کد خبر 864449
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
زلزله‌زدگان گنجه‌ای

روستای گنجه‌ای کهنه که از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف یاسوج است در زلزله ۱۲ اردیبهشت آسیب زیادی دید و اکنون با گذشت بیش از یک ماه از حادثه، مردم از بی‌توجهی مسؤولان گلایه‌مندند.

به گزارش مشرق، صفحه زلزله‌نگاری را که مرور کنیم هر روزه در نقاط مختلف کشور زلزله‌های ریز و درشت زیادی زیر پای مردم احساس می‌شود که گاه موجب خرابی و خسارت می‌شوند.

شهر یاسوج پس از سال‌ها در تاریخ ۱۲ اردیبهشت شاهد زلزله‌ای در مقیاس ۵.۲ ریشتر بود که در بسیاری از مناطق روستایی و حتی شهری خساراتی را به بار آورد هر چند که خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت.

البته گذشته از خسارات مادی که بنا به گفته مسؤولان ده‌ها میلیارد تومان بوده، فرصت ایجاد شده در این زلزله آماده‌باشی بود که میان مردم و مسؤولان ایجاد شد تا در مواقع بحرانی آمادگی کامل برای مقابله با حوادث و بلایا حفظ شود.

هر چند در این زلزله شاهد موارد زشت و ناپسندی هم بودیم و آن نحوه توزیع چادر بود که برخی مسؤولان در این زمینه نمره خوبی نگرفتند.

زندگی اینجا خیلی سخت می‌گذرد

تقریبا هیچ خانه‌ای در گنجه‌ای کهنه نیست که از زلزله در امان مانده باشد و بیشتر خانه‌ها دیگر قابل سکونت نیستند. زلزله در روستاهای خرابی به بار  آورد که مردم آن به معانی واقعی محروم و مستضعف بودند مردم روستای گنجه‌ای کهنه بیش از همه در این زلزله آسیب دیدند.

به همین منظور و یک ماه بعد از وقوع این زلزله به میان مردم رفتیم و برخی از منازل مسکونی روستای گنجه‌ای کهنه را مورد بازدید قرار دادیم تا با وضعیت مردم زلزله‌زده گنجه‌ای و حال و هوای آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

خانمی که با یک فرزند معلول در یک چادر در وسط حیاط خانه زندگی می‌کرد با دیدن ما دست به گریه و زاری زد که مسؤولان پس از زلزله تنها یک بار اینجا آمدند و اکنون تکلیفمان را نمی‌دانیم.

وی گفت: باید با این فرزند معلول قطع نخاعی در این چادر زندگی کنم و نمی‌دانم چگونه به وضعیت بهداشت  او رسیدگی کنم در حالی که باید روزانه این فرزند بزرگسال خود را پوشاک کنم و زندگی سختی را می‌گذرانیم.

کمی آن طرف‌تر به منزلی رفتیم که به مادر خانواده ۳ فرزند سرطانی دارد در همین حین که دردل مادر زجر کشیده را می‌شنیدم مردی میانسال هم به جمعمان پیوست که از سر و صورتش معلوم بود قبلا سکته کرده است.

پدر خانواده که رمقی برای حرف زدن نداشت هم آرام و با حالتی بیمار گونه از مشکلاتی گفت: که علاوه بر سکته خودش و درد فرزندانش در زلزله گریبانگیر آن‌ها شده است.

 مسؤولانی که وعده سرخرمن دادند

جوان ۲۵ ساله‌ای که سرپرست خانواده بود و بیش از زلزله نگران بیماری قلبی پدر پیر خود بود از ما خواست تا لحظه‌ای از خانه و زندگی آن‌ها هم سرکشی کنیم و اوضاع و احوال پدر بیمار و مادر رنجور و خانه ترک برداشته و خودروی پراید آسیب دیده‌اش در زلزله را از نزدیک مشاهده کنیم.

خانه‌ای برایشان باقی نمانده بود و اکنون خانه‌ای مشاهده می‌کردیم از وسط بر اثر زلزله دو نیم شده بود و همه اهل خانواده در چادری که وسط حیاط برپا شده بود زندگی می‌کردند.

وی از قول‌ها و وعده‌های بی‌سرانجام گلایه می‌کرد و از عوارضی که برای تعمیر و ساخت مجدد خانه باید پرداخت شود و از ماهیانه ۵۰۰ هزار تومانی که فقط هزینه داروی پدر بیمارش می‌شود.

وی که از مسؤولان و نماینده و استاندار به شدت گلایه‌مند بود این گونه درد خود و همسایگان را بیان می‌کرد که لااقل مسؤولان یک شب هم اینجا می‌آمدند و وضعیت ما را مشاهده می‌کردند که چگونه با چه زجری و چه مشقتی شب خود را سپری می‌کنیم در حالی که امکاناتی برای گذران زندگی نداریم.

بچه‌هایی که آن اوایل شوق زندگی در چادر داشتند و به نوعی در زلزله به آن‌ها خوش گذشته بود اکنون به ستوه آمده‌اند آن‌ها می‌خواهند دوباره به خانه هایشان برگردند چرا که از این وضعیت به کلی خسته شده‌اند. 

با این حرف مسؤولان بخندیم یا بگرییم

برخی دیگر از ساکنان روستای گنجه از مسؤولان گلایه‌مند بودند که چرا مشکلاتشان را به تهران ارجاع می‌دهند و برخی دیگر هم به اظهارات نامید کننده مسؤولانی اشاره می‌کردند که برای رفع زحمت خود حرف‌های آن چنانی تحویل مردم می‌دادند.

یکی از اهالی که خانه و کاشانه‌ای برایش نمانده بود اظهار کرد: خانه ما را بررسی کردند و گفتند حداقل ده سال دیگر می‌توانید در این خانه زندگی کنید در حالی که خانه ما با یک زلزله دو ریشتری دیگر با خاک یکسان می‌شود.

به اتفاق این مرد گنجه‌ای وارد منزلش شدیم و با دیدن دیوارهایی که کاملا از وسط دو نیم شده بودند و سقفی که برای فرو ریختن تنها به یک تکان کوچک نیاز داشت آن کارشناس و مسؤولی که حرف سخیف و مسخره را تحویل این مرد بحران زده داده را در ذهن خود تصور کردیم که با چه رویی چنین حرفی زده است.

دختر خانمی از یک خانواده دیگر که سر و زبانی بهتر از پدر و مادر و برادر داشت با بیان این که وعده درستی به ما نداده‌اند افزود گفتند پول پروانه و خاکبرداری را نمی‌خواهد پرداخت کنید اما حالا از ما طلب پول می‌کنند و باید با این وضعیت بدی که داریم به فکر تهیه پول خاکبرداری و پروانه و .....باشیم.

فیلی و زارعی چه وعده‌ای دادند؟

در ادامه این گزارش به سراغ عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان جویا شدیم.

فیلی با بیان این که برآورد ما خسارات زلزله یاسوج ۱۷۷ میلیارد تومان بوده است اظهار کرد: در کل به بیش از ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب از ۱۰ تا ۵۰ درصد وارد شده است.

وی به جمع‌بندی خسارات و ارسال آن به وزارت کشور و تصویب در آن وزارتخانه اشاره کرد و گفت: منتظر ابلاغ تسهیلات از سوی هیأت دولت به استان برای اجرای عملیات تعمیر و ساخت منازل آسیب دیده از زلزله هستیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که چرا تنها یک مرتبه از وضعیت زلزله زدگان به خصوص در روستای گنجه‌ای بازدید داشته‌اید افزود: برای این که وعده و قول بی‌جا و بدون سرانجام به مردم ندهیم. 

غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این که مجوز ساخت و بازسازی تعداد ۲۵۰۰ واحد مسکونی را گرفته‌ایم اظهار کرد: منابع برای منازل مسکونی و تعدادی از ساختمان‌های دولتی و اماکن عمومی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مجوزهای لازم را صادر کرده و در بنیاد مسکن هم ستاد زلزله تشکیل شده و در یک دو هفته آینده شاهد اقدامات و خبرهای خوب دیگری خواهیم بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • FR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    38 2
    مسئول؟ کدام مسئول؟
  • م IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    33 1
    ازماست ک بر ماست
  • مهماندار هواپیما IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    51 11
    سگ احمدی نزاد شرف داره به تمامی این اصلاح طلبان حرف مفت زن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس