کد خبر 873588
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
ارز نمایه

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود بخشی از بازار فعلی ارز که به طور کاذبی در کوچه و بازار و خیابانها در جریان است با کاهش تب و تاب مواجه شود و نرخ ارز که حباب دارد کاهش یابد.

به گزارش مشرق، کیوان کاشفی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با راه اندازی بازار ثانویه ارز اظهار کرد: اتاق بازرگانی از ابتدای امر اعلام کرده بود که با توجه به وضعیت منابع ارزی به نظر نمی‌رسد که بتوانیم ارز تک نرخی دست یابیم.

وی افزود: بازار ثانویه یکی از اقداماتی بود که از ابتدا باید انجام می‌شد اما در آن زمان توجه نشد و حال که بازار ملتهب و از ارز تک نرخی سوءاستفاده و روند صادرات و واردات کشور با یک اختلال عجیب مواجه شده است و حالا حالاها طول خواهد کشید تا به ثبات لازم برسد حالا به این نتیجه رسیده‌اند که بازار ثانویه ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

دلار ۷۵۲۳ تومانی در بازار ثانویه ارز

* دشمنی آمریکا با ایران ادامه‌دار خواهد بود

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بازار ثانویه قطعا مورد نیاز است ما عقیده داریم که منابع ارزی کشور باید صیانت شود؛ به نظر می‌رسد که دشمنی آمریکا با ایران ادامه خواهد داشت بنابراین با این روند باید حداقل پیگیریهای لازم را برای مقابله انجام دهیم که یکی از ملزومات آن صیانت از منابع ارزی کشور است.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید عمده منابع ارزی را به کالاهای اساسی، دارو، خطوط تولید و مواد اولیه اختصاص داد و گروه کالایی 2 و 3که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند و کالاهای مصرفی به حساب می‌آیند به سمت بازار ثانویه هدایت و نرخ ارز مورد نیاز آنها براساس قیمت روز خرید و فروش شود.

کاشفی با انتقاد از رویه بانک مرکزی در برخورد با صرافی‌ها گفت: بستن صرافی‌ها و حاکم کردن جو پلیسی در بازار ارز و صرافی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند و حرکت خوبی نیست.

وی افزود: این امر منجر به بی‌ثباتی و ملتهب شدن بازار می‌شود و این نقیصه باید کم‌کم رفع و با آن عقلانی‌تر برخورد شود.

* مردم باید خود را با قیمت‌های جدید وفق دهند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بخش عمده‌ای از مردم که حقوق‌بگیر متوسط هستند و درآمد ثابتی دارند از نوسانات ارز در چند ماه گذشته متضرر شده‌اند و توان سبد کالایی آنها تضعیف شده است؛ باید برای این دسته از افراد جامعه راهکاری در نظر گرفته و از آنها حمایت شود تا بتوانند خود را با قیمت‌های جدید وفق دهند وگرنه هر چقدر دلار 4200 تومانی در بازار تزریق شود بازار خود را با قیمت ارز گرانتر تطبیق می‌دهد و تجربه نشان داده است که با بگیر و ببند کار درست نمی‌شوند.

کاشفی ادامه داد: ایجاد بازار ثانویه می‌تواند نرخ ارز را به تعادل برساند اما باید چند روز به آن اجازه داد تا از عمرش بگذارد و صرافی‌ها دوباره باز شوند  تا نوع دادوستدها مشخص شود.

* نرخ ارز کاهش می‌یابد

وی افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود بخشی از بازار فعلی ارز که به طور کاذبی در کوچه و بازار و خیابانها در جریان است با کاهش تب و تاب مواجه شود و نرخ ارز که حباب دارد با ایجاد بازار ثانویه ارز کاهش یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: بعد از این امر (کاهش نرخ ارز)‌نیازمند وضع سیاستهایی توسط بانک مرکزی هستیم تا دیگر شاهد چنین پرش‌هایی در نرخ ارز نباشیم؛ این سیاستهای میان مدت باید توسط این دستگاه به صورت مدیریت شده انجام شود.

وی در پایان گفت: بعد از کاهش و به ثبات رسیدن نرخ ارز باید مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی در مواقع مشخص اضافه شود با این شرایط می‌توان امیدوار بودکه ثبات نرخ ارز ادامه یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس