جاسم محمد جعفر

نماینده سابق پارلمان عراق تأکید کرد که نشانه‌های حضور دستگاه اطلاعاتی عربستان و حزب منحله بعث در انحراف اعتراض مردم در جنوب عراق آشکار است.

به گزارش مشرق، «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، اعتراضات استان‌های جنوبی عراق را که به خشونت کشیده شد، ماحصل تلاش سرویس اطلاعاتی سعودی و رهبران حزب منحله بعث برای سیاسی کردن آن دانست.

شهرهای جنوبی از جمله بصره و پس از آن برخی استان‌ها مثل ذی‌قار، کربلا و نجف شاهد اعتراضهای اجتماعی مردم بود که با اقدامات تخریبی و آسیب‌زدن به اموال عمومی نیز همراه شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش سطح هشدار امنیتی در عراق در پی ادامه اعتراض‌ها

جاسم جعفر در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه عراق، تأکید کرد که برنامه‌ریزی‌های سرویس اطلاعات عربستان با چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت گرفته و عملیاتی شده است.

این نماینده سابق عراق توضیح داد: تظاهرات اجتماعی به صورت خودجوش آغاز شد، اما بسرعت سیاسی شد و منجر به آتش‌ زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی روند اقتصادی در استان‌ها جنوبی شد.

«جاسم محمد جعفر» افزود: آنچه در حال وقوع است، با برنامه سعودی و اقدامات بعثی و استقبال آمریکایی رخ می‌دهد و تمامی رهبران بعث از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدامات خشونت‌آمیز تظاهرات را جشن گرفتند.

وی از دولت عراق خواست تا هر چه سریع‌تر اقدام به تحقیقات و ارزیابی وزرایی کند که در ارائه خدمات به مردم کوتاهی کرده‌اند و همچنین مسئولانی که مستقیما در ایجاد وضعیت اخیر نقش داشته‌اند را برکنار کند.

روز گذشته تظاهرات یک هفته اخیر در استان‌های جنوبی عراق به خصوص در بصره و میسان، به اوج خود رسید و درگیری‌هایی نیز میان مردم معترض به وضعیت معیشتی و خدماتی با نیروهای امنیتی رخ داد.

علاوه بر بصره و میسان شهرهای ناصریه (مرکز استان ذی‌قار)، کربلا و نجف اشرف نیز شاهد تظاهرات‌های مردمی بود. در استان نجف شرایط وخیم بود، به طوریکه در شب گذشته، معترضان وارد فرودگاه نجف شدند و پس از دو ساعت اشغال، با ورود نیروهای امنیتی خارج شدند.

شدت این اعتراض‌ها به حدی بود که شورای وزارتی امنیت ملی نشستی فوق‌العاده به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر و وفرماندهی کل نیروهای مسلح برگزار کرد. گفتنی است ما حصل اعتراضات شدید روز گذشته، ۶۱ زخمی و دو کشته بود و در میان زخمی‌ها ۳۰ نفر از نیروهای امنیتی بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس