کد خبر 873516
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
مراحل سه گانه تجاوز سعودی به الحدیده و عوامل شکست آن

مقامات امارات به دنبال آن بودند تا در الحدیده به یک پیروزی سریع دست یابند و حتی اعلام کرده بودند قصد دارند نماز عید فطر را در الحدیده اقامه کنند؛ اما شکست امارات سبب سردرگمی متجاوزان شده است.

به گزارش مشرق، به تازگی انور قرقاش، مشاور وزیر خارجه امارات متحده عربی از توقف موقتی عملیات نظامی در ساحل غربی الحدیده خبر داد؛ اما انصارالله این خبر را تکذیب و این جنبش تأکید کرد، امارات همچنان به جنایات خود در الحدیده ادامه می‌دهد و هدف از این شایعه‌سازی اخیر نیز تلاش برای انحراف افکار عمومی است. به راستی، دلیل این اقدام امارات چیست و آیا عملیات نظامی در الحدیده متوقف شده است؟

در درجه اول باید توجه داشت که امارات به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست خود در عملیات «النصر الذهبی» در الحدیده است. در واقع، مقامات امارات به دنبال آن بودند تا در الحدیده به یک پیروزی سریع دست یابند و حتی اعلام کرده بودند قصد دارند نماز عید فطر را در الحدیده اقامه کنند؛ اما شکست امارات سبب سردرگمی متجاوزان شده است. در این وضعیت، امارات با تمسک به ترفند جدیدی اعلام کرده است این عملیات متوقف شده است تا فرصت لازم برای پیشبرد راه حل سیاسی فراهم شود؛ اما در این زمینه چند نکته مهم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

مراحل سه گانه تجاوز سعودی به الحدیده

 اشغال بندر الحدیده در ساحل غربی یمن در دریای سرخ مهم‌ترین برنامه نظامی مشترک آمریکا و ائتلاف سعودی در یمن است که با وجود به‌کارگیری نزدیک به 20 هزار مزدور و صدها فروند تانک و ناو جنگی با شکست روبه‌رو شده است. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت، ترس امارات از ورود به جنگ خیابانی در شهر الحدیده یمن پشت پرده تصمیم امارات برای متوقف کردن عملیات نظامی‌اش در الحدیده بوده است. این روزنامه به نقل از مسئولان اماراتی نوشت: «اماراتی‌ها ترجیح دادند وارد شهر نشوند؛ چرا که آنها نمی‌خواهند درگیر یک جنگ خیابانی شوند، به این دلیل که نیروهای یمنی وفادار به ابوظبی آماده ورود به چنین جنگی نیستند.»

مسئله بعدی به دلیل شدت جنایات ائتلاف سعودی در الحدیده است. نبرد اشغال الحدیده موجب خشم گسترده جامعه جهانی شده است؛ زیرا نگرانی‌هایی درباره سلامت بیش از 600 هزار غیر نظامی در شهر و قطع خطوط ارسال کمک‌های انسانی از طریق بندر الحدیده به حدود هشت میلیون یمنی وجود دارد. این مسئله سبب شده است امارات به حربه توقف عملیات پناه برده و به صورت نمادین و اعلامی آن را بیان کند. در واقع، امارات و ائتلاف سعودی به دنبال آن هستند که از این طریق فشار افکار عمومی را علیه خود کاهش داده و با این اقدام خود را حامی مذاکره و راه حل سیاسی نشان دهند. 

نکته بعدی این است که امارات عملیات نظامی خود را متوقف نکرده و نخواهد کرد؛ بلکه از آن برای دروغ و فریبکاری بهره‌برداری می‌کند به این امید که روند امور خود را سروسامان داده، در نقشه نظامی‌ خود بازنگری کند و بتواند از باتلاقی که نیروهایش در آنجا بین ارتش و نیروهای مردمی یمن گرفتار شده‌اند، نجات یابند. در سه هفته نخست عملیات الحدیده سه هزار نفر از مزدوران سعودی کشته شده و شمار بیشتری نیز زخمی شده‌اند. افزون بر این، حدود 400 تانک و نفربر زره‌پوش به دست نیروهای جنبش انصارالله به غنیمت گرفته شده است. نیروهای متجاوز به الحدیده در وضعیت کنونی در شش نقطه ساحلی در محاصره نیروهای ارتش و انصارالله هستند و نمی‌توانند اقدام مؤثری برای نجات خود انجام دهند. از سوی دیگر، ناوهای کشورهای مهاجم به دلیل هدف قرار گرفتن ناو اماراتی که نیروهای ستادی آمریکا و رژیم صهیونیستی، عربستان و انگلیس را در خود داشت  و 100 کشته به جای گذاشت، جرئت نزدیک شدن به ساحل و نجات این مزدوران را ندارند.

 بنابراین، اعلام توقف عملیات نظامی در الحدیده از سوی امارات با سه هدف صورت گرفته است: سرپوش گذاشتن بر شکست عملیات الحدیده، تلاش برای نجات سربازان و نیروهای محاصره شده در این بندر و در نهایت تلاش برای انحراف افکار عمومی؛ اما جنبش انصارالله با موضع‌گیری صریح علیه این حربه به سرعت آن را نقش بر آب کرد. 

منبع: هفته نامه صبح صادق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    15 0
    انصار الله باید دبی و ابوظبی را با موشک بزند تا اماراتی ها ببینند که شهر هایشان مثل شهر ارواح شده تا غلط زیادی نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس