کد خبر 874423
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
تجهیزات پزشکی

آنطور که مدیران ارشد وزارت بهداشت عنوان می کنند، قرار نیست با نوسانات نرخ ارز، قیمت تجهیزات پزشکی تغییر کند. زیرا، این تجهیزات با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، اما واقعیت بازار اینگونه نیست.

به گزارش مشرق، وزیر بهداشت و دیگر مدیران ارشد این وزارتخانه متفق القول بر این نکته تاکید دارند که بازار تجهیزات پزشکی نمی بایست تحت الشعاع نوسانات نرخ ارز قرار بگیرد، زیرا دولت برای واردات این قبیل تجهیزات، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است. اما، آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، قیمت تجهیزات پزشکی دستخوش تغییر شده و بعضا گران شده اند.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به جلسات روزانه خود در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی کشور، در عین حال به این نکته اشاره دارد که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که مهم ترین آن، نقدینگی و ارز مورد نیاز شرکت های دارو و تجهیزات پزشکی است.

بیشتر بخوانید:

جراحی اقتصادی در اتاق عمل/ صرفه‌جویی ارزی با جان بیمار

وی می گوید: تصورم این است که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که اختیارات خاصی را از سوی رهبری و شورای عالی امنیت ملی و همچنین بانک مرکزی دارند، به خوبی می دانند که دارو و تجهیزات پزشکی باید در اولویت باشد.

این در حالی است که قیمت برخی تجهیزات و لوازم مصرفی در بیمارستان ها دچار نوسان شده و بعضا شاهد افزایش قیمت این تجهیزات هستیم. بطوریکه انجمن های درگیر این قبیل تجهیزات پزشکی، بر این عقیده اند که نوسانات نرخ ارز، قیمت این تجهیزات و لوازم مصرفی در بیمارستان ها را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در انتظار اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی

موضوع اعلام اسامی شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، در این روزها بارها و به دفعات از سوی مدیران ارشد وزارت بهداشت مطرح و بر آن تاکید شده است، بطوریکه دکتر غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو، عنوان داشته است که از بانک مرکزی خواسته ایم فهرست کامل شرکت های دریافت کننده ارز دولتی برای تامین مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

در آخرین واکنش، وزیر بهداشت، روز گذشته عنوان کرد که بر اساس دستور رئیس جمهوری، از بانک مرکزی لیست شرکت ها و میزان اختصاص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را خواسته ایم تا به بیمارستان ها و رسانه ها اعلام کنیم و علاوه بر آن، بیمارستان ها هم بدانند که برای چه اقلامی، ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکننده یا تولیدکننده قرار گرفته است.

با تمام این هشدارها و پیگیری های وزارت بهداشت، اما قیمت تجهیزات پزشکی دستخوش تغییر و گرانی شده است. 

در همین حال، رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه سالانه بابت خرید مواد اولیه در حوزه دارو و ملزومات پزشکی بین یک تا سه میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود، معتقد است که اگر بتوان از کالای داخلی حمایت بیشتری صورت گیرد، می توان از خروج بیش از ۳ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد؛ درشرایط فعلی بحث ارز برای حوزه اقتصاد اهمیت بسزایی دارد، ضمن اینکه پس از اجرای طرح تحول سلامت و حمایت از تولید داخلی میزان اقلام پزشکی و دارویی تولید داخل و ملزومات پزشکی میزان خروج ارز را به یک میلیارد دلار کاهش داد.

برخورد با گران فروشی

دکتر غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به برخورد جدی با متخلفان بازار تجهیزات پزشکی، هشدار داد و گفت: ممکن است برخی شرکت های تجهیزات پزشکی به بهانه نوسانات نرخ ارز، امیدوار باشند که محصولات خودشان را نفروشند یا قیمت ها را افزایش داده باشند.

وی با تاکید بر برخورد قاطعانه وزارت بهداشت با شرکت های متخلف تجهیزات پزشکی، افزود: فاکتورهای خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان ها به طور مدام بررسی می شود و اگر در این فاکتورها مدرکی مبنی بر خریداری تجهیزات پزشکی با قیمتی بیش از نرخ مصوب وزارت بهداشت رویت یا توسط خود بیمارستان گزارش شود، با شرکت های متخلف برخورد قضائی می شود.

اصغری تصریح کرد: بسیاری از شرکت های تجهیزات پزشکی، از جمله تامین کنندگان تجهیزات اساسی و مورد نیاز بیمارستان ها هستند و افزایش قیمت تجهیزات بیش از ۹ درصد و نرخ مصوب اعلامی، تخلفی آشکار است، زیرا همه فروشندگان تجهیزات پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت، از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی این وزارتخانه بهره مند هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس