سید حسن نصرالله نمایه

دبیرکل حزب الله لبنان با اظهارات روشنگرانه و البته هوشمندانه خود درباره یمن، بار دیگر توجه افکار عمومی منطقه و جهان را به واقعیت آنچه که در این کشور می‌گذرد، معطوف ساخت.

به گزارش مشرق، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان روز جمعه گذشته طی سخنرانی، مطالب مختلفی را در حوزه های گوناگون ازجمله معامله قرن، تحولات داخلی لبنان و توطئه های آمریکا و صهیونیسم مطرح کرد البته تمامی آنها همچون گذشته حائز اهمیت بود و دبیرکل حزب الله لبنان به ابعاد پنهانی از هریک از این قضایا اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید:

چرا سید حسن نصرالله آرزوی مبارزه در یمن دارد؟

با این حال، آنچه که در سخنان اخیر سید حسن نصرالله که از وی به عنوان «سید مقاومت» و یا «سید وفاداری» یاد می شود، نمود بیشتری پیدا کرد، مسأله مربوط به یمن بود. سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی روز جمعه خود اظهاراتی را در خصوص یمن مطرح کرد که بخش نه چندان اندکی از آن در طول بیش از سه سالی که از جنگ یمن سپری می شود، بی سابقه بوده است. همین مسأله موجب شد تا سخنان سید حسن نصرالله در خصوص یمن مورد توجه افکار عمومی منطقه و جهان قرار گیرد. 

سید حسن نصرالله در این خصوص تأکید کرد: «ما به دلایل مشخص هیچ زمانی نگفته‌ایم که در یمن حضور داریم یا نه، چه در یمن حضور داشته باشیم و چه حضور نداشته باشیم، خبر شهادت نیروهای خود را به شدت تکذیب می ‌کنم. اگر فرض بگیریم که نیروهای حزب الله در یمن به شهادت برسند، ما چنین موضوعی را مخفی نخواهیم کرد. ما از اقدامات خود شرمگین نیستیم و به شهدا و اسیران خود افتخار می کنیم».

وی با اشاره به شکست نیروهای متجاوز در الحدیده یمن گفت: «آنچه که در نبرد الحدیده شاهد آن بودیم رسوایی برای نیروهای متجاوز بود. حتی اخبار و اطلاعاتی در مورد مشارکت اروپایی ها از جمله انگلیس و فرانسه و سایر کشورها در الحدیده یمن بودیم، نبرد در الحدیده میان سلاح ها، جنگنده ها و امکانات و تجهیزات و فرماندهان از یک سو و میان اراده ملت یمن و توکل این ملت به خدا از سوی دیگر صورت گرفت».

نصرالله ادامه داد: «من از اینکه در میان مبارزان یمنی در ساحل غربی نیستم شرمنده ام و می گویم که ای کاش در این نبرد در کنار شما بودم. ای کاش می توانستم رزمنده ای از رزمندگان شما و زیر پرچم فرمانده شجاع شما باشم». دبیر کل حزب الله تاکید کرد: «نبرد در یمن بدون هیچ افقی ادامه دارد و ملت یمن هرگز تسلیم نخواهد شد».

پاسخ استراتژیک به جنگ رسانه‌ای سعودی - آمریکایی

دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی خود طی روز جمعه گذشته پاسخ استراتژیکی را به جنگ رسانه ای سعودی - آمریکایی علیه حزب الله لبنان داد. وی با اشاره به جنگ روانی و رسانه‌ای محور غربی - عربی علیه حزب الله لبنان با تکیه بر «مشارکت نیروهای حزب الله در جنگ یمن» اعلام کرد که حزب الله به دلایل مشخص هیچگاه نگفته در یمن حضور دارد یا ندارد. این بدان معناست که سید حسن نصرالله حضور نیروهای حزب الله در یمن را نه تأیید کرده و نه تکذیب. 

این اظهار نظر راهبردی سید حسن نصرالله تمامی تلاش های شبانه روزی بوق های تبلیغاتی و بنگاه های رسانه ای وابسته به محور غربی - عربی را ناکام گذاشت، چراکه ماهیت پاسخگویی به ادعای مطرح شده در این رسانه ها به گونه ای بود که تمامی راهها برای سوء استفاده از اظهارات دبیرکل حزب الله را مسدود کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با عدم تأیید حضور نیروهای این گروه در یمن در واقع تلاش کرد تا حزب الله را به نوعی از تداوم حملات و هجمه های گسترده بوق های رسانه ای و تبلیغاتی آمریکا، غرب و عربستان سعودی در امان نگاه دارد؛ به ویژه اینکه امروز دشمن با فعالیت رسانه ای گسترده و لجن پراکنی های پُرحجم، تبلیغات زیادی را پیرامون مشارکت نظامی حزب الله در سوریه انجام می دهد و تلاش می کند تا از این رهگذر، افکار عمومی را به سمت و سوی خود سوق دهد. 

لذا سید حسن نصرالله در پاسخی هوشمندانه و ضمن تکذیب قاطعانه شهادت نیروهای حزب الله در یمن، با عدم تأیید حضور نیروهای این گروه در یمن هرگونه تلاش احتمالی برای کلید خوردن فاز جدیدی از حملات رسانه ای آمریکا و غرب علیه حزب الله را خنثی کرد. از سوی دیگر، عدم تکذیب حضور نیروهای حزب الله لبنان نیز حاوی ابعاد استراتژیکی است که مهمترین آن ممانعت از گمراه شدن افکار عمومی نسبت به فلسفه وجودی حزب الله لبنان است. 

امروز شاهد آن هستیم که افکار عمومی در منطقه و حتی جهان به خوبی می دانند که فلسفه وجودی حزب الله لبنان در واقع حمایت از مظلومان، مستضعفان و مقاومت در برابر مستکباران در هر نقطه از جهان است و این هدف، هیچگاه در مرزهای جغرافیایی خاصی محدود و محصور نشده است. لذا سید حسن نصرالله با عدم تکذیب حضور نیروهای حزب الله در یمن این پیام را به افکار عمومی مخابره کرد که مقاومت در برابر آنچه که در اقصی نقاط جهان می گذرد ـ چه در یمن و چه در هر کشور دیگری ـ نمی تواند بی تفاوت باشد. 

لذا پر واضح است که دبیرکل حزب الله با پاسخ استراتژیک خود، در واقع با یک تیر چندین هدف را نشانه رفت؛ هم به جنگ رسانه ای ـ تبلیغاتی آمریکا، غرب و عربستان سعودی واکنش نشان داد، هم از به راه افتادن مرحله تازه ای از هجمه های رسانه ای علیه حزب الله ممانعت کرد و هم مانع از ایجاد شک و تردید در افکار عمومی نسبت به اهداف حزب الله لبنان، شد. 

رسوایی و شکست بزرگ در الحدیده

مسأله دیگری که سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی روز جمعه اشاره دقیقی بدان داشت، مسأله رسوایی بزرگ عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ الحدیده بوده است. در واقع، دبیرکل حزب الله لبنان توجه افکار عمومی را به نبرد نابرابر الحدیده جلب کرد و نوع نبردی را که در این شهر در جریان بود برای افکار عمومی منطقه و جهان تبیین کرد تا بدین ترتیب، ابعاد مختلف این نبرد و نابرابری آن به وضوح برای همگان آشکار شود و به تبع آن، ارزشِ فداکاری های نیروهای مقاومت یمن بیش از پیش نمایان گردد. 

در همین ارتباط، سید حسن نصرالله تصریح کرد: «نبرد در الحدیده میان سلاح ها، جنگنده ها و امکانات و تجهیزات و فرماندهان از یک سو و میان اراده ملت یمن و توکل این ملت به خدا از سوی دیگر صورت گرفت». این یک واقعیت است که امروز بخشی از افکار عمومی در نتیجه سانسورهای رسانه ای عربستان سعودی و متحدان آن نسبت به آنچه که در الحدیده می گذرد بی اطلاع هستند. درست به همین دلیل است که سید حسن نصرالله برای افکار عمومی تشریح کرد که در یمن چندین ارتش تا دندان مسلح در برابر گروهی از دلاورمردان بی‌سلاح صف آرایی کرده اند.

بدون شک زمانی که واقعیت های میدانی نبرد الحدیده برای افکار عمومی منطقه و جهان تصویر می شود و سید حسن نصرالله با زیرکی و ذکاوت خاصی نیز این تصویرسازی را انجام می دهد، چیزی جز یک «رسوایی بزرگ» برای عربستان و هم‌پیاله های آن در اذهان عمومی متبادر نمی شود. این همان نتیجه بزرگی است که سید حسن نصرالله با تببین ابعاد نابرابر جنگ الحدیده برای تحقق آن تلاش کرده است. 

اشاره دقیق، هوشمندانه و به موقع دبیرکل حزب الله لبنان به حضور نیروهای بیگانه همچون ایالات متحده آمریکا و فرانسه نیز در همین چارچوب قابل تعریف و تبیین است. زمانی که افکار عمومی در می یابند عربستان سعودی علاوه بر متحدان عربی، حتی با کمک و حمایت مستقیم متحدان غربی خود هم موفق به کسب دستاوردهای لازم در الحدیده نشده است، دیگر ریاض نمی‌تواند منکر رسوایی بزرگ خود در نزد آنها شود. 

تجلی سخنان «سید مقاومت» در توقف تجاوز

درحالی که کمتر از ۴۸ ساعت از سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص تحولات یمن سپری می شود، شاهد آن هستیم که اظهارات راهبردی وی مبنی بر عجز و ناتوانی متجاوزان، در توقف بزدلانه تجاوز علیه الحدیده، تجلی و نمود یافته است. درهمین ارتباط، انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته عملیات نظامی خود را علیه شهر الحدیده واقع در غرب یمن به صورت موقت متوقف کند.

وی در ادامه مدعی شد: «این توقف موقت عملیات برای دادن فرصت کافی به مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن برای دستیابی به توافقی مبنی بر عقب نشینی غیر مشروط حوثی ها از شهر الحدیده و بندر آن صورت می گیرد». این ادعا درحالی است که امارات متحده عربی به دلیل متحمل شدن شکست های سنگین در بندر الحدیده مجبور به عقب نشینی از این بندر شد، چراکه در غیر این صورت شکست های به مراتب سنگین تری در انتظار آن بود. 

تصمیم مقامات متجاوز اماراتی برای توقف جنگ علیه الحدیده در واقع نمایانگر همچون عجز، ناتوانی، خفت، خواری و زبونی است که سید حسن نصرالله از آن سخن می گفت. به همین دلیل است که می توان از تصمیم مقامات ابوظبی مبنی بر توقف موقت عملیات متجاوزانه علیه الحدیده به عنوان تصمیمی که تجلی بخش اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص یمن است، یاد کرد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که با اعلام کشورهایی نظیر مالزی و سودان مبنی بر احتمال عقب نشینی از جنگ یمن، امارات متحده عربی امروز بیش از پیش خود را در موقعیت ضعف می‌بیند. برهمین اساس می توان نتیجه گرفت که ادعای مقامات ابوظبی مبنی بر اینکه توقف جنگ تنها برای فراهم کردن زمینه جهت تحقق راهکار سیاسی است، یک درغ بزرگ محسوب می شود و اتخاذ چنین تصمیمی تنها از روی عجز و ناتوانی در برابر نیروهای مقاومت یمن صورت گرفته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    13 0
    خدایا دشمنان دینت را یعنی سعودی امارات اسرائیل آمریکا فرانسه و انگلیس را نابود کن خدایا شکرت که عمر البشیر را رو سیاه کردی مرگ بر همه خائنین
  • ۴ IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس