کد خبر 870915
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
شورای نگهبان نمایه

شورای نگهبان مصوبه مجلس در خصوص دائمی شدن قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ و قانون آیین دادرسی کیفری را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناخت.

به گزارش مشرق، پس از تصویب طرح دائمی شدن دو قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، ۹ خردادماه ۱۳۹۷ این قوانین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب نمایندگان رسید.

شورای نگهبان در تاریخ ۲۹ خردادماه در تأیید این مصوبات طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مصوبات دائمی شدن قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری در جلسه مورخ ۲۳ خردادماه این شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

پیش از این محمدجواد فتحی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و حقوقدان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن انتقاد از تصویب غیر ضروری طرح دائمی شدن این قوانین در کمیسیون و صحن علنی مجلس گفته بود: شورای نگهبان پیش از این، تصویب لایحه تجارت را در کمیسیون حقوقی و قضایی با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی و عدم ضرورت آن تأیید نکرد و جا دارد به همان دلیل طرح دائمی شدن دو قانون آزمایشی مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری را که هنوز اشکالات آنها برطرف نشده است نیز تأیید نکند.

اصل ۸۵ قانون اساسی در این خصوص می‌گوید: ...مجلس‏ نمی‏‌تواند اختیار قانونگذاری‏ را به‏ شخص‏ یا هیأتی‏ واگذار کند ولی‏ در موارد ضروری‏ می‌تواند اختیار وضع بعضی‏ از قوانین‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیون‏‌های‏ داخلی‏ خود تفویض‏ کند، در این‏ صورت‏ این‏ قوانین‏ در مدتی‏ که‏ مجلس‏ تعیین‏ می‏‌نماید به‏ صورت‏ آزمایشی‏ اجرا می‏‌شود و تصویب‏ نهایی‏ آنها با مجلس‏ خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کیا IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 0
    البته نمی شه گفت قوانین برطبق موازین اسلامی بلکه باید گفت قوانین لیبرالواسلافیل...............
  • مسعود IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    1 0
    اگر این قانون اجرا میشده پس چرا دست دولتمران فاسد و دزد را قطع نمیکنید.حتما این قانون فقط برای ملت و مردم بی پشت و پناه و فاقد پارتی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس