آب رسانی هیات ها

ذاکران، روحانیون و فعالان هیئت‌های مذهبی که برای یاری مردم زلزله‌زده به غرب کشور رفته بودند، حالا با محوریت چهره‌های قابل اعتماد، برای کمک به رفع بحران آب در خوزستان، پویش‌های مختلفی تشکیل داده‌اند.

به گزارش مشرق، با شروع تابستان و گرمای شدید هوا، ابتدا بحران کم‌آبی و سپس شوری آب‌ در خوزستان، موجب وقوع بحران جدی در شهرهای این استان جنوبی شد.

بروز این بحران، حتی اعتراضات و ناآرامی‌هایی را در سطح دو شهر خرمشهر و آبادان در پی داشت و این اعتراضات با ورود عناصر اخلالگر به آشوب کشیده شد.

بیشر بخوانید:

روحانی مشهور برای کمک به مردم خرمشهر آستین بالا زد +فیلم

جمعی از فعالان هیئت‌های مذهبی، روحانیون سرشناس و مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) که از زمان وقوع زمین‌لرزه ۲۱ آبان ۹۶ در منطقه سرپل ذهاب و روستاهای محروم کرمانشاه، خیمه زده و حضوری امدادرسان، شبانه‌روزی و درازمدت را در کنار مردم زلزله‌زده تجربه کرده بودند، با بروز بحران بی‌آبی در خوزستان، راهی این استان سوزان شدند.

روضه عطش

از اولین مداحانی که با دعوت مردم به امداد خوزستانی‌ها، موج تازه‌ای از کمک‌رسانی به شهروندان آبادان و خرمشهر را ایجاد کرد، حنیف طاهری بود. او که با گرد آوردن جمعی از جوانان و نوجوانان در هیئتی به نام «عبدالله بن حسن (ع)»، پیش از این به عنوان مداح جوان و فعال در فضای مجازی شناخته شده بود، حالا با پیوستن به طرحی موسوم به «خیریه برکات»، راه امدادرسانی به مردم بی‌آب، اما خونگرم جنوب را فراهم می‌کرد.

حنیف طاهری با انتشار ویدیوی کوتاهی در فضای مجازی، از مردم خواست با یادآوری و درک «روضه عطش» به کمک مردم خوزستان بیایند. همچنین «خیریه برکات» با انتشار متنی نوشت: «در گرمای طاقت‌فرسای این روزها، هنوز هم مردم خونگرم و جنگ‌دیده آبادان با کام تشنه و عطش فرزندان خردسال و پیرمردها و پیرزن‌هایشان دست و پنجه نرم می‌کنند... گرمایی که شاید هیچکدام از ما طاقت تحمل دقیقه‌ای از آن را هم نداریم.

بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده، ۵ روستا در اطراف آبادان هیچگونه آب قابل شرب در اختیار ندارند و حتی دام‌هاشون در حال تلف شدن هستند که هر روستا نیازمند ۳ عدد تانکر ۵ هزار لیتری جهت تامین شرب مردم و دام‌ها و گذر از این بحران است. طرح هر هیئت یک روستا ما را بر آن داشت تا تامین ۳ تانکر آب برای یک روستا را با کمک شما تقبل کنیم. ان‌شاءالله روضه عطش رو درک کرده باشیم و به ندای هل من ناصر امروز مردم لبیک بگیم. بسم الله...»

دعوت به کمک با لباس جنگی

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی هم که از روحانیون فعال و حاضر در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب بود و از اولین روزهای وقوع زمین‌لرزه، به کار و تلاش در کنار عوامل سازنده این منطقه بود، با انتشار کلیپی در صفحه شخصی خود از مردم خواست به یاری مردم خوزستان بشتابند. او نوشت: «شرایط این روزها سخت است. درد مردم زخم خورده خوزستان و عدم رسیدگی به کسانی که یک عمر از نفت زیر پایشان خورده‌ایم و حالا آب خوردن ندارند، بسیار گران و ناراحت‌کننده است.

در این فضای مطالبات به‌حق مردم، ورود اهل نفاق کار را سخت‌تر کرده است. دریافت اینکه کشته‌سازی مقدمه یک ناامنی فراگیر خواهد شد، بصیرت می‌خواهد. تاوان بی‌عرضگی و بی‌فکری مسئولین خائن را می‌خواهند از رهبر فرزانه بگیرند، که این اوج بی‌شرافتی و معنای حقیقی نفوذ است.

دست به دست هم نخواهیم گذاشت رویای کفار و منافقین کفتار، تعبیر گردد.»

حجت‌الاسلام بی‌آزار ادامه می‌دهد: «هر تریلی ده تُنی دو هزار باکس آب حمل می‌کند و با قیمت کارخانه هر باکس ۳۹۰۰ تومان که هر تریلی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. خواهش می‌کنم اگر خودتون اقدام مالی نمی‌کنید، حتما در انتشار این ویدئو همراهی کنید.... برای ۱۰ تریلی که ۲۰ هزار نفر رو برای چند روز از عطش نجات می‌دهد نیاز به ۷۸ میلیون داریم.... دریا دریا مهر و توجه شما با قطره قطره کمک حاصل خواهد شد.»

جامعه ایمانی مشعر و طرح «هر هیئت یک روستا»

تشکیل شبکه خدمت‌رسانی با استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی، یک حرکت نو و جهادی است که می‌تواند بدنه اجتماعی جامعه را درگیر موضوعات مربوط به قشر محروم و مستضعف کند و با ساماندهی و تقویت این شبکه، قدمی بزرگ در جهت رفع مشکلات اجتماعی بردارد.

در کنار کمک به حل مشکلات اجتماعی، این شبکه خدمت‌رسانی می‌تواند در بحران‌های جامعه نیز تأثیرگذار باشد و از ظرفیت آن در جهت کمک‌رسانی استفاده کند.

رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اعلام این‌که جمعی از جوانان هیئتی انقلابی که در قالب پویش «هر هیئت یک روستا»، یک جهش خدمتی را در جهت کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه آغاز کرده بودند، گفت: آن‌ها با وجود آن‌که بعد از گذشت چند ماه با حضور جهادی خود مشغول خدمات عمرانی و فرهنگی هستند، در یک حرکت تازه برای حل مشکل آب آبادان و خرمشهر دست به کار شده و با استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی و حضور در صحنه به تلاش در رفع این مشکل اقدام کرده‌اند.

به گفته وی، جرقه‌ این حرکت زمانی خورد که حتی رسانه‌های جمعی به این موضوع علاقه‌ای نشان نداده بودند و این جوانان هیئتی با توجه به اخبار بدنه اجتماعی متشکل از جوانان هیئتی، از این مشکل خبردار شدند و با اعزام تیم شناسایی به منطقه، زمینه‌های خدمت‌رسانی را با مسئولان و مردم بررسی کردند.

در کنار حرکت عملیاتی هیئت‌های خوزستان، مسئول پویش هر هیئت یک روستا نیز با هماهنگی هیئت‌های مذهبی سراسر کشور که در حادثه کرمانشاه به میدان آمده بودند، تأمین مالی را با همکاری سایت «آهو» کلید زد تا در کنار هم و با استفاده از ظرفیت‌ها و بدنه اجتماعی هیئت‌های مذهبی این مشکل مردم غیور آبادان و خرمشهر برطرف شود.

مبالغ جمع‌آوری شده در سایت http://ahu.ir برای خرید منبع‌های ۵ هزار لیتری (مجموعا ۱۵ منبع برای ۵ روستا) جهت شرب مردم و دام روستاهای آبادان و خرمشهر برای گذر از این بحران استفاده خواهد شد.

این حرکت عملیاتی، به‌موقع و سریع، نشان داد هیئت‌های مذهبی ظرفیت‌های بالایی در امر خدمت‌رسانی و رفع مشکلات دارند. در واقع می‌توان گفت در بحران‌هایی که اتفاق می‌افتد، تکیه بر این قشر و استفاده از توانمندی‌های برخاسته از بدنه جامعه تا حد بالایی در رفع مشکلات کمک می‌کند.

«آتش به اختیار» واژه‌ای زیبا بود که با شروع بحران آب در آبادان و خرمشهر، جوانان هیئتی به آن لباس عمل پوشاندند و با اعزام گروه‌های جهادی در تحقق این کلام رهبری برای رفع مشکل آب این منطقه قدم برداشتند.

شناسایی مناطق کمتر بهره‌مند، جمع‌آوری وجوه نقدی برای تهیه آب معدنی، ساماندهی و ارسال آب معدنی به مناطق، تهیه آب‌شیرین‌کن و نصب آن در مناطق و روستاها خدماتی بود که این گروه‌های جهادی ارائه کردند.

تازه‌ترین نتایج از امدادرسانی هیئت‌ها

آخرین وضعیت آب‌رسانی به مناطق آبادان و خرمشهر که توسط گروه‌های جهادی خوزستان تا تاریخ ۸ تیر انجام شده به شرح زیر است.

گروه جهادی انصارالمهدی آبادان:

۱. استقرار آب تسویه کن به ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰۰ شل آب معدنی و توزیع آن

۲. استقرار ۵ تانکر ۱۸۰۰۰ لیتر به صورت روزانه و توزیع توسط جهادگران

گروه جهادی شهیدحسین پور و شهید چمران اهواز:

جمع‌آوری و ارسال ۱۲۰۰ بسته آب معدنی

قرارگاه جهادی آقای مهربانی بسیج دانش‌آموزی:

جمع‌آوری و ارسال ۷۰۰ بسته آب‌معدنی

گروه جهادی علامه ربیعی اروندکنار:

توزیع روزانه حداقل ۲ تانکر ۱۸۰۰۰ لیتر

گروه‌های جهادی دزفول

گردآوری و ارسال ۱۰۵۰ بسته آب معدنی

گروه جهادگران راسخون

توزیع ۸۰۰۰ لیتر آب تسویه در جزیره مینو

پویش هیئت‌های شهرستانی

علاوه بر تهران و شهرهای بزرگی چون مشهد، یزد، بندرعباس، اصفهان و ... هیئت‌های شهرستانی نیز با تشکیل پویش‌هایی، اعضاء و فعالان خود را برای این امر دعوت کرده‌اند که نام هیئت‌هایی از قزوین، اسلامشهر، بابل، کوهدشت، جم، فیروزآباد، الوند، قوچان، گراش، رودان و ... در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

تشکیل این پویش‌ها در حالی مطرح می‌شود که جامعه سنتی مداحان و ذاکران، حضور کم‌تری در فعالیت‌های اجتماعی نظیر آن‌چه امروز در خوزستان رخ می‌دهد، دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احدم IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    35 1
    افرین. دمشون گرم
  • هدهد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    30 1
    برکت فقط به مردم خوب این مملکت برسد که مهربانن
  • سید مجتبی بهشهری IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    27 1
    خاک بر سر مسئولین بی عرضه کشور رو که مردم دارن میچرخونن پس این مسئولین واسه چی اون بالا نشستن؟؟
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    23 1
    کشور ثروتمند ایران . افرین بر مذهبی ها غیر مذهبی ها وهمه خوبان ایرانی
  • سید مسعود IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    24 1
    اینه ایران من...ممنون از توجه مردم ...ممنون از حاج آقا بی آزار تهرانی
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    18 0
    غیرت ایرانی قبول نمی کند که هموطنش بی آب باشد انشاالله همه مردم کمک می کنند . درود بر خوزستان مقاوم .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    16 0
    هیاتیها باید بیان کف جامعه تا با کارهای جهادی عقیدشون رو تبلیغ کنند...
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    16 0
    درود بر شرفتان! مگه شما هیئتی ها و روحانیون بسیجی که گوش به فرمان رهبری هستید یک کار خیری برا مردم انجام بدید از مسئولین که...
  • سعید زنجانی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    8 2
    مشرق جان نوک پیکان این حرکت شهر زنجان بود ولی فک کنم جا انداختیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس