تحریب باغ ها

مصوبه برج باغ ها در اسفند۹۶ لغو شد. اما شهرداری مصوبه را تا مدت ها ابلاغ نکرد.سخنگوی شورای شهر اعلام کرد گزارشی مبنی بر اینکه شهرداری در حال صدور پروانه ساخت در باغات است به شورا رسیده است.

به گزارش مشرق، مصوبه برج – باغ که صاحبان باغات در تهران را مجاز می کرد در 30 درصد از ملک خود دست به ساخت و ساز بزنند، در اسفندماه سال گذشته از سوی شورای شهر تهران لغو شد. این مصوبه در اوایل دهه 80 در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده بود. شورای شهر پنجم ضمن لغو این مصوبه از شهرداری تهران خواست  تا در عرض دو ماه مصوبه ای جایگزین برای مصوبه برج – باغ ارائه کنند.

بیشتر بخوانید:

توقف پروژه‌های شهری در ایستگاه اصلاح طلبان

با وجود این، تا به امروز پیشنهادات شهرداری در شورای شهر قابل قبول نبوده است. برای مثال  بر مبنای پیشنهادی که شهرداری در اواسط خرداد به شورای شهر ارائه کرد، تعداد طبقات در باغ طبق پهنه خواهد بود و مجموع سطح مداخلات در باغ نیز در مجموع 30 درصد خواهد بود و تعداد زیرزمین هم بیش از دو طبقه نخواهد بود که این پیشنهاد با استقبال روبه رو نشد.

در حالیکه مصوبه برج – باغ لغو شده محسوب می شود ولی گزارش ها و اظهاراتی نشان می دهد که شهرداری همچنان در حال صدور پروانه ساخت در باغات است. علی اعطا؛ سخنگوی شورای شهر و رئیس کمیته معماری شورا در همین زمینه گفت « انتظار می رود شهردار تهران با شهرداران و معاونان شهرسازی و معماری مناطقی که بر خلاف مصوبه شورا اقدام به صدور پروانه برج باغ کرده اند، به صورت قانونی برخورد کرده و دستور ابطال پروانه های صادره را ابلاغ کنند.»

وی عنوان داشته که برخلاف مصوبه؛ شهرداری های مناطق دست به صدور پروانه می زنند و تهدید کرده که نام آنها را منتشر خواهد کرد.

اعطا گفت: « با وجود صراحت مصوبه شورا، طبق گزارشات واصله، برخی از مناطق بعد از این مصوبه، اقدام به  صدور پروانه برج باغ کرده اند، که خلاف مقررات است. نام مناطق و شماره پرونده ها در اختیار کمیته معماری و طرح های شهری شورا است و در صورت تداوم این رویه، اسامی مناطق و شماره پروانه های صادره را از همین تریبون اعلام خواهم کرد.»

موضوع صدور پروانه در حالی همچنان ادامه یافته که پیروز حناچی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اظهارات علی اعطا را تکذیب کرد و اعلام داشت که هیچ مجوزی برای ساخت و ساز از ابتدای اسفندماه صادر نشده و دغدغده های اعضای شورا را دنبال خواهد کرد. با این وجود به نظر می رسد برخلاف این اظهارات معاون جدید شهرسازی و معماری، در طول چند ماه گذشته و در حال و هوای استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری، معاونت شهرسازی به حال خود رها شده بود و معاون چند روزه نیز ممکن است از اقدامات و تحولات زیرمجموعه خود اطلاع چندانی نداشته باشد.

اما ورای این مباحث، به نظر می آید برخلاف شعارها و وعده هایی که شورای پنجم برای جلوگیری از ساخت و سازها در باغات سر می دادند، این رویه همچنان ادامه دارد و مدیریت شهری نتوانسته نه تنها مصوبه قبلی را متوقف بلکه برای جایگزین کردن آن نیز اقدامی صورت دهد.

ابوالفضل قناعتی  عضو سابق  شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به عدم لغو مصوبه برج – باغ گفت: اینکه امروز اعضای شورای پنجم و شهرداری تهران در موضوع صدور پروانه ساخت و ساز در باغات دچار مشکل شده اند به دلیل عدم اطلاع از تبعات موضوعی است که بدون فکر و برنامه برآن مانور می دادند, هر چند پرواضح است چنین مانورهایی اصولا برای انحراف افکار عمومی از پیگیری مطالبات اصلی شهر است.

وی در انتقاد از بیان مسائل غیر کارشناسی توسط اعضای شورای پنجم عنوان کرد: موضوع ساخت و ساز باغات که در طرح تفصیلی عنوان شده در زمره مطالبات شهروندان به شمار می رود که دراین طرح کاملا پهنه ای که شهروندان می توانند از ملک خود به عنوان مالک براساس قانون ساخت و ساز کنند اشاره شده است.

قناعتی گفت: بی شک مدیران شهری باید به این موضوع آگاه بانشد که اداره شهر نیازمند درآمد سازی است؛ مسائلی که از سوی اعضای شورای شهر در خصوص باغات عنوان شده بیانگر عدم شناخت نمایندگان از مسائل فنی ساخت وساز و درآمدی شهرداری است.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: نمایندگان شورای پنجم با چنین ادعاهایی عملا حقی را برای مردم متصور نشدند و از قانون نیز تبعیت نکردند چرا که در عمل طرح تفصیلی  ابلاغی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی است نه از سوی مدیریت سابق شهری. متاسفانه نمایندگان شورای پنجم متوجه نیستند که این تصمیم یک قانون بالا دستی است که به شهرداری ابلاغ شده است.

قناعتی تصریح کرد: علی رغم اینکه بر حفظ باغات تاکید داشتند اما در مقام اجرا با توجه به نیازهای شهر در تامین هزینه های شهر دقیقا حرف و عمل مدیریت شهری متفاوت شد و چون سخنان ایراد شده اصلا کارشناسی شده نبود قابل اجرا نیست. امروز شورا و شهرداری در تصمیمات اشتباهی که در ماه های گذشته اتخاذ کرده اند دچار مشکل شده وبا هم به نوعی پارادوکس مبتلا شده اند و چون با مردم صادقانه برخورد نکرده اند و تصمیمات قانونی وعلمی اتخاذ نکرده اند مسلما درگیریهای آنها همچنان ادامه دارد.

مسلما نمی توان بدون توجه به قانون دست به اقدامی زد و در باغات دخل و تصرفی انجام داد بنابراین هر گونه جار وجنجال، عدم اجرای شفافیت و عدم تمکین از قانون به ضرر شهروندان است.

اقبال شاکری عضو پیشین  شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های حفظ فضای سبز در مدیریت شورای چهارم و موضوع برج – باغ ها گفت: نمایندگان شورای چهارم با توجه به اهمیت موضوع حفظ باغات هر ماه یک جلسه دراین خصوص برگزار می کردند بنحوی که حتی در شورای چهارم  طرح برج باغات  وارد شورای شهر شد و سامانه ای برای آن طراحی شد تا ابهام های موجود و سوء برداشتهایی که ممکن بود منجر به تنوع برداشت شود اصلاح شود. 30 درصد ملک سازی در باغات مجوز داده شد وهفتاد درصد آن به صورت کاربری باغ باقی ماند.

وی دراین باره افزود: اگر تخریب غیر قانونی در باغات توسط رسانه ها یا مطلعین عنوان میشد این موضوع سریعا توسط نمایندگان دوره چهارم مورد بازدید و بررسی قرار می گرفت وبا ارسال تیم کارشناسی ماجرا از ابعاد مختلف مورد تحقیق و تفحث قرار داده می شد.

وی خطاب به جار وجنجالهای تبلیغاتی اعضای شورای پنجم خاطر نشان کرد: مسلما نمی توان بدون توجه به قانون دست به اقدامی زد و در باغات دخل و تصرفی انجام داد بنابراین هر گونه جار وجنجال، عدم اجرای شفافیت و عدم تمکین از قانون به ضرر شهروندان است. نمایندگان شورای شهر مانند سایر مردم مجبور به تمکین از قانون هستند بنابراین باید از پرداختن به مسائلی که درباره آن اطلاع کافی ندارند یا با مبانی قانونی آن آشنا نیستند بپرهیزند.

  شاکری افزود: بهتر است اعضای شورای شهر شائبه ای بر اختیارات قانونی شهرداری وارد نکنند و از تداوم جار و جنجال درخصوص باغات تهران پرهیز کنند چرا که براساس نص صریح قانون مدیریت شهری مجبور به امضای مجوزها می شود. درغیر این صورت باید منتظر شکایت و پیگیری قانونی صاحبان باغات باشند.

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر در پاره ای از موارد که سخت گیریهای غیر موجه ای انجام می شود شاهد تخریب باغ به روشهای مختلف هستیم چرا که مالک نمی تواند به صورت قانونی از باغ  و ثروت و ملک شخصی خود  استفاده کنند. 

وی در پایان  خاطر نشان کرد: شریک کردن مردم در امر حفظ باغات ودرختکاری هنرمندی شورای شهر و مدیریت شهری می تواند کمک شایانی به حفظ باغات کند.

بر اساس این گزارش، مصوبه برج - باغ‌ها  در سال ۸۲ از سوی شورای شهر تهران با هدف تنظیم بازارزمین به تصویب رسید. برمبنای این مصوبه مالکان اراضی باغات پراکندهشهر تهران در ازای ساختمان‌سازی در ۳۰ درصد از مساحت زمین، متعهد به حفظ ۷۰ درصد مابقی وضعیت سبز و باغی می‌شدند. اما از آنجا که در این مصوبه تاکید شده تراکم ساختمانی ۲۰ درصد اضافه‌تر از تراکم ساختمانی منطقه‌ای که باغ در آن واقع شده را به مالک اعطا کنند، عملا این مصوبه به ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲ طبقه در اراضی باغی تبدیل شد. به این ترتیب تعهد مالک برای حفظ چهره مشجر ۷۰ درصد باقی مانده باغات رعایت نشد.

داوود محمدی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، در این باره گفت: شهرداری در تمامی ادوار گذشته در تخریب باغات و تبدیل آنها به برج ها و ساختمان های بلند قصور داشته است،  با توجه به افزایش روز افزون آلودگی هوا و ترافیک پایتخت قطع درختان و تخریب باغات زندگی در برخی نقاط تهران را با مشکل مواجه می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: هر چند به طور مداوم شهرداری ها طی سال های گذشته بر ضرورت مقابله با تبدیل کاربری باغات و تخریب آنها تاکید کرده اند اما متاسفانه شاهد هیچ اقدامی از سوی آنها نبوده و نیستیم زیرا هیچ گونه برنامه منسجمی برای حفاظت از باغات نداشته و تنها به اقدامات شعاری اکتفا کرده اند.

 محمدی با بیان اینکه با تخریب باغات، ریه های تنفسی پایتخت مسدود شده است، گفت: اغلب باغات شمال تهران به برج تبدیل شده در این رابطه در جلسه ای که با اعضای شورای شهر داشتیم درخواست کردیم که ورودی جدی به موضوع تخریب باغات داشته باشند و با اتخاذ تدابیر مناسب از قطع درختان و تخریب باغات جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش، مافیای باغ خواری باید شناسایی شوند، تخریب باغات تخلفی جدی است و مسئولان باید با عاملان تخریب باغات به صورت جدی برخورد کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    رشوه گیری آزاد در شهرداری به تازگی رواج پیدا کرده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس