«مسکن مهر»‌هایی که تکمیل نشده خراب می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ برنامه احیاء بافت‌های فرسوده در گذشته با شکست مواجه شد، گفت: در برنامه بازآفرینی شهری محور فعالیت‌ها به جای پروژه محوری، محله محوری است.

به گزارش مشرق،‌ هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی یادآور شد: تقریبا 3 سال پیش رهبر معظم انقلاب سران سه قوه را احضار و مسائل اجتماعی کشور را مورد تاکید جدی قرار دادند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در برنامه ششم توسعه در مواد 59، 61 و 62 تاکید شد دولت و شهرداری‌ها به موضوع بازآفرینی شهری وارد شوند تصریح کرد: بر این اساس سالانه 270 محله برای بازآفرینی شهری در دستور کار قرار دارد. در این راستا برنامه جامع اقدام مشترک باید به تصویب ستاد بازآفرینی شهری به ریاست رئیس جمهوری برسد.

عشایری با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک بازافرینی شهری مبتنی بر 3 تجربه ناموفق گذشته از جمله بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، مسکن مهر و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است اظهار کرد: طرح مسکن مهر یک تصمیم خوب بود اما به بدترین وجه ممکن اجرا شد چرا که دولت در این طرح وارد شد و ساخت و ساز مسکن ار اجرا کرد. این در حالی بود که قبل و بعد از انقلاب بر عدم دخالت دولت در ساخت مسکن تاکید شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۲۹.۵درصدی قیمت مسکن در خرداد

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری شامل 9 فعالیت کالبدی، نوسازی، مقاوم‌سازی، توسعه خدمات زیربنایی، روبنایی و توانزایی ساکنان محله است گفت: تفاوت برنامه‌های فصلی با برنامه‌های شکست خورده در این است که محور اصلی فعالیت‌ها به جای پروژه محوری محله محور شده است. یعنی به جای اینکه قبلا در تهران برای سایر شهرها تصمیم می‌گرفت اما در رویکرد جدید نقش اصلی به محله داده شده است نه مرکز.

وی با بیان اینکه مدل تامین منابع مالی در گذشته اعطای یارانه مستقیم در تسهیلات بود یکی از تبعات اینچنین برنامه‌ها را ایجاد جریان سوداگری عنوان کرد و گفت: کسانی که اصلا نیازی به مسکن نداشتند وارد این چرخه شده و تقاضای مسکن به سمت وجه کاذب حرکت می‌کرد.

وی با بیان اینکه در مدل جدید برای تامین تسهیلات به سمت سپرده‌گذاری پیش می‌رویم اظهار کرد: بر این اساس با استفاده از صندوق پس‌انداز مسکن یکم تسهیلات با سود 6 درصدی که از سود مسکن مهر نیز کمتر است پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 400 هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند تصریح کرد: مدل یارانه پرداخت مستقیم عملیاتی نشد با وجود اینکه وعده ساخت سالانه 300 هزار واحد مسکونی طی 3 سال گذشته را داده بودیم اما در بافت‌های هدف فقط 49 هزار واحد ساخته شده و نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی دلیل این عدم تحقق وعده را عملکرد سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و افزود: در سال‌های 94، 95 و 96 باید یارانه 50 درصدی سود بانکی در دوره مشارکت ساخت توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شد که متاسفانه این اقدام هنوز محقق نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به جای یارانه مستقیم که گران‌ترین نوع پرداخت برای دولت بود ارزان‌ترین مسیر یعنی وجوه اداره شده را انتخاب کردیم، یادآور شد: در مصوبه اردیبهشت امسال دولت مقرر شد از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 97، دو هزار و 500 میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد تا بر این اساس سالانه 100 هزار واحد مسکونی ساخته شود.

وی با بیان اینکه در شهر مشهد 50 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان وام ساخت بدون سپرده‌گذاری با سود صفر درصد پرداخت می‌شود بیان کرد: تسهیلات ارائه شده برای دو سال است که به توسعه‌گران اعطا می‌شود و بعد از دوره ساخت واحد مسکونی به سپرده‌گذاران منتقل می‌شود تا آنها بتوانند از وام 6 درصدی صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده کنند.

عشایری در ادامه با اشاره به اینکه در 1334 محله 66 هزار هکتار اراضی شهری در حوزه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد داریم گفت: این میزان 20 درصد اراضی شهری را شامل می‌شود که 10 میلیون نفر در آن ساکن است. برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری در این اراضی شهری 123 هزار میلیارد تومان طی 5 سال آینده نیاز داریم.

وی با بیان اینکه به طور میانگین هر محله نیازمند 85 میلیارد تومان اعتبار است گفت: منابع مورد نیاز برای بازآفرینی شهری توسط دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی تامین می‌شود. به عبارتی دیگر 40 درصد حجم مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن به عهده بخش خصوصی است که حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: 7 هزار میلیارد تومان نیز توسط شهرداری‌ها و 8 میلیارد تومان دیگر توسط دولت باید تامین شود. بر اساس بررسی‌های صورتی گرفته سال 96، شهرداران 8700 میلیارد تومان در طرح‌های بازافرینی شهری هزینه کردند که 1700 میلیارد تومان از رقم مورد نظر ما نیز بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه طی ماده 6 قانون عرضه و تقاضا باید تمام اراضی دولتی در شهرها به صورت رایگان در اختیار توسعه‌گران قرار گیرد، گفت: تاکید رئیس جمهوری این است که این اراضی در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های دولتی برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در اختیار سازندگان قرار گیرد.

عشایری با بیان اینکه خراسان رضوی تنها استان کشور است که برنامه مصوب اقدام جامع مشترک را در حوزه بازآفرینی شهری را دارد بیان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان هر کدام بایستی سالانه 35 میلیارد تومان در بازافرینی شهری به توسعه‌گران تخفیف بدهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس