جعفر قادری

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اساسی ترین هنرهای مدیریت شهری استفاده وبه گردش درآوردن حجم نقدینگی است تا با استفاده از نقدینگی های سرگردان بتوانند هنر مدیریت شهری را به نمایش بگذارند.

به گزارش مشرق، جعفر قادری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هنر مدیریتی شهرداری استفاده از ظرفیت های مردمی است نه بهانه تحریمی گفت: درشرایطی که حجم نقدینگی در دست مردم بسیار بالاست و مشکلات زیادی به واسطه همین نقدینگی در کشور ایجاد شده شاید یکی از اساسی ترین هنرهای مدیریت شهری استفاده وبه گردش درآوردن حجم نقدینگی است تا با استفاده از نقدینگی های سرگردان بتوانند هنر مدیریت شهری را به نمایش بگذارند و با مدیریت مطلوب و توام با ذکاوت مشکلات مالی بسیاری از پروژه ها را حل کنند و بسیاری از پروژه ها را که نیازمند تامین مالی بالایی است به دست مردم بسپارند. هنر مدیریت شهری در چنین فرصتی این است که بخشی از پروژه ها را با جنبه انتفاعی به دست مردم دهد تا مردم از آن کسب درآمد کنند. تصور کنید بعضی از تونل ها، بزرگراه ها امکان کسب درآمد داشته باشد بنابراین مردم با این شوق امکان سرمایه گذاری های مناسبی برای توسعه عمرانی شهر خواهند داشت.

وی افزود: مسلما بهانه تحریم ها برای ارگانی چون شهرداری تهران به هیچ وجه توجیه پذیر نیست چرا که شهرداری از اموال وامکانات قابل توجهی برخوردار است از این رو شهرداری می توند با ظرفیت های موجود و با استفاده از آن پروژه های نیمه کاره را تکمیل کند. اتفاقا در شرایط تحریم ها رها کردن پروژه ها به صورت نیمه کاره نه تنها کمکی به حل بحران نمی کند بلکه مشکلات را افزایش می دهد, بنابراین در این شرایط بهترین شکل برخورد با تحریم ها تامین منابع برای پروژه ها است. هر چند که توصیه نمی کنیم پروژه های جدیدی شروع شود چرا که خواهان حفظ منابع برای تکمیل پروژه های نیمه تمام هستیم تا اثرات اجتماعی و ظرفیت های گره گشای خود را در جامعه نشان دهند.

جعفر قادری اقتصاد دان با اشاره به استفاده شهرداری از ظرفیت های داخلی خاطر نشان شد: معمولا در بسیاری از حوزه ها می توان خدمات خوبی به مردم ارائه داد مشروط به اینکه شورای شهر و شهرداری به بحث استفاده از ظرفیت های داخلی و فعال کردن پتانسیل های شهری ایمان کافی داشته باشند. بی شک بسیاری از مسائل و موضوعات قابل حل است و می توان درآمدهای جدیدی را تعریف کرد که درآمدهای جدید به شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری کمک های شایان توجهی کند تا دراین راستا طرح ها و پروژه ها تکمیل و به مرحله بهره برداری برسد. شاید در تامین تجهیزات مورد نیاز تحریم ها تا حدودی دست و پا گیر شود و نتوانیم تاسیسات مورد نیاز را وارد کنیم اما خوشبختانه  صنایع و ظرفیت های داخلی خوبی  در کشور در دسترس قرار دارند که می توانند نیازهای شهرداری تهران را تامین کنند. شاید بهتر است با این دید نگاه کنیم که فرصت خوبی با استفاده از تحریم ها ایجاد شده تا بخش قابل توجهی از تقاضای شهرداری که قبلا به خارج از کشور منتقل می شد در داخل کار شود و ظرفیت های داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. این وضعیت موقعیت مطلوبی برای فعال شدن  ظرفیت های داخلی فراهم کرده است. استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای باز کردن گره هایی از کار شهرداری وایجاد تحول در شهر از مجموعه ظرافت های مدیریت شهری است که در شرایط سخت بتواند با باز کردن مسیرهای پیش رو تحرک وپویایی لازم را در شهرداری و درشهر تهران ایجاد کند.

قادری در پایان با ارائه راهکارهای مبتنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار ضروری است, شاید در شرایط گشایش و زمانی که منابع درآمدی موجود بود سیاست های اقتصاد مقاومتی  جدی گرفته نمی شد هر چند که مدیران می بایست در شرایط مطلوب نیز این سیاستها را مورد استفاده قرار می دادند تا در شرایط سخت با مشکلات دست و پنجه نرم نکنیم. به هر حال اهتمام به اجرای سیاست های اقتصا مقاونتی و مردمی شدن  فعالیت ها، توجه به حداکثر ساخت داخلی, کاهش تمایل و همکاری با کشورهای تحریم کننده و استفاده از ظرفیت های محیطی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فراهم کردن مسیر برای ورود آنها به طرح ها با همکاری دانشگاه ها ومراکز پژوهشی بهترین راه حل هایی است که دیر زمانی از موضوعیت داشتن آنها گذشته و باید مسوولین و مدیران شهری بدان توجه ویژه ای داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس