کد خبر 868743
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
امریکا و روسیه

در آستانه دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا ممکن است توافقات پشت پرده‌ای بین مسکو و واشنگتن درباره اوضاع در جنوب غربی سوریه صورت گرفته باشد، البته روسیه از مواضع اصولی خود در سوریه کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: به نظر می‌رسد فراهم سازی مقدمات نخستین دیدار کامل روسای جمهوری روسیه و آمریکا، از دادن امتیازات متقابلی بین طرفین در خاورمیانه آغاز شده باشد. وزارت دفاع روسیه چند روز قبل اعلام کرد که کاهش نیروهای نظامی-هوایی در پایگاه هوایی حمیمیم در خاک سوریه را آغاز کرده است. این مسئله‌ای است که از مدتها قبل کشورهای غربی خواستار آن بودند.

وزارت دفاع روسیه از بازگشت یازده دستگاه پرنده نظامی، شامل هواپیما و بالگرد از سوریه به کشور خبر داد. البته نیروهای باقی مانده در پایگاه هوایی حمیمیم به اندازه‌ای خواهند بود که برای ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه کافی باشند.

این در شرایطی است که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه نیز ظاهراً برخورد خود با روسیه را بهبود بخشیده‌اند. طبق برخی اطلاعات، آمریکا از ادامه حمایت خویش از نیروهای به اصطلاح «ارتش آزادیبخش سوریه» که در مناطق مرزی سوریه با اردن و اسرائیل در نزدیکی بلندی‌های جولان مستقر بوده و ارتش سوریه با آنها مبارزه می‌کند، دست برداشته است.

تروریست‌ها در مناطق جنوب غربی سوریه در حال نابودی هستند

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا دقیقا چند روز قبل مسکو و دمشق را تهدید کرده بود که در صورت اقدامات تهاجمی در مناطق جنوب غربی سوریه، با واکنش شدیدالحن واشنگتن مواجه خواهد شد.

هواپیماهای نیروی هوا-فضای روسیه  که تا پیش از این حتی یک بار هم پروازهای رزمی در جبهه جنوبی سوریه انجام نداده بودند، طبق اخبار رسانه‌های عرب زبان، روز یکشنبه حدود 20 حمله گسترده به مواضع تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش جنوب غربی سوریه، نزدیک به بلندی‌های جولان و مرز اردن، در مناطقی که ارتش سوریه عملیات تهاجمی خود را از هفته قبل آغاز کرده، انجام دادند. نیروهای تروریستی از این اقدام به وحشت افتاده و اعلام کردند که روسیه با واشنگتن و تل آویو برای نابودی آنها سازش کرده است.

برخی واحدهای نیروهای ارتش آزادیبخش سوریه نیز خود را تسلیم نیروهای دولتی نموده و اعلام آمادگی کردند تا در مبارزه مشترک با داعش شرکت خواهند کرد. "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه نیز اخیرا اعلام کرده که طرف روسی پیشنهاداتی برای حل و فصل و برقراری آتش‌بس در برخی مناطق این کشور ارائه داده که مورد رضایت دمشق قرار دارد. وی همچنین به مذاکرات روسیه، آمریکا و اسرائیل در مورد حل مشکلات در مناطق جنوبی کشور اشاره کرد.

مسکو از مواضع اصولی خود در باره سوریه دست برنخواهد داشت

"الکساندر آوچینیکوف" کارشناس نظامی معتقد است: «بعید است بعد از دیدار برنامه ریزی شده بین پوتین و ترامپ، اختلافات روسیه و آمریکا در باره سوریه و عراق از بین بروند. ولی ظاهرا آمریکایی‌ها حاضر به دادن امتیازاتی این درباره اوضاع در جنوب غربی سوریه شده‌اند، برای اینکه این مسئله به نفع آنهاست و همچنین به این دلیل که با کمک روسیه می توانند اقدامات ایران در این مناطق را تحت کنترل داشته باشد.»

وی بعید دانسته که چنین توافقی در سایر مناطق خاک سوریه که اکنون نظامیان آمریکایی آنها را در اشغال خود درآوردند به دست آید، برای اینکه ترامپ همچنان خواستار نابودی نظام سیاسی بشار اسد در سوریه است و قطعا اقدامی نمی‌کند تا مناطق غنی از نفت در کرانه شرقی رود فرات به دست دولت سوریه بیافتد.

این کارشناس یادآور شد که مسکو نیز در مذاکره با آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورها حاضر است دست به توافقاتی در مورد سوریه بزند تا اوضاع سرو سامان بگیرد، ولی در عین حال بر مواضع اصولی خویش در مورد غیرقابل قبول بودن تقسیم سوریه و همچنین حق قانونی دمشق برای کنترل منابع طبیعی این کشور تاکید خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    0 1
    چرنده ، روسیه هیچ وقت از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه ... فقط کافیه روسیه از سوریه بره تا دولت مرکزی سقوط کنه
  • US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    6 1
    پوتین احمق نیست که بخاهد گول بخوره و کوتاه بیاد اون ذهن احمقانه سایت تابناک و برخی افراد است (بعلت نفرت از روسیه) که تصور می کنند روسیه عقب نشینی می کنه کشوری که بیشترین سامانه پدافندی برای حفاظت از جنگنده هاش داره و قدرت اتمی مهیب و دردناکی داره
  • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    3 9
    برید سایت تابناک رو بخونید چه چرند پرند هایی گفته ! گفته روسیه به ایران خنجر زده و شمال سوریه رو داده ترکیه!! واقعا حالا می فهمم مشرق حرف درست میزنع
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    2 1
    باید با متجاوز گردن کلفت با زبان زور صحبت شود ### آمریکا می خاست از طریق تنف به نیروهای سوری ضربه بزند فورا 3 تا خودروی زرهیش رو زدند منهدم کردند امریکا عقب نشینی
  • مغز متفکر IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    2 0
    بنظر من باید پوتین به سوریه آواکس فضایی بدهد تا سوریه امن تر شود .... ♡♡♥
    • مغز کمی متفکر IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      0 0
      و البته پدافند هوائی مناسب ، حداقل اس 300 ؛ نمیدونم چرا داره تعلل میکنه ؛ یعنی چه امتیازی بهش دادن ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس