کد خبر 865796
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
ایران

بعد از بازی ایران و مراکش در جام‌جهانی روسیه و گلی که بازیکن مراکش برای ایران وارد دروازه خودشان کرد، نگاهی به همه گل‌به‌خودی‌های ادوار جام‌جهانی داشتیم.

به گزارش مشرق، «گللللل.....توی دروازه...مهدی طارمی زد یا خودشون زدن؟!...گل برای ایران!» احتمالا وقتی عادل فردوسی‌پور این جملات را فریاد می‌زد، خیلی از ما هم در هر جایی که بودیم صدای فریادمان به آسمان رفته بود و اصلا حواسمان نبود که دقیقا جلوی دروازه مراکش چه اتفاقی افتاده! برای ما مهم بود که توپ جام‌جهانی ۲۰۱۸ در اولین بازی ایران با مراکش در گروه مرگ آن‌هم درست دقایق پایانی بازی به تور دروازه مراکش چسبیده است. برای همان یک لحظه همه ایران با هم فریاد «گل» را سر داده بودند، گلی که خودشان نزده بودند!

گل‌به‌خودی‌ها، گل‌های مهمی هستند، در بسیاری موارد می‌توانند علاوه بر سرنوشت بازی، روی سرنوشت افراد و تیم‌ها هم تاثیر بگذارند. می‌گویند هر مدافعی در فوتبال بالاخره یک‌بار پایش به «گل‌به‌خودی» باز شده و برای تیم حریف گل زده! این اتفاق از آن دست اتفاق‌هایی است که کسی دلش نمی‌خواهد برایش رخ دهد، مخصوصا اگر در جام‌جهانی باشد و نه تنها چشم مردم خودش که همه دنیا به بازی آن‌ها باشد.

اما حرف آخر این است که فوتبالی‌ها «گل‌به‌خودی» را درست مانند «اشتباهات داوری» از اتفاق‌های گریزناپذری بازی می‌دانند و آن را قبول کرده‌اند، حالا هرچقدر هم سخت باشد!

در این گزارش به  بهانه گل‌به‌خودی بوهدوز، مدافع تیم مراکش نگاهی داریم به گل‌به‌خودی‌هایی که در جام‌های جهانی به ثمر رسیده‌اند.

اولین گل‌به‌خودی جام‌جهانی

تا امروز و در فاصله چند روز بعد از آغاز جام‌جهانی ۲۰۱۸، ۴۳ گل‌به‌خودی در این رقابت‌ها ثبت شده است. اولین گل به خودی مربوط به «مانوئل روساس» از تیم ملی مکزیک است که در جام‌جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه برای تیم شیلی به ثمر رساند.

اما جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه دو گل به خودی را ثبت کرد، جایی که ارنست لوسچر از سوئیس برای آلمان گل‌زنی کرد و اسون جاکوبسن از سوئد نیز برای مجارستان توپ را وارد دروازره کرد.

در جام‌جهانی ۱۹۵۰ برزیل خوزه پارای اسپانیایی در مصاف با تیم میزبان اولین گل بازی را به خودشان زد.

گل‌به‌خودی‌های دهه ۵۰ به نام سوئیس و مکزیک

اما جام‌جهانی ۱۹۵۴ سوئیس از دوره‌های پر گل «گل‌به‌خودی» بود، جیمی دیکینسون انگلیسی مقابل بلژیک گل تساوی را وارد دروازه خودشان کرد. از سوی دیگر رائوب کاردناس مکزیکی گل دوم فرانسه برای‌شان به ثمر رساند. همچنین ایوان هوروات از یوگوسلاوی گل اول آلمان غربی را به خودشان زد و در نهایت لوئیس کروز از اروگوئه گل دوم اتریش را وارد دروازه کرد.

آمار بالای بلغارستان

در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس، بلغارستان را باید «گل‌به خودی‌زن ترین تیم» نامید! دو بازیکن ایوان ووستف و ایوان دیویدف در بازی با پرتغال و مجارستان به خودشان گل زدند!

نام ایران در میان گل‌به‌خودی‌های دهه ۷۰

جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک سهم گل‌به‌خودی به تیم میزبان رسید! خاویر گازمن در بازی به ایتالیا یکی از چهار گل آن‌ها را به ثمر رساند.

در سال ۱۹۷۴ و جام‌جهانی آلمان غربی سه گل‌به‌خودی ثبت شد؛ کولین کوران از استرالیا برای آلمان غربی، روبرتو پرفیوم از آرژانتین گل تساوی ایتالیا را به ثمر رساند و سه امتیاز بازی را از تیمش گرفت! در این دوره همچنین روود کرول از هلند برای بلغارستان گل زد.

در جام‌جهان ۱۹۷۸ آرژانیتن یکی از گل‌به‌خودی‌ها به نام ایران و آندارنیک اسکندریان در بازی با اسکاتلند ثبت شده، ارنی برندتس از هلند برای ایتالیا و بتری ووگتس از آلمان غربی برای اتریش گل می‌زنند.

دهه ۸۰ و سه گل‌به‌خودی

در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، این‌بار جوزف بارموس از چکسلواکی بود که گل دوم را برای انگلستان به ثمر رساند.

سال ۱۹۸۶ در جام‌جهانی مکزیک دو گل‌به‌خودی ثبت شد، لازسیو داژکا از مجارستان برای شوروی گل زد. اما چو کوانگ-رایه در بازی کره جنوبی با ایتالیا گل پیروزی بخش ایتالیا را به ثمر رساند.

گل‌به‌خودی به قیمت مرگ

در جام‌جهانی ۱۹۹۴ امریکا، آندرس اسکوبار از کلمبیا همان گلی را زد که به قیمت جانش تمام شد. تنها چند روز پس از این گل بود که طرفداران تعصبی با یک گلوله در سر زندگی‌اش را به پایان رساندند.

بیشترین گل‌به‌خودی در کدام دوره بود؟

جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با ۵ گل تا آن زمان از دوره‌های پر از «گل‌به‌خودی» بوده است. تام بوید از اسکاتلند گل برتری در مقابل برزیل را برای‌شان به ثمر رساند. یوسف چیپو از مراکش در دقایق پایانی نیمه اول بازی با نروژ گل تساوی را به ثمر رساند تا تیمش زمین بازی را برنده ترک نکند.

زوبی‌زارتای اسپانیا در بازی مقابل نیجریه گل تساوی را به ثمر رساند، این گل باعث شد دروازه اسپانیا باز هم باز شود و آن‌ها بازنده میدان باشند.

سینیسا میهاجلویچ از یوگوسلاوی یکی از گل‌های تیم آلمان را به ثمر رساند تا بازی مساوی تمام شود.

جرجی باچف بازیکن اهل بلغارسان هم یکی از گل‌های اسپانیا در پیروزی پرگل آن‌ها را به ثمر رساند.

وقتی در یک بازی تیم‌ها برای‌هم گل می‌زنند!

جام‌جهانی ۲۰۰۲ کره‌جنوبی و ژاپن سه گل‌به‌خودی زده شد، جرج کاستای پرتغالی گل دوم امریکا را برای آن‌ها به ثمر رساند. در همان بازی جف آگوس امریکایی هم یکی از گل‌های پرتغال را زد. کارلوس پویول هم در همان دوره تنها گل پاراگوئه در بازی اسپانیا را برای‌شان وارد دروازه کرد.

گل‌به‌خودی‌هایی به نام ایتالیا و پرتغال

دوره بعدی در آلمان و سال ۲۰۰۶ بود، چهار گل‌به‌خودی در این دوره وارد دروازه‌ها شد. کارلوس گامارا بازیکن اهل پاراگوئه تک گل انگلیس را به ثمر رساند و آن‌ها را برنده بازی کرد.

کریستین زاکاردوی ایتالیایی هم گل تساوی‌بخش امریکا را به ثمر رساند. برنت سانچو از ترینیداد و توباگو گل اول پاراگوئه را ثمر رساند.

پتیت پرتغالی در همان دوره گل دوم آلمان را وارد دروازه تیمش کرد و در نهایت هم آلمان برنده زمین شد.

برزیل، هلند، آرژانتین و دیگران

جام‌جهانی ۲۰۱۰ در افریقای جنوبی هم دو گل‌به‌خودی داشت؛ دنیل آگر از دانمارک گل اول هلند را وارد دروازه کرد و دارک‌چو یانگ در بازی آرژانتین با کره‌جنوبی گل اول آرژانتین را وارد دروازه خودشان کرد.

گل‌به‌خودی ‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل از میزبان شروع شد و مارسلو تنها گل کرواسی مقابل این تیم را به ثمر رساند. اما سریع‌ترین گل‌به‌خودی تاریخ جام‌های جهانی در بازی آرژانتین و بوسنی‌وهرزگوین به ثمر رسید، دقیقه سه بازی کُلاشینک برای آرژانتین گل زد. در همین دوره جان بویه بازیکن غنا گل اول پرتغال را به ثمر رساند. دربازی فرانسه و نیجریه هم جوزف یوبو در دقیقه ۹۲ گل دوم فرانسه را وارد دروازه کرد.

جام‌جهانی روسیه ادامه دارد...

جام‌جهانی ۲۰۱۸ این روزها در شهرهای مختلف روسیه در حال برگزاری است و در حالی‌که تنها چند روز از شروع آن گذتشه، اما تاکنون دو گل‌به‌خودی در این مسابقات ثبت شده است. عزیز بوهدوز مدافع مراکش در دقیقه ۹۴ برای تیم ایران گل زد و اتوبو بازیکن نیجریه گل اول کرواسی را وارد دروازه خودشان کرد.

جام «گل‌به‌خودی‌زن»ترین تیم می‌رسد به ...!

جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ۱۹۹۸ فرانسه با پنج گل‌به‌خودی از بقیه دوره‌ها جلوتر هستند.

تیم‌های اروپایی ۲۲ گل‌به‌خودی، تیم‌های امریکای شمالی،جنوبی و مرکزی با ۹ گل‌به‌خودی، افریقایی با ۷ گل‌به‌خودی و تیم‌های آسیایی با ۳ گل‌به‌خودی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در این میان اسپانیا و مکزیک با ۳ گل‌به‌خودی در صدر تیم‌ها می‌نشینند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس