اخبارویژه

نماینده همدان در مجلس گفت: نام 31 مفسد اقتصادی را که در پشت پرده گرانی‌های اخیر هستند به سران سه قوه دادم اما گفتند شما این اسامی را منتشر نکنید.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

خودروسازانی که به مردم اجحاف می‌کنند از مریخ آمده‌اند؟!


در حالی که اغلب محافل رسانه‌های حامی دولت، دولتمردان را به‌خاطر سوءمدیریت شدید و دامن زدن گرانی در بازار مورد اعتراض قرار داده‌اند، روزنامه‌ جمهوری اسلامی مدعی شد دولت هیچ سهمی در آشفته‌بازار اقتصادی ندارد!


این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به نارضایتی مردم از گرانی و مشکلات اقتصادی نوشت: «اولین واقعیت این است که به وجود آمدن شرایط کنونی که یکی از عوامل بالا رفتن قیمت‌ها و نابسامانی اقتصادی است، نتیجه سیاست‌های دولت نیست. عوامل خارج از اراده دولت و در مواردی برخلاف سیاست‌های دولت، در پدید آمدن شرایط کنونی نقش اساسی داشتند و دارند روشن است که هیچ‌کس را به خاطر گناه ناکرده نمی‌توان سرزنش یا عقوبت کرد.


دومین واقعیت، بی‌ابزار بودن دولت است. در شرایط دشوار اقتصادی، دولت‌ها معمولاً از ابزارها و اهرم‌های موجود در کشور برای مقابله با مشکلات استفاده می‌کنند. در جامعه‌ای که بنگاه‌های بزرگ و تأثیرگذار اقتصادی در دست دولت نیست، از دولت چه انتظاری می‌توان برای مقابله با مشکلات داشت؟ علاوه بر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، اهرم‌های قدرت در زمینه‌های مختلف که می‌توانند با عوامل مخرب اقتصادی مقابله کنند نیز در اختیار دولت نیستند. به عبارت روشن‌تر، زمانی که دولت به مثابه یک شاه بی‌لشکر است چگونه می‌توان انتظار داشت با عوامل مخرب اقتصاد مقابله کند؟


سومین واقعیت، که البته بسیار تلخ‌تر از دیگر واقعیت‌هاست، ابزارهای جنگ روانی است که در جامعه ما در اختیار مخالفان دولت است و دولت حتی فاقد ابزارهای مقابله با این جنگ روانی است. بلندگوهای مخالف دولت نقاط ضعف را چند برابر آنچه هستند جلوه می‌دهند ولی از نقاط قوت هیچ نمی‌گویند.»


انتشار این تحلیل عجیب در حالی است که دولت روحانی ظرف 5 سال گذشته سکان سیاستگذاری امور اجرایی و اقتصادی را در دست داشته و ضمن انکار دشمنی‌های دشمن، از شیطان بزرگ و اقمار اروپایی آن، تصویر «شریک اقتصادی و منجی اقتصاد کشور»! را به مردم نشان داد و خود نیز باورش شد که به جای تدبیر امور، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و کاهش وابستگی به خارج، باید دست روی دست بگذارد و در انتظار معجزه برجام و قول‌های طرف آمریکایی و اروپایی بنشیند.


از سوی دیگر دولت آن‌گونه که نویسنده تحلیل می‌گوید فاقد ابزار و اهرم است، چرا روحانی برای بار دوم نامزد شد و وعده‌های بزرگ‌تر در تبلیغات انتخاباتی داد. یعنی آن زمان امثال نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی دانستند او خلاف واقع می‌گوید و سکوت کردند؟ این که خیانت بزرگی است!


اما واقعیت این است که دولت در عرصه اقتصادی، اختیارات بی‌نظیر و بلامعارض دارد. به همین دلیل نیز انواعی از سیاست‌های اقتصادی کشنده آستانه را در حوزه ارز و واردات تجمع و اجازه خروج بی‌مضایقه ارز از کشور به اجرا گذاشت و با سیاست‌های خود، شرایط تضعیف بنیه اقتصادی را فراهم کرد. گسترش بی‌رویه واردات، تولید ملی را به حاشیه راند و وقتی تولید ملی افت کند، یکی از نتایج آن، رکود اقتصادی و میل کردن نقدینگی به سمت دلالی و واسطه‌گری و به‌هم ریختن بازار با سوداگری کاذب است. 3 برابر شدن نقدینگی در دولت روحانی و سوق یافتن این رقم 1500 هزار میلیارد تومانی به سمت دلالی مسکن و ارز و طلا و خودرو، باعث بروز گرانی‌های بی‌سابقه در این حوزه‌ها شده؛ چنان که دلار از 3300 تومان به 7 هزار تومان رسید، قیمت سکه ظرف یک سال دو برابر شد و به 2/5 میلیون تومان افزایش یافت، مسکن تورم 35 درصدی را تجربه کرد و قیمت‌های خودروهای فروشی شرکت‌های دولتی ترمز بریده است. جالب اینکه دولت به بهانه حمایت از تولید و تحت عنوان بسته‌های حمایتی، چند هزار میلیارد تومان وام برای خرید خودروهای انباشته دو شرکت خودروساز دولتی در پایان سال 94 اختصاص داد. اما همین شرکت‌ها پس از رونق گرفتن و فروش 150 هزار خودرو از طریق اعتبار اختصاص یافته دولت، به جای قدرشناسی از مردم، به فکر اجحاف به مردم افتاده‌اند.



پنج پیشنهاد به دولت برای مدیریت جدی مصارف ارزی


«دولت در طول سال‌های اخیر، نظارتی بر خروج ارز از کشور به بهانه‌های مختلف نداشت و همین امر در التهاب اخیر ارز موثر بود».


وحید شقاقی  اقتصاددان در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت:  ما در سال‌های اخیر می‌توانستیم واردات کالاهای مصرفی را مدیریت و ساماندهی کنیم و با قاچاق کالا مبارزه جدی داشته باشیم. اما سال گذشته بالغ بر  15 میلیارد دلار قاچاق کالا داشتیم. در واقع به اندازه این رقم ارز از اقتصاد ایران خارج شده است که در عرضه ارز تبعات جدی دارد. در همان سال 10 میلیارد دلار هم ارز مسافری از کشور خارج شد. ما 9‌ونیم میلیون گردشگر داشتیم که از کشور خارج شدند. اگر هر کدام از این گردشگران به طور متوسط هزار دلار با خود برده باشند رقمی در حدود 10 میلیارد دلار به دست می‌آید. هفت میلیارد دلار هم همچنین کسری تراز تجاری غیرنفتی‌مان بوده است که خروج ارز از کشور را نشان می‌دهد. یعنی واردات رسمی به میزان هفت میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی‌مان بیشتر بود. همچنین حدود 30 میلیارد دلار نیز خروج سرمایه از کشور بوده است. به عبارت دیگر صادرکنندگان غیرنفتی ما ارز حاصل از صادرات خود را به اقتصاد ایران وارد نکردند. همه این موارد عرضه ارز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در حالی که این موارد قابل مدیریت و ساماندهی بودند.


شقاقی همچنین می‌گوید: نسبت نقدینگی به تولید ما به بیش از 110 درصد رسیده است. این شاخص بعد از انقلاب حداکثر 60-50 درصد بوده است. این ابر عظیم نقدینگی بالاخره باید یک جا ببارد که ساده‌ترین و آسان‌ترین محل بازار سفته بازی دلار است. این مسئله نیز تقاضای ارز را افزایش می‌دهد. اینها باعث شد که ارز سه هزار و 500 تومانی به هفت هزار تومان برسد. با اینکه دولت سعی کرد بازار ارز را با افزایش نرخ سود بانکی، تحت کنترل  خود درآورد، اما اقداماتش چاره‌ساز نشد و 12 هزار میلیارد تومان هم خسارت روی دست دولت گذاشت. ابلاغ نرخ ارز 4200 تومانی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور نیز چاره‌ساز نشد و از فردای آن روز بازار موازی با نرخ‌های 5هزار و 500تومان و شش هزار تومان به وجود آمد. به این ترتیب همین موضوع  بر تورم تاثیر گذاشت.


این اقتصاددان پنج گام پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: گام نخست‌ ساماندهی صادرات و مدیریت واردات است. نه تنها باید ورود کالاهای لوکس به کشور را حذف کرد بلکه باید جلوی حداقل 50 درصد ورود کالای غیرضروری را گرفت. ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دولت باید به شدت از ارز محافظت کند. نمونه‌های مشابه برخی کالاهای وارداتی در داخل کشور هست. بعضی از کالاهای وارداتی هم اگر حذف شوند زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. گام دوم مبارزه جدی با قاچاق کالاست.  گام سوم بحث مدیریت و ساماندهی ایرانیانی است که به عنوان گردشگر از کشور خارج می‌شوند و با خود ارز خارج می‌کنند. ما ضمن آنکه باید عوارض خروج گردشگر را افزایش دهیم نباید اجازه دهیم ارز به مقدار بالا همراه مسافر خارج شود. ما برای هر مسافری که از کشور خارج می‌شود 500 یوروی دولتی در نظر می‌گیریم. در حالی که یورو در بازار آزاد عدد بالاتری است. گام چهارم هم این است که دولت با خروج سرمایه مقابله کند. لازمه این مسئله آن است که دولت با صادرکنندگان غیرنفتی وارد تعامل شود و با جدیت جلوی خروج  سرمایه را بگیرد. گام آخر هم این است که مدیریت نقدینگی باید جدی گرفته شود. این نقدینگی می‌تواند در یکی از بازارهای سفته بازی خود را نشان دهد.



سفر نمایشی 180 هیئت خارجی کمترین تاثیری در ایجاد اشتغال نداشت


یک کارشناس اقتصادی معتقد است آمار اشتغال دولت واقعیت ندارد.


پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان می‌گوید: شعاری که تیم اقتصادی دولت مطرح کرد، ایجاد 700 هزار شغل در سال بود. بنده این برنامه‌ها را آنچنان موفق ندیدم. تصور می‌کنم دولت چیزی حدود 150 تا 200 هزار شغل در سال ایجاد کرده است.


وی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان و در پاسخ این سؤال که «هر از چندگاهی دولت آمارهایی درباره ایجاد شغل ارائه می‌کند؛ از سالی 500 تا 900 هزار به تناوب اعلام شده است. به نظر شما دولت این آمارها را طبق چه چیزی ارائه می‌کند؟» خاطرنشان کرد: این آمارها بسیار متفاوت و متناقض است. مرکز آمار، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی آمارهای متفاوتی ارائه می‌کنند، ولی اینکه چه اتفاقی باید بیفتد که مثلا 700 هزار شغل ایجاد شود، من می‌گویم باید سرمایه‌گذاری شود. دولت براساس حجم سرمایه‌گذاری‌ها می‌گوید این مقدار شغل ایجاد شده؛ باید از دولت پرسید این سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها صورت گرفته است؟ و بعد از آن باید به تفکیک بخش‌های اقتصادی آمار اشتغال را اعلام کند تا بتوان درباره آن قضاوت کرد. من تاکنون ایجاد این مقدار شغل را در کشور ندیده‌ام و ایجاد 700 هزار شغل را که دولتی‌ها مدعی آن هستند، رد می‌کنم.


جاوید گفت: دولت شعار مبارزه با تورم را داد ولی نتیجه آن افزایش رکود شد. البته همین شعار تورم نیز موفق نبود و تورمی که گفتند یک‌رقمی شده اکنون به سمت دورقمی شدن پیش می‌رود؛ به قول معروف از اینجا رانده و از آنجا مانده شدیم.


این کارشناس اقتصادی درباره قراردادهایی که ادعا می‌شد پس از برجام منعقد شده تصریح می‌کند: بعد از امضای برجام افتخار دولت این بود که هیئت‌های خارجی زیادی روانه ایران شدند. نزدیک به 180 هیئت تجاری، اقتصادی و صنعتی به کشور آمدند و همه نیز با اعضای اتاق بازرگانی جلساتی را برگزار کردند. بنده به شخصه در جلسه با 150 هیئت تجاری حضور داشتم. در هیچ کدام از این جلسات قراردادی ندیدم و فقط تفاهمنامه‌هایی بین طرفین امضا شد. به طور کل قراردادی با بخش خصوصی بسته نشد و فقط با دولتی‌ها قراردادهای محدودی را امضا کردند. در این موضوع نیز دولتی‌ها گوی سبقت را از بخش خصوصی ربودند. البته با خروج آمریکا از برجام این شرکت‌ها در حال ترک کشور هستند. بعد از برجام هیچ اتفاق مهمی در بخش خصوصی نیفتاد. در بخش دولتی نیز سرمایه خارجی در جاهایی که نفت پشتوانه آن بود یا دولت مستقیما پشتیبانی کرد مانند هواپیمایی ورود پیدا کرد یا جاهایی رفتند که پتروشیمی پشتوانه آن بود.
جاوید گفت: متاسفانه دولت بیش از اندازه به برجام دل ‌بسته بود.


برجام زمانی جناحی شد که منتقدان را به توپ اهانت بستید


حق با آقای عراقچی است که می‌گوید «برجام   از همان ابتدا یک موضوع بزرگ ملی بوده است ولی متاسفانه در روند خود از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی و بحث‌های داخلی و جناحی تبدیل شد». روزنامه وطن‌امروز با طرح این مطلب نوشت: اظهارات آقای عراقچی  درباره تبدیل برجام از یک موضوع «ملی» به «فروملی» کاملا با واقعیات جاری در قبال «رویکرد دستگاه دیپلماسی نسبت به منتقدان» و «نوع رفتار دولتمردان» همخوانی دارد.


عصاره کلام منتقدان برجام - از سال 92 تاکنون - کاملا مشخص بوده است. نوع انتقادات مطرح شده از سوی آنها نیز معطوف به «راهبرد مذاکره»، «تاکتیک مذاکره» و «محتوای توافق هسته‌ای» بوده است، بنابراین مباحث محتوایی مطرح شده از سوی منتقدان برجام نه تنها مصداق تبدیل یک موضوع «ملی» به «فروملی» نبوده، بلکه مصداق عینی «تقویت یک دغدغه ملی» در حوزه سیاست خارجی کشورمان بوده است. با این حال سوال اصلی اینجاست: چه کسانی برجام را از یک موضوع بزرگ ملی به موضوعی «فروملی» تبدیل کردند؟ فراتر از توهین‌های مستقیم شخص آقای رئیس‌جمهور به منتقدان از جمله بی‌سواد و بی‌شناسنامه خواندن آنها و حواله‌شان به جهنم!  رویکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز مقوم و مکمل روند سلبی اتخاذ شده از سوی دولت محترم بود! در ادبیات مسئولان محترم دستگاه دیپلماسی، «دلواپسان» به مثابه «ناقضان منافع ملی» و در مقابل، «مدافعان مطلق برجام»- دل‌آرامان!- به عنوان «قهرمانان دیپلماسی» مورد شناسایی و تفسیر قرار گرفتند.


این عبارات و گزاره‌ها، به اندازه‌ای از سوی رسانه‌های وابسته به جریان دولت و اصلاحات مورد تاکید و ترویج قرار گرفت که در میان بخشی از جامعه تبدیل به یک «باور» شد. به عبارت دقیق‌تر، برجام زمانی به یک موضوع «فروملی» تبدیل شد که «منتقدان توافق هسته‌ای» با سخت‌ترین تعابیر گفتاری و سلبی‌ترین نوع رفتار ممکن از سوی مقامات دولت یازدهم مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند.


اگر هدف دکتر عراقچی  از بیان موضوع تبدیل برجام از یک موضوع «ملی» به «فروملی»، اعتراف دولت و دستگاه دیپلماسی نسبت به برخورد و مواجهه سلبی و غیرقابل توجیه خود با منتقدان توافق هسته‌ای است، باید از این اظهارات استقبال کرد؛ چنین رویکردی می‌تواند ضمن جبران بخشی از خسارات گذشته، زمینه را برای شکل‌گیری یک «تعامل  پویا» در حوزه سیاست خارجی کشورمان مهیا کند؛ با این حال اگر خدای ناکرده هدف معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان از این سخنان، تخطئه صدباره منتقدان دلسوز توافق هسته‌ای است، نمی‌توان از کنار آن گذشت! چنین اقدامی مصداق بارز «سوءاستفاده از سکوت دردمندانه منتقدان برجام» محسوب می‌شود.



سهم دولت در سفته‌بازی و حباب‌سازی در بازارها


عملکرد دولت، قدرت سفته‌بازی و حباب‌سازی در بازارها را تقویت کرده است.


روزنامه جوان در گزارشی در همین زمینه نوشت: اگرچه این روزها دولت استراتژی خود را بر این پایه تنظیم کرده که نوسان قیمت در بازارها را به حباب و سفته‌بازی نسبت بدهد، اما بررسی وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد که آزادسازی نرخ سود بانکی در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم و همچنین حذف مالیات از مجموع درآمد و ثروت از قانون مالیات‌های مستقیم در سال 92 اشتهای سفته‌بازی و نوسان‌گیری در اقتصاد ایران را بسیار تقویت کرد. وقتی در سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری روحانی به یکباره مشاوران اقتصادی وی و گردانندگان بانک مرکزی و شبکه بانکی که معروف به مؤسسه نیاورانی‌ها هستند، معتقد شدند که نرخ سود بانکی باید توسط بازار تعیین شود و نرخ سود بانکی آزاد شد، بسیاری از کارشناسان بانکی به دولت هشدار دادند که این نرخ سودهای پرداختی علی‌الحساب محقق نمی‌شود و این رویداد هم ترازنامه بانک‌ها را با ریسک و خطر مواجه می‌کند و هم اینکه قدرت سفته‌بازی و حباب‌سازی در بازارها و اقتصاد ایران را تقویت می‌کند.


در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم، بانک‌ها برای جذب منابع و سپرده به پرداخت سودهای بالا رو آوردند، این امر تا جایی ادامه یافت که بالاخره دولت از تصمیم خود مبنی بر آزادسازی نرخ سود بانکی عقب‌نشینی کرد و برای پرداخت سود در شبکه بانکی قوانین و مقررات و ضوابط و محدودیت‌هایی وضع شد، اما این مقررات در شرایطی وضع شد که پرداخت نرخ سودهای بالا در سال‌های ابتدایی دولت حسن روحانی عملاً حجم عظیمی از پول بدون پشتوانه در فضای اقتصادی را پدید آورده بود، به طوری که تنها در طول پنج سال ابتدایی دولت هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کل کشور افزوده شد و هم اکنون کل حجم نقدینگی به هزار و 500 هزار میلیارد تومان رسیده است.


نکته نگران کننده‌تر آن است که هم اکنون تنها در حدود 200 هزار میلیارد تومان از حجم کل نقدینگی به شکل قدرت خرید آنی دارد، زیرا در قالب پول کاغذی، مسکوکات، سپرده‌های جاری و دیداری است و هزار و 300 هزار میلیارد تومان از حجم نقدینگی کل کشور در سپرده‌های بلند مدت بانکی فعلاً حبس شده است که فضای روانی نامناسب در اقتصاد اگر تنها بخشی از این پول‌های در حبس را آزاد کند، مجدداً شاهد نوسان‌های غیرقابل کنترل در بازارها خواهیم بود، در عین حال برای تداوم حبس این پول‌ها در حساب‌های سپرده بلند مدت بانکی مجبور به پرداخت سودهای بالا هستیم که خود نیز به رشد شدیدتر حجم کل نقدینگی در کشور می‌انجامد که به معنی رشد ریسک پول در پشت سد شبکه بانکی است.

خراسان

شنبه؛ آغاز برخورد با مدیرانی که تکریم ارباب رجوع نکنند


یک مسئول ارشد اجرایی با ارسال بخشنامه ای به همه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید کرده است با توجه به ضرورت اطلاع رسانی، آموزش و توجیه مناسب کارکنان ادارات دولتی برای برخورد مناسب با ارباب رجوع، از اول تیرماه امسال به بعد، برخورد با مدیران بخش های عملیاتی دستگاه های دولتی و کارکنانی که دستورالعمل های ابلاغی دولت در این زمینه را به خوبی رعایت نکنند و در این زمینه قصور کنند، در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری قابل رسیدگی خواهد بود.


تکرار مصوبه دولت درباره خسارت دیدگان از دزدان دریایی


در حالی که هیئت دولت در خرداد سال گذشته، مصوب کرد مبلغ 230 میلیارد ریال برای تأمین هزینه های ناشی از امهال سه ساله تسهیلات دریافتی صاحبان لنج های خسارت دیده توسط دزدان دریایی سومالی در دریای عمان در اختیار استانداری های سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار بگیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود، یک مسئول ارشد اجرایی طی روزهای اخیر با ارسال ابلاغیه ای، اعلام کرده همان تصمیم سال گذشته دولت، مجدد در 13 خردادماه امسال به تصویب کابینه رسیده و قرار است اجرایی شود.

ایران


تلگرام طلایی فیلتر نمی‌شود

عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می‌گوید: مشخص نیست که سرورهای تلگرام طلایی در کدام کشور است و این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود. به گزارش ایلنا، رمضانعلی سبحانی‌فر درباره تلگرام طلایی گفت: مباحثی درباره این تلگرام مطرح شده که براساس برخی اظهارنظرها تلگرام طلایی با زبان فارسی روی تلگرام اصلی نصب شده است اما درباره کم و کیف فعالیت آن اطلاع کافی در دست نیست. وی درباره اینکه آیا تلگرام طلایی فیلتر می‌شود یا خیر، افزود: ظاهراً این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که ما به بخشی از تلگرام اجازه فعالیت داده و به بخشی اجازه فعالیت ندهیم. سبحانی فر درباره آخرین وضعیت نامه شش وزیر و دو نفر از نمایندگان مجلس به عنوان اعضای این کمیته به دادستان کل کشور برای رفع فیلتر توئیتر هم گفت: هنوز هیچ پاسخی به این نامه داده نشده و به جواب نرسیده است.

تشکیل اتاق عملیات مشترک ایران و اقلیم کردستان

یک منبع امنیتی از تشکیل اتاق عملیات مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق خبر داده است. به گزارش تابناک، این منبع به الغد پرس گفته این اتاق عملیات مشترک به درخواست اقلیم کردستان و برای مقابله با فعالیت احزاب کُرد تجزیه طلب در داخل اراضی اقلیم کردستان تشکیل شده است.


به گفته این منبع، ایران هم به اقلیم کردستان عراق اطمینان خاطر داده است که اجازه نخواهد داد کسی از اراضی ایران سوء استفاده کند. در پانزدهم خرداد گذشته نیروهای مرزبان ایران در منطقه «الواتان» سردشت ضمن خنثی‌سازی عملیات تروریستی از ورود یک گروه مسلح به کشور ممانعت کردند. در این عملیات دست‌کم 20 تروریست قصد نفوذ به کشور را داشتند که در پی درگیری با نیروهای ناجا، به اراضی عراقی متواری شده بودند و در این میان دو نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند.

بازداشت وزیر سابق انرژی رژیم‌صهیونیستی به اتهام جاسوسی برای ایران

پلیس و سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی «شاباک» از بازداشت وزیر سابق انرژی رژیم‌ صهیونیستی به اتهام جاسوسی برای ایران خبر دادند. به‌گزارش مهر به نقل از رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، «گونِن سِگِو» (Gonen Segev) وزیر سابق انرژی رژیم صهیونیستی به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد.


پلیس و سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل گفته او اطلاعاتی را درباره صنایع انرژی، اماکن امنیتی و نیز مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل در اختیار دشمن قرار داده است. این اتهام در حالی است که گفته شده سگو پیشتر در نیجریه زندگی می‌کرد.

ادعای نماینده همدان درباره پشت پرده گرانی‌ها

نماینده همدان در مجلس گفت: نام 31 مفسد اقتصادی را که در پشت پرده گرانی‌های اخیر هستند  به سران سه قوه دادم اما گفتند شما این اسامی را منتشر نکنید.امیر خجسته در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» افزود: پشت پرده این افراد- مفسدان اقتصادی- مسئولان نظام هستند. مسئولان نظام 31 مفسد اقتصادی را مدیریت می‌کنند. مگر یک فرد بی‌مسئولیت می‌تواند جزو سران مفاسد اقتصادی باشد و بانک‌ها را غارت کند؟ این افراد با مسئولان نظام ارتباط دارند که می‌توانند بانک‌ها را غارت کنند. وی که رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم بود، دراین باره هم گفت: پرونده بنیاد شهید و بانک دی 20 ماه است که در دادگاه است و آقای دولت‌آبادی، دادستان تهران  آن را مدیریت می‌کند. آقای علی لاریجانی در این خصوص صحبت کرده‌ است که این پرونده تعیین تکلیف شود و قول داده‌ که در اسرع وقت پرونده بنیاد شهید تعیین تکلیف شود، اما تأخیر 20 ماهه در رسیدگی به این پرونده اصلاً قابل ‌قبول نیست.

آرمان

اولین جلسه بازپرسی عضو شورای شهر

اولین جلسه بازپرسی این پرونده، با حضور الهام فخاری و وکلای طرفین؛ صبح دیروز (28 خرداد ماه) برگزار شد. مهدی ذاکری که پیش از این در مصاحبه‌ای دلیل شکایتش را نه تحقیق و تفحص از موسسه همشهری که نشر اتهام کذب از سوی فخاری نسبت به او و همکارانش اعلام کرده بود، در دادگاه حاضر نشد و تنها وکیلش از جانب او در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد. محمود قمشال (وکیل الهام فخاری) در رابطه با جلسه دادگاه گفت: صبح دیروز و در پی احضاریه ابلاغ شده در شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه به همراه موکلم حاضر شدم. شکوائیه مطرح شده در خصوص مصاحبه‌های خانم فخاری با رسانه‌ها در زمان مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری شکل گرفته بود که تمامی اظهارات موکلم چه در صحن شورا و چه در گفت‌وگو با رسانه‌ها براساس اطلاعات گزارش کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بوده است. بازپرس پرونده در اولین جلسه از طرفین سوالاتی در همین رابطه مطرح کرد که به همراه موکلم به تمامی آن‌ها پاسخ دادیم.

سفر روحانی به سوئیس و اتریش

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهورگفت: حجت‌الاسلام حسن روحانی نیمه اول تیرماه و به دعوت رئیس جمهور سوئیس برای دیداری دو روزه به برن سفر می‌کند. پرویز اسماعیلی افزود: دیدار و مذاکره با رئیس جمهور سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه های دکتر روحانی در سفر به سوئیس است. وی افزود: رئیس جمهوری سپس با دعوت رسمی رئیس جمهور اتریش، برن را به مقصد وین ترک خواهد کرد. وی ادامه داد: دیدار با هموطنان مقیم اتریش، دیدار و مذاکره با رئیس جمهور و همچنین صدر اعظم اتریش و نیز امضای اسناد در عرصه های مختلف همکاری از مهم‌ترین برنامه های پیش بینی شده دکتر روحانی در وین خواهد بود. پرویز اسماعیلی خاطر نشان کرد که رئیس جمهور را در سفر به اروپا تعدادی از وزرا و مقامات سیاسی و اقتصادی همراهی می کنند و همچنین؛ گروهی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی کشورمان با حضور در سوئیس و اتریش با طرف‌های تجاری خود مذاکره خواهند داشت.

دستورالعمل پرداخت یارانه به احزاب

مدیرکل سیاسی وزارت کشور از تهیه دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای برای پرداخت یارانه به احزاب خبر داد و تاکید کرد: بحث و بررسی درخصوص این دستورکار به پایان نرسیده و ادامه بحث به جلسه آتی موکول شد. بهرام سرمست با اشاره به مصوبه تطبیق احزاب با قانون جدید تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد پیرو مصوبه ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری احزابی که خودشان را با قانون جدید تطبیق نداده‌اند تا تاریخ ۱۴ تیرماه این عدم تطبیق به صورت کتبی اعلام شود. سرمست افزود: در قانون پیش‌بینی شده که این احزاب یک ماه فرصت اعتراض دارند و ما هم ظرف سه ماه این اعتراضات را بررسی می‌کنیم و نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

دغدغه‌ برای پخش بازی فوتبال نیست

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هیچ گونه دغدغه‌ای در مورد پرداخت هزینه‌های مرتبط با قرارداد سازمان صدا و سیما برای پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال نداریم. سعید نمکی در خصوص پخش بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر اسپانیا گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده بازی مهیج ایران و اسپانیا در موعد مقرر از سیمای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و طبق روال پخش خواهد شد و امیدواریم مردم عزیز کشورمان شاهد افتخار آفرینی و کسب پیروزی بزرگ فوتبالیست‌های پرتلاشمان باشند.

بازداشت یک وزیر سابق اسرائیل

یک وزیر سابق اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت شد. به گزارش عصرایران به نقل از رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی، سازمان امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) روز دوشنبه اجازه داد خبر بازداشت وزیر سابق انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران علنی شود. این بازداشت حدود یک ماه قبل صورت گرفت. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، سازمان شاباک «گونین سگیف» وزیر سابق و عضو سابق پارلمان (کنیست) را بازداشت و شبهه « کمک به دشمن به هنگام جنگ و جاسوسی علیه اسرائیل» را متوجه او کرده است. در بیانیه شاباک آمده است که این فرد با مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی ایران در تماس بوده و به آنها در فعالیت‌های ضداسرائیلی شان کمک کرده است.

پیگیری عفو ایرانیان خارج نشین در مجلس

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه برخی افراد بدون طی مراحل قانونی از کشور خارج شده‌اند، گفت: در صورت تصویب قانون، این افراد به محض بازگشت مشمول عفو عمومی می‌شوند. محمد کاظمی در توضیح طرح دو فوریتی برای عفو مجرمان و محکومان امنیتی-سیاسی، افزود: ایرانیانی که در کشور یا خارج از کشور مرتکب جرم کیفری یا سیاسی-امنیتی شده باشند مشمول عفو عمومی قرار نخواهند گرفت، افراد خارج از کشور ممکن است در گذشته پرونده کیفری یا غیره داشته باشند که باید رسیدگی شود.

نماینده ملایر در مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان نیز عفو عمومی برای افرادی که در مظان اتهام باشند را نخواهد پذیرفت، در عین حال افراد بی‌گناهی در خارج کشور پناهنده شده یا اقامت گزیدند که نگران بازگشت به کشور هستند. کاظمی ادامه داد: مجرمی که مرتکب قتل شده و از کشور فرار کرده را نمی‌توان مشمول عفو عمومی قرار داد، اما برخی افراد بدون مجوز قانونی از کشور خارج شده‌اند که طبق این طرح می‌توان این افراد را مورد عفو عمومی قرار داد. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است: در این طرح مجرمانی که علیه نظام جمهوری اسلامی جرایمی را مرتکب شده و مجرمان سیاسی متواری از عفو عمومی مستثنی شده‌اند. وی تصریح کرد: حضور ایرانیان خارج از کشور فی نفسه جرم نیست مگر آنکه این افراد جرایم خاص و مشخصی را مرتکب شده باشند، بنابراین طرح نمایندگان مجلس به دنبال بازگشت افراد، نخبگان و سرمایه‌دارانی است که به لحاظ روانی نگران بازگشت به کشور بوده و جرمی مرتکب نشده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مانی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    این مسیح مهاجری خیلی فسفر سوزونده تحلیل زده تو روزنامه اش !!!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    : شعاری که تیم اقتصادی دولت مطرح کرد، ایجاد 700 هزار شغل در سال بود. بنده این برنامه‌ها را آنچنان موفق ندیدم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    اول از همه آموزش و توجیه مناسب کارکنان ادارات دولتی برای برخورد مناسب با ارباب رجوع
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 14
    خاک بر سرتون مشرق
  • سی سی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    تنها در طول پنج سال ابتدایی دولت هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کل کشور افزوده شد و هم اکنون کل حجم نقدینگی به هزار و 500 هزار میلیارد تومان رسیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس