کتاب شهید بهشتی - کراپ‌شده

جواد کلاته یکی از پژوهشگران کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی» به بیان توضیحاتی درباره چگونگی استخراج و تولید اطلاعات مورد نیاز برای تهیه این کتاب پرداخت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، جواد کلاته، پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس که در تولید مطالب کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی» اثر جعفر شیرعلی‌نیا مشارکت داشته، در گفت‌وگو با ما، درباره حضور در این پروژه گفت: بیشتر مطالبی که برای این کتاب تهیه و تدارک دیدم، مربوط به زندگی شهید بهشتی در دوران پیش از وقوع انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در بخش مربوطه، دو نفر بودیم؛ آقای مرتضی پایدار و من. ابتدا قرار بود تمام تحقیقات و پژوهش‌های این اثر را خودم به عهده بگیرم، چون حجم اولیه و مورد نظر این کتاب، تا این حد وسیع نبود. یعنی اول، قرار نبود کتاب در این حجم فعلی چاپ شود. با تغییراتی که در ادامه پیش آمد و گستردگی بیشتر پروژه، دیدیم حجم مطالب بسیار زیاد شده و فراتر از چیزی است که انتظار داشتیم. به همین دلیل، دوستان دیگری هم به پروژه پژوهش این کتاب اضافه شدند.

این پژوهشگر در ادامه توضیح داد: مسئولیت من در تهیه مطالب این کتاب، مربوط به برهه ابتدای تولد تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود. کارمان هم تحقیق کتابخانه‌ای بود. آقای شیرعلی‌نیا مصاحبه‌های تکمیلی را می‌گرفت. اما کاری که من انجام دادم، در ۳ محور خلاصه می‌شود؛ اول مطالعه کتاب‌هایی که به طور مستقیم مربوط به شهید بهشتی می‌شدند که ۲۰ تا ۳۰ عنوان بودند و همه را به طور کامل مطالعه کردم. دوم، حدود ۷۰ تا ۸۰ کتاب که مربوط به حوادث پیش از انقلاب بودند و در واقع، بیشتر حاوی مطالبی درباره انقلابیون دیگر می‌شدند، اما ردپایی از شهید بهشتی در آن‌ها وجود داشت. در این کتاب‌ها درباره گروه‌های مبارز ضد پهلوی و جریان‌های مبارزاتی مطالب زیادی بود که بخشی‌ از آنها هم درباره سازمان منافقین بود. بدین ترتیب بسیاری از اطلاعات درباره اتفاقات، گروه‌ها و اشخاصی  که به نوعی با شهید بهشتی ارتباط داشتند از این کتاب‌ها استخراج شدند.

کلاته در ادامه گفت: محور سوم کار هم، بررسی اسناد و مدارک تاریخی بود که در بنیاد شهید بهشتی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام شد. به این ترتیب سندهایی را دیده و بررسی کردیم که برخی از آن‌ها منتشر شده و برخی دیگر منتشر نشده بودند.

وی درباره بازه زمانی کل این پروژه گفت: کل کارهای این کتاب تقریبا دو سال طول کشید و همکاری و تحقیقات من هم در یک بازه یک ساله انجام شد. تهیه این کتاب واقعا کار گروهی بود که سرپرستش آقای شیرعلی‌نیا بود. علت حضور من در این پروژه هم علاقه‌ام به کار کردن با انسان‌های حرفه‌ای بود. مثلا تجربه همکاری‌ام با محمدحسین مهدویان در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» برایم بسیار خوشایند بود و در این کار هم همکاری با آقای شیرعلی‌نیا برایم آموزنده بود. او انصافا در بحث تحقیق و پژوهش انسان عمیق و سخت‌گیری است و اگرچه در مواقعی این سخت‌گیری‌ها باعث اذیت‌مان می‌شد، اما در نهایت شیرین بود.

نویسنده کتاب «فرمانده لاله‌ها» درباره چگونگی تبادل اطلاعات برای تهیه این کتاب گفت: پس از مطالعه و استخراج اطلاعات، مطالب مورد نیاز را به صورت فیش به آقای شیرعلی‌نیا تحویل می‌دادم. گاهی پیش می‌آمد که به اسناد و اطلاعاتی می‌رسیدم، اما وقتی به یک منبع موثق‌تر رجوع می‌کردم، می‌دیدم آن اطلاعات اولیه صحیح نبوده است. علت چنین اتفاقاتی هم این بود که یک موضوع را از چند کانال دنبال می‌کردیم. تاکید روی استفاده از کانال‌های اطلاعاتی بیشتر هم از روش‌های آقای شیرعلی‌نیا بود، در برخی مواقع من معتقد بودم تعداد فیش‌های ارائه‌شده کافی است اما او تاکید می‌کرد که باز هم منابع بیشتری را مطالعه کنیم. در نتیجه به اطلاعات قابل وثوق و بهتری دست پیدا می‌کردیم.

کتاب«روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی» چندی پیش با ۳۶۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۵ هزار نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر و همزمان با ایام سالگرد شهادت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر رونمایی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس