اعزام اولین گروه از زائران اربعین با قطار

با ساخت خط‌آهن خرمشهر-شلمچه در سال ۹۰ انتظار می‌رفت دولت به سرعت اتصال شلمچه به بصره و بدین ترتیب اتصال شبکه ریلی ایران به راه‌آهن عراق را دنبال کند.

به گزارش مشرق، وجود اماکن زیارتی ـ سیاحتی در ایران و عراق، سبب شده است که حجم زیادی از ترددهای مسافری بین دو کشور همسایه صورت گیرد.

بیشتر بخوانید

۲۱۰قطارفوق‌العاده برای جابجایی زائران اربعین

در 5 سال اول دهه 90 تعداد مسافران ایرانی و عراقی که بین دو کشور در تردد بوده‌اند، نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

طبق آمار سازمان راهداری در سال 96 مجموع ترددهای مسافران ایرانی و عراقی از مرزهای زمینی دو کشور نزدیک به 9 میلیون تردد بوده است.

مطابق با این آمار درسال 96، مرزهای مهران، شلمچه و چزابه با پوشش 85 درصد ترددها بین ایران و عراق، به عنوان پرترددترین مرزهای غرب و جنوب غربی کشور به حساب می‌آیند.

مرز باشماق پرویزخان تمرچین

چزابه

خسروی شلمچه مهران جمع
تعداد تردد 583265 181225 402664 981667 33701 2048433 4305850 8536805
سهم از کل تردد %۱۱ %۰.۴ %۲۴ %۵۰ %۱۰۰

از سوی دیگر حجم بالای صادرات کالا از ایران به عراق سبب شده است تا موضوع زیرساخت‌های حمل و نقل بین دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار شود؛ صادرات کالا از ایران به عراق در ابتدای دهه اول سال 90 رشد قابل‌توجهی داشته است‌ به طوری که از سال 88 تا 93 با رشد 2برابری به مرز 18 میلیون تن در سال 93 رسید.

ضرورت اتصال ریلی به عراق

از آنجا که هر قطار معادل 15 اتوبوس و 60 تریلی ظرفیت حمل دارد، با اتصال به شبکه ریلی عراق، بخش قابل‌توجهی از ترددها (معادل 600 هزار تریلی و 200 هزار اتوبوس مسافری که سالانه بین دو کشور تردد می‌کنند) قابلیت انتقال بر روی ریل را پیدا می­‌کند، به علاوه در این صورت از هزینه‌های پنهان ناشی از تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

از دیگر مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای می‌توان به کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت اشاره کرد، بنابر محاسبات کارشناسی سازمان بهینه­‌سازی مصرف سوخت، به ازای حمل هر تن­‌کیلومتر بار، صرفه­‌جویی 35 سی‌سی و در حوزه مسافری نیز به ازای هر نفرکیلومتر، 20 سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت گازوئیل حاصل می‌شود، بر همین اساس با فرض انتقال 30درصد از حجم بار و مسافر حمل­ شده به عراق بر روی ریل، می‌توان سالانه حدود 225 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی کرد.

32 کیلومتر تا اتصال ریلی به عراق

پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول 17 کیلومتر) در سال 90 به بهره­‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول 32 کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است، در حال حاضر، خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است، به­ طوری که در اربعین سال‌های 95 و 96 زائرین ایرانی خود را با قطار به مرز شلمچه رساندند و پس از پیمودن این مسیر 32 کیلومتری تا راه‌­آهن بصره با اتوبوس، مجدداً با قطار عراقی به سمت کربلا راهی شدند.

‌با تکمیل 32 کیلومتر خط‌آهن ‌بین شلمچه تا بصره، اتصال کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می­‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر صورت خواهد ‌پذیرد.

وعده راه آهن برای شروع پروژه در سال 97

در این راستا، پیش از این سعید رسولی، عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در تشریح آخرین وضعیت اتصال شبکه ریل‌ی کشور به عراق گفته بود: درحال حاضر با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آن­ها برای فاینانس این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته وی اعتبارات مورد مورد نیاز برای کل پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۶۰ درصد از هزینه‌های کامل این پروژه را بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصد باقی مانده را شرکت راه‌آهن بر عهده گیرد.

رسولی در پاسخ به زمان شروع عملیات اجرایی این پروژه گفته بود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم، همچنین مدت‌زمان اجرای پروژه 1.5 سال ‌زمان می‌برد.

شروع نیمه دوم سال 97 بدون هیچ گزارش عملکرد

بنابراین گزارش با فرا رسیدن ایام اربعین امسال و عبور از نیمه اول سال، همچنان هیچ خبری از احداث این محور راهبردی جهت اتصال به عراق نیست.

وعده های مکرر رئیس جمهور ‌در سال های 94 و 95 جهت اتصال ریلی به عراق و مدیران راه‌آهن و همچنین چشم انتظاری زائران برای سفری آسان به عتبات را مایوس و صبر صادرکنندگان به عراق را در از دست دادن بازار عراق لبریز کرده است.

ضروری است مسئولان وزارت راه و شهرسازی خصوصاً سرپرست جدید این وزارتخانه با مسئولیت پذیری نسبت به وعده‌های داده شده، آخرین وضعیت اجرای این پروژه را اطلاع‌رسانی کنند و اهتمام کافی برای تکمیل این خط‌آهن 32 کیلومتری استراتژیک داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    19 0
    چین 55 کیلومتر در دریا پل می سازد ما برای یک یک خط آهن راهبردی و دینی و ارزشی 32 کیلومتر آن هم در خشکی مانده ایم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    10 2
    کاش اینکار را به بیسجیان ارودی جهادی می دادند بخدا اگر یک فراخوان مردمی بدهند مردم خودشان با پول با دست خالی ان را کامل می کند چرا فراخوان نمی دهند
  • سعید IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    25 5
    خط آهن تهران بندرعباس از قم به بعد یک خطه است و از دوران قبل می باشد آنهم با هزاران توجیه اقتصادی برای دو خطه کردن ولی چهل سال است هیچی به هیچی آنوقت شما صحبت 7 سال است را میفرمائید؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس