شهرسازی

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران، گفت: برای نخستین بار سازمان بازرسی شهرداری گزارش جامع،‌ صریح و بدون سانسور مملو از تخلفات و تضییع حقوق شهروندان به مقامات عالی رتبه نظام ارسال کرده است.

به گزارش مشرق، محمدجواد شیرازی در سلسله نشست‌های ارائه پژوهش‌های مدیریت شهری که با موضوع پدیده رانت و تخلف در مدیریت شهری برگزار شد، اظهار داشت: از شهردار تهران بابت برداشتن بار مسئولیت سنگین بازرسی شهرداری تهران تشکر می‌کنم. 

وی افزود: در ۴ دهه گذشته هزاران جلسه مانند این نشست درباره فساد برگزار شده است و دهها میلیارد تومان هزینه شده تا در این خصوص تحقیق شود ولی خروجی آن چه بوده است. 

بیشتر بخوانید:

انتصابی دیگر در شهرداری تهران

شیرازی افزود: زحمات زیادی دانشگاه‌های ما کشیده‌اند و امروز از جنس دیگری بحث می‌کنیم. باید مشخص شود که خروجی ما از این نشست‌ها چه باید باشد آیا این پنل‌ها موجب کاهش فساد و رانت در شهرداری تهران می‌شود و آیا بی‌اعتمادی مردم رفع شده است یا خیر. 

وی افزود: بهتر است با مردم صادق باشیم. ۴ دهه است در زمینه مبارزه با فساد صحبت می‌شود و ۱۷ سال از پیام ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد می‌گذرد. چرا ۱۷ سال این پیام باید بماند و اقدامی نشود. 

شیرازی گفت: رهبر فرهیخته و مظلوم ما در سال ۸۷ درباره تخلفات شهری،‌حفظ محیط زیست، محیط تهران دستوراتی داشتند ولی در دهه گذشته چه اقداماتی در این خصوص شده است. 

وی گفت: ما علاوه بر مباحث علمی و آکادمیک نیاز به تدبیر،‌رفتار انقلابی و قاطع با فساد داریم. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران بیان داشت: مبارزه با فساد نباید تبدیل به مبارزه سیاسی و جناحی شود باید با این پدیده ملی نگاه کنیم و گوش مردم پر از این تحلیل‌ها و دیدگاه‌های من و شما است. 

وی گفت: کار علمی برای مقابله با فساد انجام شده است و دهها گزارش دقیق از تیم‌های مختلف در این خصوص دیده‌ایم و مطالعه کرده‌ام. بنابراین باید به سمت اصلاح قوانین و ساختارهایی برویم و حرف زدن دردی را دوا نمی‌کند. 

شیرازی افزود: در ۱۰ سال گذشته با پدیده شهرفروشی مواجه بوده‌ایم و چرا متولیان را مورد سوال قرار نداده‌ایم. 

وی گفت: ۱۱۱۷ برج توسط سازمان بازرسی در تهران بررسی شده است و میلیون‌ها متر مکعب تخلف از پروانه صورت گرفته است و صدها هکتار از باغات نابود شده است. در ۹ ماهه گذشته رشوه در شهرداری تهران کاهش ۱۰ درصدی داشته و یکی از دلایل این آمار نیز به دلیل اقدام به هنگام و به موقع و برخورد با عناصر مختلف در سازمان بازرسی بوده و هیچ متخلفی در سازمان بازرسی در امان نبوده و از کوچکترین تخلفی کوتاه نمی‌آمدیم. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران پیشنهاد داد:باید دستورالعملی مصوب شود که مدیران از پذیرفتن هرگونه سفارش منع شوند. یک آفت ما در رانت‌خواری درباره افراد توصیه کننده است. 

شیرازی افزود: بنده انتخاب شده‌ام در قالب ماموریتی با فساد مبارزه داشته باشم و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و فرمان ۸ ماده‌ای ایشان عمل کنم. 

وی افزود: بنده دشمنان ملت را خوب می‌شناسم و شهر تهران در یک مثلث سه دشمن دارد که به ترتیب قانون‌گریزان، قانون فروشان و توصیه‌کنندگان به شهر است. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: قانون گریزان متخلفین هستند و بدون پروانه در شهر ساختمان ساخته‌اند. 

وی گفت: بعضی از ساخت و سازها در شهر تهران سند ملکی هم نداشتند. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: قانون فروشان عناصر ناسالم در لایه‌های مختلف مدیریت عالی شهرداری هستند. 

شیرزای گفت: سازمان بازرسی در ۳۰۰ روز گذشته که بنده آن را تحویل گرفتم اقدامات موثری در این زمینه انجام داده است. 

وی افزود: متاسفانه ما با موضوع توصیه کنندگان به شر در شهر مواجه هستیم در صورتی که ما باید همدیگر را به حق توصیه کنیم. توصیه کنندگان به شر در هر پست و مقامی می‌توانند باشند و بنده اعلام می‌کنم که در بازرسی پرونده این افراد مشخص است. 

شیرازی گفت: بنده به متولیان امر و مسئولین گزارشات لازم را داده‌ام و با معاون اول رئیس‌جمهور که بحث مبارزه با فساد را دنبال می‌کند جلساتی داشتم که امیدوارم بزودی به نتیجه برسد. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: تاکنون مسئولین ذی‌ربط دستور رسیدگی و برخورد جدی به پرونده‌های فساد در شهرداری تهران دادند. 

وی گفت: حجم فساد در شهرداری تهران بی‌سابقه است. اینکه دهها پروژه بدون پروانه ساخته شده است و چندین میلیون مترمربع تخلف در حوزه شهرسازی اتفاق افتاده است. 

شیرازی گفت: مردم تشنه اقدام و مبارزه با اژدهای هفت سر فساد هستند و ارز مبارزه با فساد برای ما بسیار شیرین‌تر بوده است. 

رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران یادآور شد: برای نخستین بار سازمان بازرسی گزارش جامع،‌سریع و بدون سانسور و مملو از تخلفات و تضییع حقوق شهروندان را به مقامات عالی رتبه نظام ارسال کرده است و دستورات سریعی به مقامات ذی‌ربط داده شده است و در این موارد هیچکس مصون نیست و براساس قانون با همه متخلفین برخورد می‌شود. 

وی بیان داشت: باید اموال به غارت رفته به بیت‌المال برگردد. 

شیرازی افزود: در حال حاضر خواب از چشم رانت‌خواران، مفت خوران گرفته شده است و این افراد کابوس‌های شبانه می‌بینند و فکر نمی‌کردند سیستمی پیدا شود که به دنبال تخلفات دهها هزار متری آنها باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس