اسحقا جهانگیری

توبه عباس عبدی در صبح روز قیامت!: هیچ دلیلی ندارد اصلاح طلبان سرنوشت خود را با دولت یا هر پدیده دیگر پیوند بزنند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مجید انصاری: رابطه اصلاح‌طلبان و رهبری قطع شد

«مجید انصاری»، معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران اظهار کرده است:

درست است که اصلاحطلبان مدتی خودخواسته با جامعه فاصله ارتباطی گرفتند. چون فکر میکنند که اگر حرفی بزنند، به جایی برمیخورد. اما ما که غرضی نداریم. معتقدم که باید دلسوزانه مشکلات کشور را رصد کنیم و به مسئولان منتقل کنیم. چرا باید رابطه اصلاحطلبان با رهبری انقلاب کمرنگ یا قطع باشد؟
 

در این لحظه خبرنگار روزنامه ایران از انصاری می‌پرسد: «الان قطع است؟» و او پاسخ می‌دهد: عملاً همین است.

انصاری همچنین در پاسخ به این سؤال که «مشکل را در اصلاحطلبان میبینید یا اینکه این وسط افرادی مانع هستند؟» تصریح می‌کند:
 

نمیخواهم آسیبشناسی کنم اما شخصیت بزرگ و متفکر و محبوب اصلاحات مثل آقای خاتمی می‏ تواند با دنیا حرف بزند. ایشان ظرفیتی برای نظام است و هشت سال رئیس جمهوری بود. جمعیت زیادی از اصلاحطلبان افرادی تحصیلکرده، توانا و با تجربه هستند که برای حل مشکلات کشور طرح و برنامه دارند. اینها عملاً ارتباطشان با حاکمیت قطع است. باید این امکان وجود داشته باشد که دور هم بنشینند و اوضاع کشور را آسیب‌شناسی کنند، راه حل ارائه دهند و آنها را با رهبری انقلاب در میان بگذارند. چه در ملاقات حضوری و چه در نامههای دلسوزانه. نمیگویم که نامه سرگشاده بنویسند و فضای تبلیغاتی درست کنند .ولی حداقل باید ارتباط وجود داشته باشد. فقط هم رهبری نیست. با قوه‌ قضائیه هم باید جلسه داشته باشند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به مشکلات کشور تأکید کرده است: بسیاری از این مشکلات ربطی به دولت ندارد.[1]

*اصلاح‌طلبان از سال 88 به این سو، همچنان بر موضع خود مبنی بر بروز تقلّب در انتخابات سال 88 مانده‌اند و حتی یک صدای توبه رسمی هم از اردوگاه آنان شنیده نشده است.

این قضیه که نظام اسلامی به آن نگاه حیثیتی دارد سبب شده است تا جریان چپ بصورت طبیعی در حاشیه قرار گیرد و نوعی انزوای سیاسی را تجربه کند.

البته پیش از این و تا قبل از انتخابات دولت دوازدهم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی نقش رابط را میان نظام و اصلاح‌طلبان معتدل ایفا می‌کرد اما او نیز در ایام انتخابات 96 مرتکب تندروی‌های مهمی شد و همین مسئله به اذعان خود او، سبب‌ساز انفصالش از نقش رابط شد.

غیر از این سابقه سیاسی، مسئله عدم حضور اصلاح‌طلبان در حاکمیت و قطع شدن ارتباط آنها علت مهمتر دیگری هم دارد و آن عدم سیاست‌ورزی عقلانی_انقلابی است.

چپ‌ها درست در همین حین و بین که بر ارتباط با رهبری نظام تأکید دارند اما معتقد صریح یا تلویحی «مذاکره موشکی» هستند، تأکیدی مداوم بر ناامید شدن مردم ایران دارند، اهل بزرگنمایی مشکلات کشور هستند و صبح و شب از شیوع فساد حرف می‌زنند و بر مفسدنمایی از نظام اسلامی تأکید دارند.

این در حالیستکه تمام این مقولات مورد هشدار صریح رهبر انقلاب قرار دارند و معظم‌له بارها و بارها در چارچوب نگرش عقلانی انقلاب اسلامی به سیاست، تأکید کرده‌اند که بایستی از ناامید کردن مردم، از بزرگنمایی مشکلات و از مفسدنمایی پرهیز کرد.

در چارچوب بدعملی‌های اصلاح‌طلبان می‌توان به عدم قبول مسئولیت آنها در قبال وضع موجود نیز اشاره کرد.

آنها برای ادامه وضع موجود حتی لیدر خود را با عبارت «تَکرار می‌کنم» به صحنه آوردند و از گفتن عباراتی مثل «فدائیان روحانی» هستیم نیز دریغ نکردند.

این در حالی بود که حتی به اذعان انصاری در همین مصاحبه، آنها می‌دانستند که رئیس‌جمهور روحانی به لحاظ عملکرد اقتصادی ضعیف است.

اما با این حال هرچه خواستند، کردند و اکنون نیز عنوان می‌کنند که نه تنها چیزی تقصیر روحانی نیست بلکه اصلاح‌طلبان هم مسئولیتی در عملکرد روحانی ندارند!

جالب آنکه مثلا، شخص مجید انصاری حتی مدعی نفوذ منافقین و اسرائیل در سپاه پاسداران نیز هست و در عین حال خود را خواستار رابطه با رهبری نظام و قوه قضائیه هم عنوان می‌کند.[2]

این تناقضات حاوی تأملات بسیاری است...

***

جهانگیری سر شوخی را با روحانی باز کرد؛

ناصری: استعفای جهانگیری یک شوخی است که خودش مطرح کرد

«عبدا... ناصری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره ماجرای «طرح استعفای جهانگیری» گفته است:

گویا جهانگیری اخیرا در یکی از محافلی که حضور داشته به شوخی موضوع استعفا را مطرح کرده است و این شوخی به بیرون درز پیدا کرده که در پس آن این حواشی ایجاد شده است.

او در عین حال تصریح می‌کند: جهانگیری به شدت منتقد تیم اقتصادی کابینه و در رأس آنها آقای نوبخت است.[3]

*اگرچه دولت محترم با مشکلاتی اقتصادی خاصّه در بحث انتظارات عمومی مواجه است که الحق و الانصاف تمام آنها را خودش با همراهی اصلاح‌طلبان ایجاد کرده اما درباره این مشکلات و ماجرای استعفای جهانگیری، بحث بر سر این است که فرض بر صحت گفته‌های ناصری، چرا دولت یازدهم معاون اولی دارد که مرتکب رفتارهایی مثل شوخی، تندروی انتخاباتی و یا عدم اتخاذ موضع صریح درباره یک خبر، می‌شود تا اینهمه حاشیه ایجاد شود؟

آقای جهانگیری میدان ندیده نیست اما کسی نمی‌داند چرا برخی رفتارهای سیاسی ایشان تا این حد دچار ناپختگی است.

در ماجرای استعفای جهانگیری یا ترمیم کابینه هم لازم به توضیح است که دولت محترم مادام که نگاهی واقعی به مسائلی مثل تحریم، ظرفیت‌های داخلی و قدرت مقاومت نداشته باشد، هیچ ترمیمی به کارش نخواهد آمد.

دولت باید شجاعت این را داشته باشد که از پس 6 سال سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی از تحریم‌ و لوبیای سحرآمیز جلوه‌دادن برجام، طریقی دیگر در مقابل افکار عمومی در پیش گیرد و به مردم بگوید که سخنانی مثل اشاره‌های جهانگیری مبنی بر «شرایط ته درّه»[4] هرگز درست نبودند، اثر تحریم‌ها هیچگاه بیش از میانگین 30 درصد نبود و برجام هم چیزی جز یک خوشبینی محفلی در دولت نسبت به غرب نبود و دستاورد خاصی هم نداشت.

مادام که این مبانی در دولت اصلاح نشود، بعید است حجمی از مشکلات خودساخته رئیس‌جمهور روحانی مرتفع شود مگر اینکه افرادی به دولت تزریق شوند که نگرش درستی در زمینه‌های اشاره شده داشته باشند و از بیان واقعیت‌ها با مردم و اشاره به مثبتات اقتصادی کشور نهراسند.

***

توبه عباس عبدی در صبح روز قیامت!

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص، به تازگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است:

«اصلاح طلبان چه رادیکال‌تر شوند و چه محافظه‌کارتر و... هیچ دلیلی ندارد که سرنوشت خود را با دولت یا هر پدیده دیگر پیوند بزنند. به نظرم دولت مسوولیت وظایف خود را دارد و اصلاح طلبان نیز در سال ۹۲ به دلیل محدودیت های خود از این دولت دفاع کرده اند. در سال ٩٦ نیز یک بار دیگر همین کار را کردند و اکنون هم اگر با مشابه آن دو مقطع مواجه شوند بهترین کار همان بود که انجام دادند. اما این به معنای آن نیست که مسوولیت حقوقی رفتارهای دولت یا سیاستگذاری دولت را به عهده دارند. باید هرجا ایراد و ابهامی دیدند، صریح و شفاف بگویند. نباید برای بیان انتقادات خود در چینش نیروهای کابینه و دولت، مبارزه با فساد، سیاستگذاری در حوزه های مختلف اقتصاد و سیاست خارجی و... هیچ محدودیتی برای خود در نظر بگیرند.»[5]

*آقای عبدی، یک سیاست‌ورز حرفه‌ایست اما مشخص نیست چرا مقوله مهمی به نام «مسئولیت» را انکار می‌کند و از این می‌گوید که اصلاح‌طلبان مسئولیتی در رفتارهای دولت ندارند؟!

اساساً هیچ منطق و هیچ سیاستمدار معقولی نیست که منکر «مسئولیت در حمایت سیاسی» باشد و همه می‌دانیم که یک طیف، یک حزب یا یک سیاستمدار هنگامی که از یک کاندیدا یا برنامه حمایت می‌کند، در قبال او «مسئولیت پاسخگویی» پیدا خواهند کرد. یکی از بدیهیات سیاست‌ورزی که گویا این روزها قرار است در ستاد جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان انکار شود!

مسئله مهمتر اما اینست که عباس عبدی معتقد است اصلاح‌طلبان نباید سرنوشت خود را به دولت و آقای روحانی پیوند بزنند!

این در حالیستکه اصلاح‌طلبان در هنگام آوازهای مستانگی تابستان به فکر این روزهای زمستان نبودند...

آنها 6 سال است که با رفتارهایی مثل حمایت تمام قد از برجام، عدم طرح حتی یک انتقاد اصولی از رفتارهای دولت در 4 سال اول و توهین به منتقدان دولت و حتی به مردم! سرنوشت خود را با دولت یکی کردند.

چپ‌ها باید در روزهایی که می‌گفتند ما «فدائیان روحانی» هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست، ما تضمین روحانی هستیم و «تَکرار می‌کنیم» به فکر این روزها می‌بودند که نبودند...

و الآن هم راهی جز پذیرش سرشت محتوم و البته مشترک آنها با دولت رئیس‌جمهور روحانی وجود ندارد.

چه اینکه غیر از تمام این استدلال‌های سیاسی، در ذهن عمومی مردم ایران نیز وضع موجود، زاییده تفکرات اصلاح‌طلبان و نه حتی شخص رئیس‌جمهور روحانیست...

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/474236

2_ mshrgh.ir/855005

3_ http://khabarfarsi.com/u/56815836

4_ mshrgh.ir/818894

5_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3772156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ناصر IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    شما هم این وسط میخواهید اظهار نظری کرده باشید این طیف اقایانی که ازشان دم میزنید خودشان باید خودشان را نشان بدهند ودر جامعه اسلامی این کشور نشان بدهند که به ولایت فقیه ومصداق ان که از سوی خبرگان معرفی شده اعتقادی دارند یانه ونه اینکه ولی فقیه التماس شان رابکند بیایند طرفش
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      29 1
      فتنه88 را کسی فراموش نمی کند خود فروختگی مجلس ششم کسی یادش نمی رود
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    66 6
    گندتتان بزند شما تهوع آوران اصلاح طلب با این اراجیفتان!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    41 1
    اول بگویید رابطه اینها با خدا چطور است تا ...
  • بی سیم IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    یکی میگفت بیشتر مردم تهران خودشان خواستند مذهبی ها نباشند و دزدها باشند
  • یک دزد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 0
    ابروی ما و هرچی ... را هم برده اند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    28 3
    مردم خودشان رای دادن به خاطر آزادی های جنسی اینها حاکم شوند
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      3 14
      آزادی های جنسی. توهم اونی که تو میگی تو آمریکا هم نیست
  • بوسچین IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    25 0
    طرح و برنامه و سواد ومردم داری اصلاحات چی ها در اداره شهر تهران می ببنیم که حتی مرده ها از اقدامات انان راحت به گور نمی روند چه برسد به هزینه زندگی با توجه به در امد مردم که قرار است بالا برده شود و برده اند
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    40 3
    خدا شر شیفتگان غرب را از این مردم کوتاه کند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    32 4
    ارتباط با رهبری لیاقت میخواد که اصلا طلبان ندارند
    • محسن121 IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      8 2
      همه باید زیر چتر ولایت فقیه باشیم تا به مملکتمان آسیبی نرسد(شاید آقای انصاری نا خواسته دارد مسولیت ها را به گردن رهبری می اندازد)
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    14 1
    مجید انصاری آدم بیسوادی است که نون داداش اش را میخورد
  • جواد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    20 2
    خدا مارا از شر این جماعت مثلا اصلاح طلب حفظ کند. اصلاح طلبی یعنی آشوب وجاسوسی وتنبلی واختلاس و...
  • FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    18 3
    اصلاح طلبان وبنفش ها اگر این مزخرفات را نگویند چه غلطی بکنند با این افتضاحی که بالا آوردند.....
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 21
    همین تیم روحانی دلارهای بلوکه شده ایرانو بس گرفتن وگر نه الان باید خاک میخوردی مشرق انصافم خوب چیزیه
    • عربی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      8 3
      پس گرفتند????? تو که کلا توهم زدی عامو
    • RO ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      7 0
      از کی پس گرفتند؟؟ کجا هستند این پولها؟؟ لاید دادن به دختر مظلوم وزیر که تجارت کنه!!! مردم و بانکها که چیزی ندیدند
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    9 0
    مجید انصاری خودش بره مذاکره کنه . ببینه اسراییل با موشکا چکارش که نمیکنه .
  • علی IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 9
    مشرق خیلی اونوری میگی... یکم انصاف بد نیست
  • RO ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    8 2
    هیچوقت یک رهبر و امام و ولی مسلمین با خائن ارتباط برقرار نمیکند مگر اینکه در بازگشت و توبه انها مطمئن شود در مجموع بی انصاف ترین و نادان ترین فرد که من میشناسم همین مجید انصاری است که عنصری بسیار جاهل است و لا مصیبة اشد من الجهل
  • رضا IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 4
    مشرق عزیز در کشور 80 میلیونی همه باید در اندازه خود برای رفع مشکلات کشور و پیشرفت آن بکوشند و ما حق نداریم که با تقسیم به اصولگرا و اصلاح طلب و ...کشوررا از این بابت دچار مشکل کنیم مهم اینستکه کسی خائن به کشور نباشد و قانون اساسی و رهبری نظام را قبول داشته باشد
  • DE ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    7 0
    جهانگیری سر شوخی را با روحانی باز کرد!روحانی هم باید جهانگیری را از سر خوش باز کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس