به گزارش مشرق، ظهر روز 24 دی ماه سال 96، نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود 8 روز سوختن بهروی آب، بهطور کامل در آبهای چین غرق شد. با وجود گذشت قریب به 6 ماه از این تاریخ، هنوز لاشه نفتکش سانچی در اعماق آبهای شرق چین است و تلاشها برای خارج کردن آن بدون نتیجه باقی مانده است.
هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بیان دشواری خارج سازی کشتی سانچی به شناورهای مغروق موجود در آبهای ایران از زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این در حالی است که عمق این آبراهها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
ارائه شکایت ایران درباره حادثه سانچی به دادگاه هنگ کنگ
حقشناس درباره امکان خارجسازی کشتی سانچی از اعماق آبهای دریای چین گفت: با در نظر گرفتن عمق 115 متری که کشتی سانچی در آن قرار گرفته است و همچنین وضعیت آب و هوایی و موقعیت منطقه، خارجسازی بقایای سانچی نیاز به تکنولوژی خاص دارد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه غواصی و خارج سازی کشتی نفتکش سانچی در این شرایط و موقعیت کار بسیار دشواری است، افزود: حتی اگر با وجود این دشوار و سختی بسیار، بخواهند این کشتی را از دریا خارج کنند باید آن را قطعه قطعه کنند که این نیز به سختی و دشواری عملیات میافزاید زیرا شرایط و موقعیت قرارگیری سانچی، عادی و معمولی نیست.
حق شناس در بیان دشواری خارج سازی کشتی سانچی به شناورهای مغروق موجود در آبهای ایران از زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این درحالی است که عمق این آبراهها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شرایط برای غواصی و خارج سازی سانچی بسیار دشوارتر و با ملاحظات بیشتری همراه است افزود: توجه داشته باشد که سالها گذشت تا ما توانستیم برخی از شناورهای مغروقه از زمان جنگ را از آبهای کشور خارج کنیم.
حقشناس با بیان اینکه نظر نهایی درباره امکان خارجسازی کشتی سانچی را باید شرکتهای سالویج بدهند، گفت: این بحث، یک بحث فنی و تکنیکال است اما به اعتقاد من اگر این عملیات، یک مورد عادی و معمولی بود حداقل چندین ماه برای خارج سازی آن زمان نیاز بود؛ توجه داشته باشید وقتی شناورهای مغروقه زمان جنگ که در عمق معمولی و در آبهای سرزمینی هستند هنوز خارج نشده اند نمیتوان درباره خارج سازی سانچی آن هم در این عمق و شرایط خاص و غیرمعمول، براساس حدس و گمان صحبت کرد؛ بنابراین فقط میتوان گفت که این کار، بسیار سخت، دشوار و پیچیده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت و موقعیت سانچی و به فرض انجام غواصی، آیا امکان یافتن نشانههایی از پیکرهای شهدای این سانحه وجود دارد یا خیر، گفت: متاسفانه بادرنظر گرفتن 8 روزی که کشتی در آتش سوخت و همچنین گذشت 6 ماه از غرق شدن آن، دستیابی به این هدف شدنی نیست و غیرممکن است.
وی درباره موارد مشابه از خارج سازی شناورهای مغروق مشابه با سانچی نیز افزود: کشتیهای دیگری مشابه کشتی نفتکش سانچی هستند که در آبهای بینالمللی غرق شدهاند اما تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز هیچ شناوری با این مشخصات از بستر دریا خارج نشده است؛ اما با وجود این دشواریها ، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان پیگیر این موضوع است.