کد خبر 874884
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
دولت

۱۷ سال از کلنگ‌زنی راه‌آهن سراسری مراغه ارومیه می‌گذرد؛‌ یعنی عمر ۴ دولت، و حالا باید منتظر ماند و دید دولت دوازدهم به این خواست عمومی مردم ارومیه جامه عمل می‌پوشاند؟

به گزارش مشرق، سفر به شمال‌غربی‌ترین نقطه ایران در گرم‌ترین روزهای سال!‌ ارومیه؛ شهری که قبلا به دلیل دریاچه‌ معروفش به "پاریس ایران" مشهور بود  اما حالا  بیشتر به پایتخت والیبال کشور شناخته می‌شود. به همت دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت این شهر میزبان تعدادی خبرنگار و عکاس خبری از تهران بود،‌ سفری که در گرمترین روز سال ارومیه انجام می‌شد و این شدت گرما حتی برای بومیان این استان نیز محل تعجب بود.

بیشتر بخوانید:

مُسکن‌های وزیر درد مَسکن را آرام نکرد

 آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان از آن به‌ عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل سالها محروم از شبکه ریلی بوده و هنوز هم این محرومیت ادامه دارد.

** 4دولت و یک پروژه ناتمام 

بر همین اساس پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه از سال 80 برای احداث خط راه‌آهن به طول 185 کیلومتر در پنج قطعه آغاز شد ولی  داستان این پروژه شبیه همان ضرب‌المثل «قصه ما به سر رسید اما کلاغه به خانش نرسید» شد، اما حالا به نظر می‌رسد با گذشت 17 سال از افتتاح آن این پروژه کم کم به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

راه‌آهن مراغه - ارومیه از جمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند، عملیات اجرایی این طرح از 17 سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

این طرح قرار بود در سال 88 به اتمام برسد اما در تمام این سال‌ها یا بودجه به پایان رسیده بود و یا اعتباری نبود که به آن تخصیص یابد،‌ با این حال در سفر اخیر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ارومیه مقرر شد این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد،‌ حتی دهه فجر 95 برای افتتاح ایستاه نقده و سال 96 برای افتتاح ایستگاه ارومیه پیش‌بینی شد که این مسئله هم تا این لحظه به صورت صددرصدی محقق نشده است.

قنبر آقایی زاده مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه استان آذربایجان غربی در خصوص ایستگاه راه آهن ارومیه که در دست احداث است به خبرنگاران گفت: استان آذربایجان غربی تنها استانی است که راه آهن حمل و نقل ریلی با اروپا دارد و وصل شدن ارومیه و ایجاد راه آهن در ارومیه پس از برقراری آرامش در عراق امری مهم و ضروری بود.  این راه آهن مرز تمرچین را به اربیل و کردستان عراق وصل می کند و این پروژه از سال 80 کلید خورده است اما به دلیل کمبود بودجه پیشرفت چندانی نداشته است.

آقایی‌زاده در خصوص جزییات این پروژه می‌گوید:‌ پروژه راه آهن ارومیه از مراغه به سمت تبریز می‌رود و از آنجا به سمت میاندوآب و نقده می‌رود و تاکنون فاصله نقده تا ارومیه ریل‌گذاری شده است. قرار بود براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پروژه راه آهن ارومیه در سال 96 افتتاح شود اما مشکلات نقدینگی اجازه چنین اقدامی را نداد؛ تاکنون دو یا سه بار رئیس سازمان برنامه و بودجه شخصا از این پروژه دیدار داشته و بیش از دویست میلیارد در دو سال اخیر در پروژه راه آهن ارومیه هزینه شده است.

آقایی‌زاده تصریح می‌کند:‌ کل پروژه 182 کیلومتر از مراغه تا ارومیه است که 84 کیلومتر آن در دست بهره برداری است و پیشرفت پروژه تاکنون 96 درصد بوده است. 13 پیمانکار و 4 مشاور در این پروژه حضور دارند و در سال جاری برای پیشرفت این پروژه 90 میلیارد هزینه شده و الان پروژه برای افتتاح منتظر چارت تشکیلاتی است.

وی در خصوص تاثیر افتتاح پروژه راه آهن ارومیه بر پیشرفت این شهر گفت: تاکنون مسافرینی که از عراق به تهران می‌رفتند از طریق ماشین و هواپیما این فاصله را طی و از ارومیه عبور می‌کردند اما در صورت بهره‌برداری از این پروژه این رفت و آمدها از طریق قطار انجام می‌شود و علاوه بر آن محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی که استانی پرمحصول نیز محسوب می‌شود به آسانی از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا خواهد شد.

آقایی‌زاده اظهار امیدواری می‌کند این پروژه در نیمه اول سال 97 رسما افتتاح خواهد شد.

** راه‌آهن در مرحله نهایی

ابراهیم مبارک قدم اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، در این خصوص نیز می‌گوید:‌ طرح ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه بیش از 96 درصد پیشرفت اجرایی دارد و پیش بینی می‌شود این طرح تاپایان نیمه اول امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه، کارهای محوطه سازی و تجهیز تاسیسات ایستگاه راه آهن ارومیه در دست اجراست، ادامه می‌دهد: عملیات ریل‌گذاری، بالاست ریزی پ.ش اول خط ریلی ایستگاه راه آهن نقده به سمت ارومیه در چهار بخش ریلی به اتمام  رسیده و عملیات  بالاست ریزی پوش دوم در 250 متر و ریلواژ دوم در 15 کیلومتر باقی مانده است.

وی با تاکید براینکه اتصال آذربایجان غربی به عنوان دروازه ورودی کشور، به شبکه سراسری حمل و نقل ریلی، علاوه بر کاهش حجم حمل و نقل جاده ای بر پیشرفت و بالندگی اقتصاد استان اثربخش است، ادامه می‌دهد: وجود پنج پایانه مرزی استان و مرز مشترک  استان با سه کشور از  ضرورت‌های توسعه حمل و نقل ریلی  منطقه به شمار می رود. از مجموع 182 کیلومتر طول مسیر راه آهن مراغه به ارومیه 84کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته و شهرستانهای میاندوآب و مهاباد در جنوب استان به شبکه ریلی متصل هستند.

مبارک قدم در این گفت‌وگو که در محل ایستگاه اصلی ارومیه و در گرمای بالای 40 درجه انجام می‌شد از تکمیل ساخت پلها و چهار تقاطع غیرهمسطح از جمله محمدیار نقده در طول راه آهن مراغه- ارومیه خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ دو دستگاه گالری با استفاده از دانش و تخصص داخلی در حدفاصل ایستگاه  راه آهن نقده به سمت ارومیه احداث شده است. همچنین طرح جانمایی ایستگاه مسافری درون شهری راه آهن شهر ارومیه با هدف تلفیق حمل و نقل برون شهری و درون شهری و دسترسی آسان مسافران به حمل ونقل عمومی اجرا می شود.

وی افزود: مکان جدید ایستگاه با تفکر یکپارچه سازی امکانات و خدمات حمل و نقل و همجواری با سیستمهای حمل و نقل شهری و قطار تندرو ارومیه- تبریز  احداث می‌شود.

اما آنچه واقعیت این پروژه را می‌رساند این است که تاکنون 3 دولت اخیر به وعده خود برای شنیدن سوت  قطار برای مردم آذربایجان غربی عمل نکرده‌اند و باید منتظر ماندو دید امسال دولت دوازدهم می‌تواند این وعده جامه عمل بپوشاند و یا خیر؟ موضوعی که رئیس‌جمهور روحانی نیز در اردیبهشت سال گذشته در سفرش به ارومیه قول به پایان رساندن آن پروژه را داده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس