بر روی زیارت زایران اثرگذار خواهد بود. اما سال گذشته مراعات شد و با همکاری مردم و مسؤولان حج خوبی برگزار شد و توافقی صورت گرفت که زائران نباید به موضوعات سیاسی و اختلافات بپردازند.

استقبال از زائران ایرانی در مدینه با آب زمزم

وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده ای علیه ایران شده که سازمان یافته نیست افزود: 27 تیر اولین گروه زائران به مدینه مشرف شدند که در فرودگاه آنجا از زائران ایرانی با اب زمزم استقبال کردند که امیدواریم حج امسال بهتر از گذشته باشد چرا که سال گذشته با استرس و دغدغه زائران به حج رفتند اما امسال ارامش برقرار است.

سالانه 750 هزار نفر به عمره اعزام می‌شدند/ 6 میلیون نفر در نوبت عمره هستند

نماینده ولی‌فقیه در امور حج وزیارت در ادامه به برقراری عمره اشاره کرد و افزود: سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین دو کشور در زمینه برقراری عمره نبود، به همین دلیل نمی‌توانستیم مسؤولیت برقراری زائران و اعزام ان‌ها به عمره را قبول کنیم در حالی که در سال‌های گذشته سالانه 750 هزار نفر به سفر عمره میبردیم. علاوه بر این به دلیل طرح توسعه زائران امکان تشرف به در داخل صحن مسحدالحرام را نداشتند که به طور حتم این امر موجب نارضایتی زائران میشد.

وی با بیان اینکه اگر حج به خوبی برپا شود مقدمات عمره را فراهم می سازیم گفت: هم اکنون 6 میلیون نفر در انتظار عمره هستند که باید برای اعزام و تشرف آنها به خانه خدا برنامه ریزی صورت گیرد.

آخرین اقدامات در زمینه دیه شهدای منا و مسجدالحرام

حجت الاسلام قاض عسکر با اشاره به تفاوت قیمت کاروان های حج نیز گفت: اختلاف قیمت های کاروان های حج تنها برای اختلاف قیمت اسکان است و ما در حج هیچ تبعیضی بین زائران قایل نمی‌شویم.
در حمل و نقل تدارکات و ... تبعیض نیست و همه یکسان هستند. اگر همه هتل ها یکنواخت بود همان ها را اجاره میکردیم تا هزینه ها هم یکسان باشد اما ساخت و سازی صورت نگرفته و سطح هتلها متفاوت است بنابراین هزینه اعزام نیز تفاوت دارد.

سرپرست حجاج ایرانی به اخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه دیه شهدای منا و مسجدالحرام اشاره کرد و افزود: عربستان متعهد به پرداخت شهدای مسجدالحرام شده است اما همچنان زیر بار دیه شهدای منا نمی‌رود.

وی با بیان اینکه دیه شهدا به دلیل نداشتن سفارت در عربستان مستقیم پرداخت نمی‌شود تصریح کرد: مدیریت کار با حج و زیارت است و با وزیر حج هم مطرح شد اما انها نپذیرفتند و گفتیم که از سازمان ملل پیگیری خواهیم کرد. چندین نامه ارسال شد و قرار بود ارتباط برقرار شود. در مورد کمیته حقیقت یاب نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته چرا که دوربین ها در اختیار انهاست اما اجازه دیدن تصاویر را به ما نمیدهند تا مشخص شود چه اتفاقی صورت گرفته است.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: ما می‌گوییم طبق قاعده فقهی قتیل الزحام اگر جمعی در طواف یا مراکز دیگر به دلیل کثرت جمعیت دچار حادثه شود یا فوت شد، در صورتی که کسی در حادثه مقصر نباشد و معلوم نیست به چه دلیلی است دیه بر عهده بیت المال مسلملین است و اگر هم بگویند ما مقصر خاصی هم در این رابطه ندیدیم باید دیه شهدای منا را پرداخت کنند. این در مقابل نفتی میفروشند مبلغی نمی‌شود اما آنها از این امر سر باز می‌زنند. البته برخی از شهدای منا هم بیشتر از اینکه به دنبال دیه باشند می‌خواهند متوجه شوند در آنجا چه اتفاقی افتاده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس