کد خبر 865898
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
اوسوریو

وقتی به اوسوریو سرمربی مکزیک گفته می‌شود در جریان شادی مکزیکی‌ها بعد از گل لوزانو به آلمان، در پایتخت مکزیک دستگاه‌های لرزه‌نگاری، زلزله‌ای را ثبت کرده‌اند، واکنش او واقعیت‌های زیادی را فاش می کند.

به گزارش مشرق، واکنش اوسوریو نشان می‌دهد که نباید پیروزی دیروز مکزیکی‌ها را در فهرست شگفتی‌های تاریخ جام جهانی، بین زلزله‌های با عدد ریشتر بالا ثبت کرد. اوسوریو در واکنش می‌گوید " جداً ؟ وقتی گل زدیم، روی نیمکت نشستم، به نقشه‌ی خودمان فکر کردم و به اینکه چطور باید در پنج دقیقه‌ی بعدی دروازه‌مان را بسته نگه داریم ". 

اوسوریو در مکزیک لقب پروفسور را یدک می‌کشد و به یادداشت‌های مفصل و زونکن‌هایی که برنامه‌هایش را با آنها حمل می‌کند شهره است. اما با دقت بیشتر به داستان خارق‌العاده‌ی رسیدن او به بزرگترین صحنه‌ی فوتبال دنیا، شکی باقی نمی‌ماند که در روسیه کمتر تیمی به اندازه‌ی تیم او، مکزیک، تا این اندازه با دقت و موشکافی آماده شده است.  

اوسوریو بدون شک نقاط ضعف آلمان را با دقتی مثال‌زدنی شناسایی کرده بود و بازیکنانش هم برنامه‌ی او برای استفاده از این ضعف‌ها را به بهترین شکل ممکن عملی کردند. اوسوریو برای استفاده‌ی بی‌رحمانه از پستی برنامه‌ریزی کرده بود که گمان می‌رفت بزرگترین نقطه‌ی قوت آلمانها باشد. 

جاشوا کیمیش در یک سال گذشته با حضورهای سریع در حمله، خلق فرصت‌ها و گلزنی‌هایش باعث شده بود از او به عنوان بهترین دفاع راست حال حاضر دنیا یاد کنند. اما روی دیگر سکه این است که کیمیش پشت سرش فضاهای بسیار بزرگ خالی باقی می‌گذارد. 

در بایرن مونیخ که معمولاً بسیار مقتدرانه بازی کرده و درحفظ توپ ید طولایی دارد، این نقص به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد. اما وقتی کیمیش در کنار دو مدافع وسط حدوداً سی ساله به میدان می‌رود و با حریفی روبرو می‌شود که سریع است، برای اجرای نقشه‌اش به خوبی تمرین کرده و البته تکنیکی است، چیزی نمی‌گذرد که این نقطه‌ی ضعف آشکار می‌شود. اوسوریوی جذاب و کاریزماتیک که در 48 بازی خود به عنوان سکاندار تیم ملی مکزیک 32 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته، تیم خود را دقیقاً به همین شکل ساخته و پرداخته کرده : سریع، تکنیکی، بسیار آماده و عالی تمرین کرده. 

اوسوریو می‌دانسته که آلمان از نظر حفظ توپ بر تیمش برتری خواهد داشت. او در عوض با هدف گرفتن فضاهای خالی وسیع سمت راست خط دفاعی مدافع عنوان قهرمانی با ضدحمله‌ها، کاری کرد تهدیدهای تیمش تا پایان بازی ادامه داشته باشد، حتی در نیمه‌ی دوم که مکزیکی‌ها عمدتاً در نیمه‌ی خودی اردو زده بودند. 

اوسوریوی کلمبیایی در 26سالگی به دلیل مصدومیت به عنوان فوتبالیست بازنشسته می‌شود ولی او برای رسیدن به موفقیت به عنوان سرمربی، عزم و اراده‌ای پولادین دارد. به گزارش نیویورک‌تایمز اوسوریو به صورت غیرقانونی به آمریکا مهاجرت کرده و به عنوان کارگر ساختمانی و گارسون مشغول به کار می‌شود تا اینکه در نهایت اقامت ایالات متحده را دریافت کرده و از دانشگاه کانتیکت در رشته‌ی علوم ورزشی فارغ‌التحصیل می‌شود. 

اوسوریو برای سفر به لیورپول و تحصیل در رشته‌ی فوتبال و علم دانشگاه جان مورز، بخش اعظم مایملک خود را به فروش می‌رساند. در لیورپول اوسوریو روزی از خانواده‌ای که جنب زمین تمرین لیورپول در ملوود زندگی می‌کنند نردبانی قرض کرده، از آن بالا رفته و دزدکی به تماشای روی اوانز و ژرار هولیه می‌نشیند. 

اوسوریو سپس به عنوان متخصص علوم ورزشی به لیگ فوتبال آمریکا رفته و بعد در منچسترسیتی شغلی برای خود دست و پا می‌کند. او هرگز از آموختن دست برنمی‌دارد و خوش‌نام‌ترین و مشهورترین مربیان فوتبال اروپا را قانع می‌کند تا اجازه دهند کنارشان باشد و نحوه‌ی کارشان را بررسی کند. زونکن‌های همراه اوسوریو روز به روز قطورتر می‌شوند تا اینکه فرصت به عمل درآوردن این تئوری‌ها در کلمبیا، آمریکا و برزیل پیش می‌آید و در نهایت در سال 2015 سکان هدایت تیم ملی مکزیک به او سپرده می‌شود. 

روشهای تاکتیکی او بیشتر حول محور خلق الگوهای غیر قابل پیش‌بینی برای حرکت مهاجمین، از طریق تمرین و تکرار، می‌گردد. بهترین گلزن تاریخ فوتبال مکزیک، خاویر هرناندز روش‌های تاکتیکی مربی خود را نبوغ‌آمیز معرفی کرده.

اوسوریو اعلام کرده که می‌خواهد در تیم مکزیک، تحرک و جابجایی به سطحی برسد که تا کنون بی‌سابقه بوده. در پی اعمال این روشهای تاکتیکی، نتایج خوب هم از راه می‌رسد. مکزیک در رقابتهای انتخابی جام جهانی منطقه‌ی کونکاکاف به عنوان تیم اول راهی روسیه شده، به مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی کونکاکاف رسیده و در جام کنفدارسیون‌ها به نیمه‌نهایی راه می‌یابد. هرچند کمی طول می‌کشد تا هواداران مکزیک دریابند چه تیم ملی فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند. 

اوسوریو می‌گوید " ما می‌بریم ولی آنها خوشحال نیستند. ما باید ببریم و حریف را تحقیر کنیم. هیچ تیم ملی دیگری در دنیا به اندازه‌ی مکزیک تحت فشار نیست ".

بعد از برد بی‌نظیر دیشب مقابل آلمان، سطح انتظارات از مکزیک مسلماً بالاتر خواهد رفت. البته همانطور که انتظار می‌رود اوسوریو برای این هم برنامه دارد و می‌گوید " روی مسائل روحی- روانی و روانشناسی کار خواهیم کرد. ویدیوها، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های دیگری آماده کرده‌ایم. من تمام بار فشار را شخصاً به دوش می‌کشم. بازیکن ها باید از بازی لذت ببرند و دقیقاً همانطور که جلوی آلمان بازی کردند، بازی کنند. بعد از برد، اعتبار پیروزی متعلق به آنها است. اما بعد از باخت، من خود را در معرض سرزنش‌ها قرار خواهم داد "

می‌دانید آخرین کلمات اوسوریو پیش از شروع بازی‌ای که یک دنیا را به لرزه درآورد چه بوده ؟ او به بازیکنانش رو کرده و می‌گوید " روی بازی زیبا تمرکز کنید. به عشق پیروزی بازی کنید، نه از ترس باخت "

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس