کد خبر 87382
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال كشور گفت: كارت ملی هوشمند از نیمه دوم سال 91 در سراسر كشور صادر و تقدیم تمام هموطنان می شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، 'محسن كرمی' شامگاه یكشنبه در نشست با خبرنگاران در شیراز افزود: كارت ملی موجود كه تنها برای احراز هویت است در اختیار تمام افراد بالای 15 سال در كشور قرار دارد اما در جهت ایجاد دولت الكترونیك، صدور كارت ملی هوشمند به عنوان جایگزین كارت ملی فعلی از سال 88 در دستور كار قرار گرفت. پیش الگوی صدور این كارت در شهر قم آغاز شد و الگوی آن نیز تا پایان سال جاری در قم كلید خواهد خورد و پس از آن از نیمه دوم سال 91 تمام مردم بتدریج دارای كارت ملی هوشمند خواهند شد.

وی صدور شناسنامه مكانیزه را از دیگر اقدامات در دست اجرای سازمان ثبت احوال كشور دانست و گفت: از ویژگی های این شناسنامه می توان به خدشه ناپذیر و غیر قابل جعل بودن آن اشاره كرد. در شناسنامه مكانیزه بر خلاف شناسنامه های فعلی كه تمام مشخصات سجلی افراد به صورت دست نویس است، مشخصات سجلی تایپ می شود و علاوه بر آن این شناسنامه دارای باركدی است كه ضریب امنیت آن را بالا می برد. تمام ادارات ثبت احوال كشور به سخت افزار صدور شناسنامه مكانیزه مجهزند و براساس برنامه در چندین مرحله شناسنامه های مكانیزه در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون سازمان ثبت احوال توضیح داد: در مرحله اول برای كسانی كه به سن 15 سالگی می رسند و افرادی كه به 30 سالگی رسیده و باید عكس قدیمی شناسنامه خود را تغییر دهند و كسانی كه شناسنامه آن ها مفقود یا مخدوش شده و یا به هر دلیلی مشخصات سجلی آنها نیاز به تغییر دارد، شناسنامه مكانیزه صادر می شود.

وی در خصوص آرشیو الكترونیكی اسناد نیز گفت: با توجه به وجود 120 میلیون سند هویتی در سراسر كشور، با آرشیو الكترونیكی این اسناد تمام هموطنان می توانند خدمات مورد نیاز خود را در هر استان و شهری كه ساكن هستند بدون مراجعه به محل مرتبط دیگر دریافت نمایند.

وی حفظ اسناد و جلوگیری از وارد آمدن خدشه و آسیب به آنها و جلوگیری از جعل و سوء استفاده از اسناد را از جمله مزایای آرشیو الكترونیكی عنوان كرد.

كرمی در خصوص ارائه خدمات الكترونیكی به مردم نیز گفت: اكنون هفت خدمت به صورت الكترونیكی به هموطنان ارائه می شود كه تا پایان سال سه خدمت دیگر اضافه خواهد شد و مردم می توانند با ورود به درگاه ثبت احوال این خدمات را دریافت نمایند. به عنوان مثال در زمان حاضر شهروندان برای ثبت آدرس و كد پستی جدید و دریافت كارت ملی جدید نیازی به حضور در ادارات ثبت ندارند و می توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی ثبت احوال اقدام به درج مشخصات جدید كنند و كارت خود را از طریق پست در منزل تحویل بگیرند.

كرمی واگذاری بخشی از فعالیت های ثبت احوال كه جنبه تصدی گری دارد به بخش خصوصی دفاتر پیشخوان دولت را از دیگر اقدامات این سازمان برشمر و گفت: سازمان ثبت احوال به عنوان یكی از دستگاه های پیشرو در واگذاری خدمات به این دفاتر است. اكنون 11 خدمت از جمله درخواست شناسنامه و كارت ملی المثنی، تغییر نام و نام خانوادگی، گواهی تجرد و فوت، ثبت ازدواج و مشخصات فرزندان و درخواست اجرای احكام قطعی دادگاه در سند، در این دفاتر ارائه می شود و تلاش می كنیم این خدمات را افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس