ارز مسافرتی

در سه ماهه گذشته، بانک مرکزی برای سفرهای خارجی که عمدتا تفریحی بودند، یارانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در اختیار عده‌ای قرار داد.

سرویس اقتصاد مشرق - پس از انتقادات فراوانی که از سوی رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی نسبت به نحوه واگذاری ارز دولتی برای مسافرت خارجی مطرح شد، امروز یکی از رسانه‌ها از قول مسئولان بانک مرکزی، میزان ارز تخصیص یافته برای مسافرت‌های خارجی را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید

شکست سیاست ارزی دولت

براساس گزارش ایرنا، بانک مرکزی از ۲۱ فروردین ماه امسال در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز بابت سفرهای خارجی هموطنان پرداخت کرده است. بدین صورت که سفر به کشورهای مشترک‌المنافع و همسایه ۵۰۰ یورو و سایر کشورها ۱۰۰۰ یورو تخصیص می‌یابد.

حال که این آمار از میزان تخصیص ارز منتشر شد، سه مسئله قابل ذکر است:

۱- براساس این آمار، طی سه ماه گذشته، بیش از هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان ارز دولتی و با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مسافران قرار گرفت. این درحالیست که در طی این مدت، میانگین قیمت ارز حدود ۴ هزار تومان بیش از قیمت دولتی و در فاصله بین ۸ تا ۸۵۰۰ تومان بود. به عبارت دیگر حدود هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان - ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال - یارانه برای مسافرت خارج از کشور پرداخت شد.

پرداخت این یارانه به مسافران سبب شد بسیاری از آژانس‌های مسافرتی با تشویق به سفرهای صوری و دریافت ارز مسافران و فروش در بازار آزاد مبالغ کلانی به جیب بزنند.

۲- طبق این آمار، در این مدت نزدیک به ۱۲۵۰ میلیارد تومان به صورت یارانه در اختیار مسافران خارج از کشور قرار گرفت که بخش عمده‌ای از این افراد برای سفرهای تفریحی و... از کشور خارج شده بودند. به عبارت دیگر در همین سه ماهه، از جیب هر ایرانی مبلغ بیش از ۱۵ هزار تومان پرداخت شد تا عده‌ خاصی به مسافرت خارجی بروند.

پرداخت این مبلغ در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد و بالارفتن قیمت دلار سبب افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی مردم شده است، امری خلاف تدبیر است.

۳- اگر بطور میانگین، ارز تخصیص یافته برای سفرهای خارجی به کشورهای همسایه و سایر کشورها را ۷۵۰ دلار در نظر بگیریم، مشخص می‌شود در سه ماهه گذشته، ۴۲۸ هزار نفر از هموطنانمان برای خروج از کشور ارز دولتی دریافت کردند.

به عبارت دیگر، بانک مرکزی برای هر سفر خارجی به طور میانگین ۳ میلیون تومان یارانه اختصاص داد.

در حالت کلی می‌توان گفت ادامه تخصیص ارز به شیوه فعلی برای مسافرت‌های خارجی نه تنها به صلاح کشور نیست بلکه موجب بی‌عدالتی در حق مردمی است که با درک درست از شرایط کشور، سفرهای خارجی نرفته و از فشار بر سایر هموطنانشان اجتناب می‌کنند.

همچنین لازم است بانک مرکزی علاوه بر اینکه لیست سایر ارزهای دولتی تخصیص یافته برای واردات کالا به کشور را نیز منتشر کند، به تفکیک میزان ارز تخصیص داده شده برای سفر به هریک از کشورها را نیز منتشر کند تا مشخص شود چه میزان از این یارانه دولتی در جیب عده کمی از مردم و صرفا برای تفریح در شرایط خاص ارزی کشور پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    21 4
    افرادی که برای سفر خارج اقدام میکنند را فورا اعدام کنید .
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    14 24
    اخه دکتر پروفسور یک سری برای دیدن فرزندان دانشجو میرن یکسری برای تحصیل..یو سری برای درمان میرن....یک ذره به مخت فشار بیهر وقتی میخوای نظریه پردازی ونی
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      17 8
      من راضی نیستم کسی با حق من و خانوادم بره جهانگردی! راضی نیستم
  • AE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    8 15
    اتفاقا دادن ارز مسافرتی ارزان باعث شده که مسافران ارز بیشتری در کشور مقصد خرج نکنند و ارز را برای فروش به کشور باز گردانند واین کار باعث ثبات ارز شده اگر ارز مسافرتی گران شود ارز دوباره اوج خواهد گرفت ارز یکبار در سال هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور نمیگذارد
  • AE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    7 6
    یکبار در سال هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد اتفاقا باعث برگشت ارز به کشور نیز مبشود وارز افزایش قیمت پیدا نمیکند
  • حميد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 12
    اصلا چه معني براي خوشگذراني عده اي بيت المال هدر بدن . ارز ازاد ميگرفتن . مسئولين من نميبخشمتان براي اين كارهاتان
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      5 2
      ارز مسافرتیه حالا کسی مسافرت نمیره بقیه چیکار کنند حتما باید دلارهای مملکت رو یه عده خاص بخورند؟مردم حق ندارند دلار کشور را بخورند ؟بنام وارد کننده بدین یه عده بخورند یه آبم روش
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      4 1
      وقتی مردم حق خودشو نخواد و ارز مسافرتی خودشو نگیره مطمئنا اون ارز به دست مفاسد اقتصادی خورده میشه
  • NL ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    4 2
    ارز زیارتی چی؟ گویا اون مشکلی نداره
  • احمد FR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 8
    چرا باید ارز به مسافر بدهند دلارها را بدهند واردکننده
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      10 2
      آره بدهند اونا بخورند بهتره مردم هیچ حقی ندارند
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      18 3
      که بیاد دوبرابر به خورد مردم بده من ارز مسافرتی خودمو میخوام این حق منه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس