سید رضا قزوینی

بر خلاف ادعای برخی از رسانه ها، شهروندان عادی تنها به دنبال به ثمر نشستن اعتراضات خود و دیده شدن آن به طور مسالمت آمیز هستند. حضور مستقیم در میان مردم، به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

سرویس جهان مشرق - اعتراضات مردمی عراقی‌ها بابت فساد و سوء خدمت رسانی در مناطق مختلف عراق، چند روزی است که اخبار این کشور را پر رنگ‌تر کرده است. این اخبار با تصرف چند ساعته فرودگاه نجف و منتفی شدن پروازهای این فرودگاه اهمیت بیشتری‌ به خود گرفت.

تصویری از تصرف فرودگاه نجف

این درحالیست که عراق در شرایط حساسی قرار دارد. پارلمان این کشور به کار خود پایان داده است و آرای انتخابات در برخی حوزه‌ها با بازشماری روبروست و همچنین به دلیل آرای نزدیک احزاب سیاسی، ائتلاف برای تشکیل دولت با اما و اگرهای فراوانی روبروست. به تمام این موارد باید نفوذ و دخالت کشورهایی مانند عربستان، آمریکا و ترکیه را هم اضافه کرد که اوضاع آرام عراق به نفع شان نیست.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق و حاشیه‌های این انتخابات و همچنین اعتراضات اخیر عراقی‌ها بهانه‌ای شد تا با «سید رضا قزوینی غرابی» تحلیل گر عراقی گفتگو کنیم و درباره اتفاقات عراق سوالاتی را مطرح کنیم.

حیدر العبادی

در ابتدا توضیحاتی درباره وضعیت عراق در دوره پس از انتخابات بفرمایید.

فضای سیاسی حاکم پس از همه دوره های انتخاباتی در عراق را تقریبا باید مشابه یکدیگر دانست. رد و بدل شدن اتهام تقلب توسط احزاب و ائتلاف ها به یکدیگر و طولانی شدن فرآیند شمارش آرا و در نتیجه طولانی شدن روند تشکیل دولت. این دوره نیز شاهد همین مسأله هستیم با این تفاوت که موضوع تقلب و مسأله بازشماری آرای مردم بسیار قابل توجه بود.

در حال حاضر نیز وضعیت بازشماری آرا که چندان نمی توان به ظهور تغییرات جدی در آن خوش بین و امیدوار بود تحت الشعاع اعتراضات یک هفته اخیر در استان های جنوب عراق قرار گرفته است. ظهور بحران های متعدد پس از انتخابات 22 اردیبهشت، از ادعای وجود تقلب و آتش سوزی صندوق های رأی گرفته تا اعلان توافقات و ائتلاف های انتخاباتی و برهم خوردن آنها و اکنون اعتراضات بی سابقه مردمی، برآیند وضعیت ناپایدار عراق پس از انتخابات است.

تحلیل شما از دولت آینده عراق چیست و شانس احزاب عراقی برای تصدی پست نخست وزیری را چگونه ارزیابی می کنید.

با توجه به نتایج به شدت نزدیک به هم ائتلاف ها و احزاب به یکدیگر و ضرورت ائتلاف های چندگانه و بی برنامه بودن ائتلاف ها، و همینطور حضور شخصیت ها و احزاب فعلی، نمی توان اعتقاد داشت که دولت آینده دولت متمایز و قدرتمندی باشد. به خصوص آنکه دولت جدید، دولت پس از داعش است که بیش از 100 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر وارد کرد و این دولت با چالش بازسازی کشور و همینطور اعتماد از دست رفته مردم به نظام سیاسی و احزاب مواجه است.

علاوه بر اینکه هنوز فضای پس از انتخابات غبارآلود است و نمی توان از این موضوع که شانس کدام ائتلاف یا جریان برای تصدی پست نخست وزیری بیشتر است سخن گفت.

اما به اعتقاد بنده، سخنان اخیر شیخ عبدالمهدی الکربلایی سخنگوی آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه و انتقاد تند وی به دولت، ضربه سختی بر حیدر العبادی وارد کرده است. هچنانکه مخالفان حزب الدعوه و العبادی تلاش دارند تا از اعتراضات اخیر به عنوان ضربه ای به العبادی استفاده کنند.

قطعا هنوز راه زیادی برای یک توافق همگانی داخلی، منطقه ای و بین المللی بر سر شخصیت نخست وزیر آینده در پیش است.

اعتراضات در بصره
اعتراضات در بصره

پشت پرده اعتراضات اخیر عراق چیست؟ آیا مطالبات مردمی است یا مقاصد سیاسی (باتوجه به تشکیل پارلمان و دولت) دنبال می‌شود؟

ببینید. 15 سال از سقوط نظام سیاسی سابق عراق می گذرد و مردم کشور بهبودی در وضعیت اصلاحات و خدمات عمومی و موضوع بیکاری احساس نمی‌کنند. بر عکس، هر روز ابعاد جدیدی از فساد سیاسی و اقتصادی سیاستمداران این کشور توسط رسانه ها منتشر می شود.

یکی از بازخوردهای این موضوع کاهش چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات اخیر بوده است که به ادعای منابع رسمی 44 درصد و به گفته منابع غیر رسمی حدود 20 درصد بوده است. علاوه بر اینکه هیچ کدام از دولت های سابق پس از 2003 تاکنون نیز نتوانسته اند مشکل لاینحل کمبود برق در این کشور گرم را حل کنند.

تراکم همه این مشکلات، باعث خشم و نارضایتی مردم از سیاستمداران و اوضاع شده است بنابراین طبیعی است که به دنبال نشان دادن اعتراض خود باشند. البته طبیعی است که با شرایطی که عراق دارد این اعتراضات با سوء استفاده برخی جریان های داخلی و مخالف و حتی کشورهای خارجی همراه شود. حزب بعث نیز از هیچ اقدامی برای بازگشت مستقیم یا غیر مستقیم خود به عرصه قدرت فروگذار نمی کند.

فرودگاه نجف در تصرف معترضان
ناآرامی ها در نجف

طبق تصاویری که منتشر شده است تظاهرات مردمی به اغتشاش کشیده شده و از طرفی می بینیم اشخاصی مانند آیت الله سیستانی از این تظاهرات حمایت می‌کنند و همچنین در طرفی دیگر دختر صدام نیز حمایت می کند. چگونه این اعتراضات را می‌شود کنترل کرد تا به سمت آشوب و فتنه نرود؟

بر خلاف ادعای برخی از رسانه ها، شهروندان عادی تنها به دنبال به ثمر نشستن اعتراضات خود و دیده شدن آن به طور مسالمت آمیز هستند. حضور مستقیم در میان مردم، به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

اما طبیعتا به دلیل عدم وجود اپوزیسیون قوی و واقعی داخلی یا جریان های مدنی فعال و قدرتمند که بتوانند اعتراضات را رهبری و مدیریت کنند، جریان های قدرتمند سیاسی که دارای اهداف خاص هستند در نهایت می توانند مسیر اعترضات را با خلل مواجه کنند.

توجه مردم به اعتراض مسالمت آمیز بدون توسل به خشونت و تخریب و استمرار آن می‌تواند از کشیده شدن آن به آشوب و فتنه جلوگیری کند یا آن را به حداقل برساند. در میان مدت نیز توجه به تشکیل نهادهای مدنی و اجتماعی قدرتمند که بتوانند اعتراضات یا مخالفت با دولت را مدیریت کنند می تواند به موضوع کمک کند.

اعتراضات در بغداد

دولت عراق برای برق و همچنین مشکلات معیشتی مردم برنامه جدیدی دارد؟ تا این موج اعتراضات را کنترل کند.

شاید در کوتاه مدت دولت بتواند معالجه مقطعی و ناچیزی برای مشکل برق ارائه دهد اما معضل برق در عراق معضلی 15 ساله است و به رغم میلیاردها دلار هزینه، هنوز ریشه های این مشکل که برخی آن را تعمدی می دانند مشخص نیست.

علاوه بر اینکه عراق به تازگی از عرصه نبرد با تروریسم داعش رهایی یافته و نیازمند 100 میلیارد دلار برای بازسازی مناطق جنگ زده است و همین موضوع مسأله می تواند توجه دولت به مشکلات معیشتی مردم را کمرنگ کند.

افزون بر اینها دولت فعلی در حال حاضر یک دولت موقت است و انتظار جدی نمی توان از آن داشت. حداقل تا زمان به قدرت رسیدن دولت جدید نباید روی حل و فصل اساسی مشکلات حساب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    ملت ناسپاس.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      66 37
      به نظرم اگه یک ملت سالها در گیر مشکلات باشه و اینجور فوران احساسات کنه حق داره شما مراقب باش تو ایران هزاران توله اصلاح طلب و ضد ولایتی را بردید تو مشاغل مهم و حساس دولتی انشاءالله که اشتباه می گم ولی به زودی این رفیق بازیها در دادن شغل خودش را نشان می دهد
  • US ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    39 71
    افرين به ايت الله سيستاني !!!!!!!!
  • مرگ بر عربستان GB ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    44 72
    lمرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    دو هفته نشده که آب و برق مفت ایران بر روی عراقی ها قطع شده
    • سلامی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      45 27
      چیزی به نام مفت وجود نداره هزینه ی اینها ثبت شده. الکی بین دو کشور دوست کینه راه نیندازید
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      35 17
      با همکاری اصلاحات و آمریکا و عربستان تولید برق ایران کم شده تا یه جا پای جدید برای وهابیها در عراق درست بشه حتما عربستان هم میخواد برق مفت!!!! به عراق صادر کنه ..... امثال تو یا مزدور و خائنید یا رسما وهابی و جهودِ صهیونیست هستید
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      41 4
      عزیز کوته نظرم مفت فروشی رو سر صادرات گاز به ترکیه به دلیل افتضاح کرسنت میکنن الان هم رسما پنج سال نشستن ارتزاق گذشته رو کردن تا وضعیت رو همونطوری که مد نظر آمریکا و اسراییله درست کنن تا بعدش با استفاده از مواجب بگیرهای کثیفی مثل تو آتش معرکه رو شعله ور کنن
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      36 3
      کنتور نداره که! بگو دیگه: آب و برق و گاز و گوشت وبرنج و ... مفت ایران به عراق و سوریه و لبنان ویمن و ... انگلیس و آمریکای مودب هم که طبق معمول مشغول کار خودشون هستند و به کار عراق کاری ندارن. درست مثل مشروطه و ۲۸مرداد و کشمیر و لیبی و سوریه و ...
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 1
      دروغگو متوهم
    • اکبری IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      19 1
      کاش با تعقل اظهار نظر کنیم لابد پرایدی که عراقی ها بنام سایبا رو چشم میزارن هم مفته ؛ لابد میوه وسبزی که از سیستان و بلوچستان با هواپیما بروسیه صادر میشه هم مفته
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    43 4
    بایکوت اعتراضات عراق توسط رسانه های دولتی ایران واقعا زشت بود برق عربستان هم جانشین برق ایران در عراق شد...
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    24 0
    15 سال از سقوط نظام سیاسی سابق عراق می گذرد و مردم کشور بهبودی در وضعیت اصلاحات و خدمات عمومی و موضوع بیکاری احساس نمی‌کنند. بر عکس، هر روز ابعاد جدیدی از فساد سیاسی و اقتصادی سیاستمداران این کشور توسط رسانه ها منتشر می شود...صدام رو میگه؟
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    44 9
    مثصر قطع برق عراق حسن روحانی است که با کاهش دادن ظرفیت توسعه نیروگاهی ایران نه تنها برق عراق را قطع کرد بلکه برای مردم ایران هم مشکلات زیادی ایجاد کرد.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    17 0
    رفته عراق رو هم مثل اینجا کنه
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    25 50
    امام زمان متعلق به یه دین و گروه و منطقه نیست و زمانی ظهور خواهد کرد که حتی اون فردی که در جزیره پرنس ادوارد زندگی میکنه روز و شب از شدت ظلم و رنج از خدا کمک بخواد
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    20 0
    وقتی جان به لب آید دولتی رفت به هوا
  • امیر IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    18 41
    جو توهم توطئه ندارم. ولی قطعی‌های برق این روزها در ایران با قطع کردن برق ارسالی به عراق به همین بهونه ... انشا الله که مفت خور های داخلی توی این قضایا قصد و نیتی ندارن.
  • دیدگا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    22 1
    مشکل اشتغال و بیکاری و وضعیت بد معیشت مردم در هر کجای دنیا زمینه ساز اینگونه اتفاقات هست! ایکاش دولت ها بجای حرافی و دعواهای سیاسی و گروکشی های شخصی و جناحی، اولویت اول و آخر کارشون، اشتغال و رونق اقتصادی بود که اگه این مشکل حل بشه مشکل فرهنگ و اخلاق و غیره هم براحتی قابل حل خواهد بود!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    7 14
    بجای اینکه الآن متحد بشوند و کشورشون رو بسازند ریختند خیابون. مگه دولت میتونه معجزه کنه؟
  • ایرانی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    16 50
    اغتشاشات عراق کار آمریکا و اسرائیله ................. !
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      11 2
      موضوع به همین سادگی که میفرمایید نیست. آنها اگر هم دخالت کنند با استفاده از خود ماها است
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    22 0
    آیا درسته که در اعتراضات علیه ایران هم شعار می دهند
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      17 4
      همونطوری که یه عده ابله اینجا بازی میخورن، ابله همه جا هست درست مثل خیانتکار و دشمن
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      4 3
      دست برادران عراقی درد نکنه ایرانیاهرو بیرون کنید تا کشور خودمونو اباد کنید نه واسه شمارو
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    0 3
    چرا دروغ می گویی
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    37 2
    در ایران گفته میشه برق و آبتون داره مفت میره عراق در عراق گفته میشه مال و اموال ثروت کشورتون مفت داره میره ایران
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    24 2
    به ملت عراق گفته شده که مال و اموال ثروت کشورتون داره مفت میره ایران
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    17 4
    بوی گند امریکا و دار و دسته ش رو به خوبی میشه از قضایای ایران و عراق استشمام کرد. قبلا سنی و شیعه رو مینداختن به جون هم، الان وقت انداختن شیعه ها به جون همدیگه است
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    14 1
    در تظاهرات مردم عراق ميگفتن ايراني برو تا عراق آزاد شه در تمام شهرها اين شعار شنيده شد
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    4 8
    اهل کوفه ....
  • سعید رضوی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    6 0
    باید از حمایت ایت الله سیستانی از اعتراضات مردم عراق به فساد بیکاری و ... تشکر کرد . ایکاش این اینگونه علمای روشن و آگاه هم در ایران داشتیم تا از مردم ایران در مقابل فساد های دولت روحانی حمایت کنند. رضوی
    • BE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      4 0
      خدا حفظش گنه انشاالله به حق محمد و آل محمد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    12 1
    جالبه تو ایران اگه زلزله می آد میگن حتما انفجار بوده اما جاهای دیگه دنیا زلزله عادیه اگه چیزی صادر می شه میگن حتما مفت بوده اما بقیه دنیا حتما پولیه اگه چیزی تو ایران تولید می شه میگن حتما چینیه اما بقیه دنیا حتما تولید داخلیه خودشونه و .... یعنی یه چیز عادی تو کشور خودشون یا یک چیز غیرعادی تو کشورهای دیگه نمی تونن ببینن. بالاخره سندی چیزی لازم نیست برای اینهمه اطلاعات فوق سری که اینها می آن تو کامنت های این سایت و اون خبرگزاری منتشر می کنن؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    12 3
    این هایی که می ایند و در سایت ها مختلف نظر می گذارند برای درگیری بین ایران و عراق عضو ارتش سایبری عربستان و فرقه رجوی هستند عربستان از مزدور های فارسی زبان نیرو استخدام کرده . توی توییتر هم در بخش عربی استخبارات عربستان فعال است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس