عکس/ استقبال اهالی گنبد کاووس از سردار آزمون

سردار آزمون با همان سرعتی که خداحافظی کرده بود، پشیمان شد و در زادگاهش به مردمی که به استقبال او رفته بودند قول داد باز هم برای تیم ملی ایران گل بزند.

به گزارش مشرق، از همان اول هم معلوم بود خداحافظی سردار آزمون یک تصمیم احساسی است. انگار حق با قربان بردیف است که همیشه درباره سردار می‌گوید: «هنوز باید پخته‌تر شود.» در تمام روز‌هایی که بردیف یک تنه جلوی پیشنهاد‌های اروپایی آزمون می‌ایستاد و می‌گفت: «برایش زود است»، به این مرد روس در دل‌مان فحش می‌دادیم و دل‌مان می‌خواست دست‌مان به او برسد و خفه‌اش کنیم، اما رفتار احساسی سردار نشان داد بردیف حق داشت و بهتر از ما این ستاره خام را می‌شناخت.

 

سردار حق دارد از آن‌هایی که به خانواده‌اش اهانت کردند، شاکی باشد. اصلاً به قول خودش تمام دنیا به یک تار موی مادر نیرزد... به قول شاعر؛ «مگر در جهان، از دل مادر آیینه‌تر هست»، ولی واکنش منطقی به اهانت عده اندکی از فوتبال‌دوستان، خداحافظی از بازی‌های ملی نبود. سردار خیلی زود به این اشتباه پی برد و تلاش کرد با وعده گلزنی برای تیم ملی روی تصمیم عجولانه خود سرپوش بگذارد. شاید خداحافظی گوچی روی سردار تأثیر گذاشت و او هم نامه پرغلط خداحافظی را نوشت.


البته داستان گوچی متفاوت است. رضا قوچان‌نژاد در ۳۱ سالگی و با سابقه سه بازی در جام جهانی قبلی و با پشتوانه زدن گل‌های صعود به جام جهانی و تنها گل ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، توقع نداشت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حتی یک دقیقه هم بازی نکند. وقتی به سردار، کریم، طارمی، جهانبخش، قدوس و... که همه از گوچی جوان‌تر هستند، بازی رسید و به او نرسید، لابد گوچی با خودش دو، دوتا چهار تا کرد که در جام ملت‌های آسیا هم باید فقط نیمکت‌نشین باشم و چه بهتر که اصلاً نباشم.


جالب اینجاست که خداحافظی گوچی ۳۱ ساله بیش از خداحافظی سردار ۲۳ ساله، فوتبال‌دوستان را شوکه کرد. مردم گوچی را دوست دارند و نمی‌خواهند او از تیم ملی برود. البته آن‌ها سردار را هم دوست دارند، اما احتمالاً حدس می‌زنند واکنش سردار، احساسی و خداحافظی‌اش زودگذر باشد. درست به همین دلیل، بیش از آن که به نامه خداحافظی آزمون واکنش نشان بدهند، به نامه خداحافظی گوچی واکنش نشان دادند و حتی از کارلوس کی روش خواستند گوچی را برگرداند.


آیا کی‌روش، گوچی و سردار را برمی‌گرداند؟ خیلی‌ها معتقدند کارلوس همان‌طور که انصراف رحمتی از خداحافظی‌اش را نپذیرفت، پشیمانی فوری سردار و پشیمانی احتمالی گوچی را هم نمی‌پذیرد و آن‌ها دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شوند، اما داستان گوچی و سردار با قصه رحمتی فرق دارد. رحمتی در اعتراض به کی‌روش خداحافظی کرد، ولی سردار مشکلی با کارلوس ندارد و حتی به کی‌روش گفته بود از دست آدم‌هایی که به مادرش اهانت کردند، دلگیر است.


گوچی هم اگر چه اعتراض خاموشی به تصمیم کی‌روش مبنی بر نیمکت‌نشینی‌اش داشته، اما قبل از بازی‌ها یا در جریان بازی‌ها حرفی نزده و بعد از بازگشت کاروان تیم ملی، خداحافظی کرده است. حالا بماند که دانیال داوری و رحمان احمدی و محمدرضا خلعتبری و خیلی‌های دیگر هم وقتی به تصمیم‌های کی‌روش «چپ» نگاه کردند، برای همیشه از تیم ملی کنار گذاشته شدند. با این وجود به نظر می‌رسد کارلوس سردار را به تیم ملی دعوت کند و گوچی را هم اگر خود رضا پشیمان شود و استعفایش را پس بگیرد، به تیم ملی برگرداند.


این اولین خداحافظی‌های ناگهانی در فوتبال ایران نیست. خداداد عزیزی دو بار از این وداع‌ها با تیم ملی داشت؛ یک بار زمانی که علی پروین او را به اردو دعوت کرد که گفت: شرایط بازی در این تیم را ندارم و هر وقت قوی‌تر شدم، برمی‌گردم و بار دیگر زمان بلاژویچ که با میروسلاو به مشکل خورد. کریم باقری هم در مقطعی قید بازی‌های ملی را زد و بعد از حذف ایران از بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ از تیم ملی کنار کشید و ۶ سال بعد دوران سرمربیگری علی دایی به تیم ملی برگشت. وحید هاشمیان نیز همین وداع ناگهانی را زمان برانکو تجربه کرد و سال‌ها دور از تیم ملی بود تا با دستور مهرعلیزاده و پیگیری محمد دادکان دوباره پیراهن تیم ملی را پوشید.


پشت هیچ یک از این نمونه‌ها، دلخوری از مردم نبود. سردار، دلخوری از اندک فوتبال‌دوستانی که علیه او موضع گرفتند را عامل انصراف خود از همراهی تیم ملی دانست، انصرافی که خیلی زود به نقطه پشیمانی رسید. سردار معتقد است با او نامهربانی شده، او سال‌ها بعد وقتی پخته و باتجربه شد، حتماً از این تصمیم عجولانه خود به عنوان یک اشتباه کوچولو یاد می‌کند.


مربیان و ملی‌پوشان پیشین پاسخ می‌دهند


آیا باید سردار را به تیم ملی برگردانیم یا نه؟
پس از خداحافظی رضا قوچان‌نژاد از تیم ملی، سردار آزمون هم اعلام کرد بنا به دلایلی به صورت موقت از تیم ملی کناره‌گیری خواهد کرد این در حالی است که دی‌ماه جام ملت‌های آسیا شروع می‌شود و تیم ملی باید خودش را مهیای این رقابت‌ها کند. این که آیا ما به سردار در جام ملت‌های آسیا نیاز داریم و آیا سردار را باید به تیم ملی برگرداند سؤالی است که آن را با تنی چند از مربیان و بازیکنان پیشین تیم ملی مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.
 

حسین کلانی: سردار سرمایه این فوتبال است
حسین کلانی مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: در طول جام جهانی انتقادات زیادی به سردار آزمون شد، اما من که کارشناس فوتبال هستم باید بدانم که کی‌روش دقیقاً از سردار چه چیز‌هایی خواسته است. به نظرم همه فکر می‌کنند سردار در جام جهانی خوب نبوده، ولی او عملکرد مثبتی داشت و حتماً خوب بوده که کی‌روش در ۳ بازی از سردار استفاده کرده است. شاید کسی حرفی به سردار زده که ناراحت شده، ولی قطعاً او سرمایه این فوتبال است و باید در زمان مناسب درباره او و مشکلاتش تصمیم‌گیری کرد.
 

فرشاد پیوس: مگر سردار متعلق به خودش است؟
فرشاد پیوس مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به ما گفت: تصمیم سردار آزمون اشتباه است. او باید انتقادپذیر باشد. همه بازیکنان بزرگ مثل مسی هم تحت انتقادات شدید قرار می‌گیرند، اما چنین کار‌های احساسی انجام نمی‌دهند. آزمون متعلق به خودش نیست و به این مملکت تعلق دارد و شاید احساسی تصمیم بگیرد. من شخصاً به او خیلی علاقه دارم و او را فوتبالیست سطح بالایی می‌دانم. قطعاً آزمون باید زود به تیم ملی برگردد و نشان دهد توانایی‌های بسیار زیادی دارد.
 

حشمت مهاجرانی: در جام ملت‌ها به سردار نیاز داریم
حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در این خصوص گفت: هم سردار و هم قوچان‌نژاد تصمیم احساسی گرفته‌اند، چون آمادگی بدنی بالایی دارند و می‌توانند به فوتبال ملی ما کمک کنند. قطعاً باید شرایط خوبی فراهم کرد تا بازیکنان بدون دغدغه کار کنند. ما جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم و حضور سردار آزمون می‌تواند به تیم ملی کمک کند. سردار در لحظه تصمیم‌گیری کرده و کارش احساسی بوده است. خود من ۶۵ سالم بود که تصمیم گرفتم دیگر مربیگری نکنم در حالی که ۲۰ سال دیگر هم این توان را در خودم می‌دیدم که کار کنم.
 

مهدی هاشمی‌نسب: تیم ملی محتاج سردار آزمون نیست
مهدی هاشمی‌نسب مدافع اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: سردار یک تصمیم شخصی گرفته، اما تیم ملی یک تیم است و هرگز به هیچ یک از بازیکنانش محتاج نیست. به نظرم سردار آزمون نمی‌تواند از آن دسته از بازیکنانی باشد که نبودش لطمه‌ای به تیم ملی وارد کند. تیم ملی که جای ناز کردن نیست و بازیکنان باید با جان و دل برای ایران بازی کنند نه این که هر وقت خواستند بیایند و هر وقت خواستند بروند. من فکر می‌کنم نباید ناز کسی را کشید و برای جام ملت‌ها هم بازیکنان خوبی داریم که در قالب تیمی می‌توانند توقعات را برآورده کنند.
 

رضا عنایتی: باید سردار را برگرداند
رضا عنایتی مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: سردار شک نکند که زحماتش دیده می‌شود. مردم همگی دیدند که تیم ملی چقدر در جام جهانی منسجم بازی کرد و فقط بدشانس بود که صعود نکرد. مطمئناً تصمیم او و قوچان‌نژاد احساسی بوده و بعداً پشیمان خواهند شد. شنیده‌ام مادر سردار بیمار شده و امیدوارم هر چه زودتر سلامتی‌اش را به دست آورد و سردار هم با آرامش به فوتبال برگردد. قطعاً باید او را به تیم ملی برگرداند و در جام ملت‌ها از توانایی‌هایش استفاده کرد.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    گوچی اگه بر نگرده دیگ فوتبال نمیبینم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس