کد خبر 863947
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
پنالتی

از جام جهانی ۱۹۸۲ یک پدیده جدیده وارد رقابتهای جام جهانی شد و آن هم ضربات پنالتی بود، فرانسه هم اولین قربانی این ضربات بی رحم لقب گرفت.

به گزارش مشرق، دیدار نیمه نهایی بین فرانسه و آلمان غربی در ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۳-۳ به پایان رسید ، همان دیداری که شوماخر دروازه بان ‍ژرمن ها باتیستون فرانسوی را راهی بیمارستان کرد. دو تیم در پنج ضربه ابتدایی به تساوی ۴-۴- رسیدند.در ضربه ششم هورست هروبش برای آلمان گل زد و شوماخر پنالتی بوسیس را مهار کرد تا آلمان غربی اولین فاتح ضربات پنالتی در تاریخ جام جهانی لقب بگیرد ، اتفاقی که در طول تاریخ به دفعات تکرار شد.

تا به امروز سرنوشت ۲۶ دیدار جام جهانی را ضربات پنالتی مشخص کرده که آرژانتین با پنج بار حضور در این ضربات بیشتر از هر تیم دیگری کارش به پنالتی کشیده شده ، آرژانتین و آلمان آماری جالب در پنالتی دارند. آرژانتین فقط یک بار باخته است. جالب اینکه آلمان در هر چهار مسابقه خود پیروز شده است. گویی ضربات پنالتی ابداع شد تا آلمان حریفان خود را شکست دهد. در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک ،سه مرتبه تماشاگران شاهد ضربات پنالتی بودند.هر سه دیدار در مرحله یک چهارم نهایی بود.قاعدتا یکی از تیم های پیروز آلمان بود که مکزیک میزبان را از پیش رو برداشت.بازی دو تیم در ۱۲۰ دقیقه گلی در بر نداشت ژرمن ها خیلی راحت حریف خود را از پیش رو برداشتند.آلوفس ، بره مه ، ماتئوس و لیت بارسکی ضربات خود را گل کردند مکزیکی ها دو ضربه از سه ضربه خود را خراب کردند تا تنها با ۷ ضربه تکلیف تیم پیروز مشخص شود و آلمان غربی ۴-۱ به پیروزی برسد. در همان روز یکی از زیباترین مسابقات تاریخ هم به پنالتی کشیده شد.برزیل و فرانسه پس از تساوی یک – یک در ۱۲۰ دقیقه به پنالتی رضایت دادند، در جریان بازی زیکو ، ستاره آن روزهای طلایی پوشان یک پنالتی هدر داد تا مشخص شود آن روز ، روز بدبیاریی چه تیمی است. در ضربات پنالتی ابتدا دکتر سوکراتس ، کاپیتان برزیل نتوانست ژول باتس فرانسوی را مغلوب کند. در ادامه نوبت به میشل پلاتینی رسید تا پنالتی اش را از دست دهد و به اولین بازیکن بزرگ تاریخ تبدیل شود که در ضربات پنالتی آخر بازی ناکام می ماند ، اما پلاتینی شانس آورد در ضربه پنجم توپ ژولیو سزار به تیر دروازه برخورد کرد و لوئیس فرناندس پنالتی اش را گل کرد تا برزیل دوست داشتنی با چشمانی گریان به خانه برگردد. فردای آن روز بلژیک در ضربات پنالتی ۵بر ۴ اسپانیا را شکست داد.از جمع ۱۰ پنالتی زن تنها یک نفر کارش را به درستی انجام نداد او هم الوی اسپانیایی بود.

 حذف غم انگیز ایتالیا

در جام جهانی ۱۹۹۰ چهار تیم به لطف ضربات پنالتی حریفان خود را ناکام گذاشتند . تیم اول جمهوری ایرلند بود که با حساب ۵ بر۴  رومانی را شکست داد بازی دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی برگزار می شد و در ۱۲۰ دقیقه تساوی صفر- صفر بر تابلوی ورزشگاه ثبت شده بود. تیموفته رومانیایی ، با خراب کردن پنالتی کشورش  را به خانه برگشت داد.یک دیدار هم در یک چهارم نهایی به پنالتی کشیده شد.زور یوگسلاوی و آرژانتین در ۱۲۰ دقیقه به هم نرسید و در نهایت ارتش ماردونا در ضربات پنالتی ۳- ۲ پیروز شد ، نیمی از ۱۰ پنالتی زن ضربات خود را از دست دادند یکی از آنها خود مارادونا بود .تومیسلاو ایکویچ دست ماردونا را خواند و پنالتی اش را گرفت ، ضمن اینکه ضربه دراگان استویکویچ ستاره معروف یوگسلاوها هم به تیر برخورد کرد. در ادامه آن رقابتها هر دو دیدار نیمه نهایی پس از تساوی یک – یک پای به ضربات پنالتی گذاشت تا هر دو فینالیست به حکم این ضربات ظالمانه معرفی شوند.

ایتالیای  پر امید در ضربات پنالتی شکست خورد تا پس از مکزیک دومین میزبان ناکام در این ضربات باشد. بازی آرژانتین – ایتالیا در ۱۲۰ دقیقه یک – یک شد. این بار آرژانتینی ها خیلی بهتر از بازی با یوگسلاوی پنالتی زدند. سری زوئلا ،بوروچه گا ، اولارتیکوچلا و مارادونا گل زدند و در آنسو نوبت به سرجیو گویکوچه آ ، دروازه بان پنالتی گیر آرژانتین رسید تا با مهار دو پنالتی دونادونی و آلدو سره نا ، ایتالیا را به ماتم سرا تبدیل کند.یک روز پس از این دیدار آلمان طبق سنت همیشگی اش پیروز نبرد پنالتی ها شد. بازی زیبای انگلیس و آلمان برنده ای نداشت و تیم بکن باوئر در پنالتی ها ۴- ۳ به پیروزی رسید.بره مه ، ماتئوس ، ریدله و تون پنالتی هاشان را گل کردند و در آنسو پیرس و وادل با هدر دادن ضرباتشان کاری کردند که حتی نیازی به ضربه پنجم ژرمن ها نباشد. این بازی سر آغازی بود به ناکامی های تاریخی انگلیس ها در ضربات پنالتی.

 اولین قهرمان

در جام جهانی ۱۹۹۴ هم ضربات پنالتی نقش تعیین کننده ای داشت و حتی قهرمان رقابتها از این راه معرفی شد. در آمریکا سه دیدار راهی ضربات پنالتی شد.دیدار بلغارستان – مکزیک در مرحله یک هشتم نهایی در ۱۲۰ دقیقه یک – یک شد.در ضربات پنالتی ، بلغارها به لطف درخشش دروازه بان خود بوریسلاو میخایلویچ ۳- ۱ بردند. در مرحله بعدی این رقابتها دیدار رومانی – سوئد پس از تساوی دو بر دو به پنالتی کشیده شد و یک بار دیگر رومانی در دوئل پنالتی ها ناکام ماند.در پنج ضربه اول دو تیم ۴-۴ مساوی شدند اما رومانی پنالتی ششم را از دست داد ،برخلاف هنریک لارسنی که پنالتی اش را گل کرد.در ادامه فینال مسابقات هم از ضربات پنالتی سر در آورد تا برای اولین بار در تاریخ پنالتی ها تکلیف قهرمان جهان را مشخص کند. دیدار کسل کننده برزیل – ایتالیا در وقت قانونی گلی در بر نداشت. در ضربات پنالتی  ابتدا فرانکو باره سی توپ را به آسمان فرستاد ، پالیوکا پنالتی مارسیو سانتوس را مهار کرد تا همه چیز مساوی دنبال شود. با گل شدن پنالتی ها آلبرتینی و اوانی برای ایتالیا و روماریو  و برانکو برای برزیل این روند ادامه پیدا کرد.در پنالتی چهارم تافارل ، پنالتی ماسارو را مهار کرد ، اما دونگا با گل کردن پنالتی اش برزیل را پیش انداخت. ورق به سود برزیل برگشت. نوبت به روبرتو باجو رسید تا به اوت زدن پنالتی اش کاری کند تا کار به پنالتی بعدی نرسد و برزیل قهرمانی را جشن بگیرد. روبرتو باجو تنها بازیکنی است که سه بار پشت ضربات پنالتی قرار گرفته  ، او در دومرتبه اول گل زده و پنالتی سومش را هدر داد تا هیچ بازیکنی در تاریخ جام جهانی وجود نداشته باشند تا ضربات پنالتی هت تریک کند.

 ادامه ناکامی انگلیسیی‌ها

در جام جهانی ۱۹۹۸ مثل ۱۹۹۴ سه بازی به نبرد پنالتی ها تبدیل شد. سرنوشت دیدار تاریخی آرژانتین – انگلیس پس از تساوی دو- دو در ۱۲۰ دقیقه به پنالتی ها کشیده شد. انگلیس مثل هشت سال پیش در پنالتی ها ناکام ماند و این بار نوبت  اینس و بتی بود که پای در جای پیشینیان خود بگذارند و پنالتی خراب کنند. انگلیسی ها در یورو ۹۶ هم با همین ضربات پنالتی ناکام مانده بودند. بازی آرژانتین – انگلیس در ضربات پنالتی ۴-۳ شد.ایتالیا هم برای سومین دوره متوالی با ضربات پنالتی از جام جهانی کنار رفت.در مرحله یک چهارم نهایی پس از تساوی بدون گل این تیم مقابل فرانسه میزبان باید با ضربات پنالتی تیم پیروز معرفی می شود. بازیکنان میزبان بسیار با دقت کار کردند.زیدان ، ترزگه ، آنری و بلان گل زدند و لیزارازو پنالتی اش را خراب کرد . در جمع لاجوردی پوشان ابتدا آلبرتینی پنالتی اش را از دست داد ، لوئیجی دی بیاجو هم پنالتی اش را به تیر کوبید تا فرانسه به نیمه نهایی صعود کند.در ادامه بازی ها یکی از بازی های نیمه نهایی هم به پنالتی رسید. هلند و برزیل در ۱۲۰ دقیقه یک – یک مساوی کرده بودند . هلندی ها که در رقابتهای اروپایی ثابت کرده بودند در شکست خوردن در پنالتی تبحر دارند این هنرشان را تکرار کردند.در چهار پنالتی اول رونالدو ، ریوالدو ، امرسون و دونگا موفق عمل کردند و در آنسو رونالد دی بوئر و کوکو کاری کردند تا نیازی به پنالتی های پنجم نباشد.

در جام جهانی ۲۰۰۲ تنها سرنوشت دو مسابقه با پنالتهای آخر مسابقه مشخص شد که در هر دو بازی اسپانیا حضور داشت. در دیدار مرحله یک هشتم نهایی اسپانیا سه بر دو جمهوری ایرلند را از پیش رو برداشت . در مرحله بعدی پس از اینکه گلهای  اسپانیایی ها  مقابل کره توسط داور پذیرفته نشد آنها مجبور شدند به ضربات پنالتی تن بدهند. لی وون جائه دروازه بان کره ای ها با مهار پنالتی خواکین تاریخ سازی کرد و کره جنوبی به عنوان اولین تیم آسیایی به نیمه نهایی رسید.

 انتقام به رنگ لاجوردی

در جام جهانی ۲۰۰۶ هم ضربات پنالتی نقش پررنگی داشت و چهار بازی شاهد دوئل دروازه بانها و پنالتی زن ها بود. دیدار اوکراین – سوئیس بسیار جالب از آب در آمد. سوئیسی ها تمامی پنالتی ها خود را خراب کردند تا اوکراین سه بر صفر پیروز شود ، حتی پنالتی خراب کردن شوچنکو هم آسیبی به اوکراین نرساند و سوئیسی ها قبل از زدن پنالتی چهارمشان متوجه شدند باید چمدانهایشان را ببندند. در مرحله یک چهارم نهایی هم مسابقه حساس آرژانتین – آلمان به پنالتی ها رسیدو دو تیم با سابقه ای درخشان پای به ضربات پنالتی گذاشتند.پیش از این سه بار در جام جهانی در ضربات پنالتی شرکت کرده بودند که هر سه بارهم پیروز شده بودند. اما مگر می شود آلمان را در پنالتی برد؟

ینس لمن با استفاده از دست نوشته هایی که درباره نوع پنالتی زدن آرژانتینی ها داشت پنالتی های آیالا و کامبیاسو را گرفت و آلمان را به نیمه نهایی رساند.نیویل ، بالاک ، پودولسکی و  بروسکی پنالتی هایشان را گل کردند و آلمان در ضربات پنالتی ۴-۲ برد.

دری کی دیگر از بازیهای این مرحله انگلیس مثل همیشه درپنالتی باخت. دیدار انگلیس – پرتغال در ۱۲۰ دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید. احتمالا خود انگلیس ها هم می دانستند که وظیفه دارند در پنالتی ها ببازند و به همین خاطر لمپارد ، جرارد و کاراگر پنالتی های خود را هدر دادند تا پرتغال سه بر یک پیروز شود. ریکاردو  دروازه بان پنالتی گیر پرتغال بدون دستکش پنالتی زنهای حریف را یکی پس از دیگری مغلوب کرد تنها هاگریوز از پس ریکاردو بر آمد ، شاگردان اریکسون آنقدر ضعیف کار کردند که به رغم هدر رفتن دو ضربه پرتغالی ها نیازی به پنالتی پنجم انگلیس نشد..در جام جهانی ۲۰۰۶ برای دومین بار در تاریخ قهرمان را ضربات پنالتی معرفی کرد.ماراتن ایتالیا – فرانسه پس از تساوی یک – یک گزینه ای به غیر از پنالتی زدن برای دو تیم نداشت. دو تیم پنالتی زنهای ماهری داشتند.پیرلو ، ماتراتزی ، ده روسی ، دل پیرو و گروسو هر پنج پنالتی ایتالیا را گل کردند. در جمع فرانسوی ها پنالتی های ویلتورد ، آبیدال و سانیول گل شد ، اما ضربه ترزگه به تیر دروازه برخورد کرد تا ایتالیا در این دوئل ۵- ۳ حریف خود را شکست دهد.آخرین پنالتی را گروسو وارد دروازه بارتز کرد تا لاجوردی ها انتقام باخت هشت سال قبل را بگیرند و بالاخره در پنالتی پیروز شوند.

تعویض جالب فن‌خال

در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تنها دو بازی به پنالتی کشیده شد. در مرحله یک هشتم نهایی پاراگوئه با پیروزی برابر ژاپن مانع تاریخ سازی سامورایی ها شد. دیگر پیروز ضربات پنالتی اروگوئه، همسایه پاراگوئه بود. در دیدار جنجالی اروگوئه- غنا هندبال سوارس بازی را به ضربات پنالتی کشاند و آنجا بود که اروگوئه با حذف غنا خود را به فینال رساند.

در جام جهانی ۲۰۱۴ چهار بازی با دوئل پنالتی به پایان رسید. جالب اینکه دو تیم دو بار به ضیافت پنالتی ها رفتند؛ یک بار بردند و یک بار باختند. برزیل میزبان در یک هشتم نهایی کارش به پنالتی کششد و چیزی نمانده بود به شیلی ببازد که در ضربات پنالتی جان سالم به دربرد. در همین مرحله، کاستاریکا موفق به بردن یونان شد، این تیم اما در یک چهارم نهایی به هلند باخت. هلند که استاد باختن در پنالتی بود موفق شد با پیروزی در پنالتی خود را به نیمه نهایی برساند.

لویی فن خال، سرمربی هلند در بازی با کاستاریکا کاری عجیب کرد، او برای ضربات پنالتی دروازه بان خود را عوض کرد و اتفاقا نتیجه هم گرفت.

هلند اما در بازی بعدی به روال قبلی خو برگشت و در ضربات پنالتی باخت. دیدار نیمه نهایی هلند و آرژانتین به پنالتی ها رسید. این بار تعویض های جریان بازی به فن خال اجازه نداد تا تعویض سوم خود را برای عوض کردن دروازه بان نگه دارد. در اردوی آرژانتین مسی، گارای، آگوئرو و رودیگوئس برای آرژانتین گل زدند. در آنسو ولار و اسنایدر پنالتی های خود را خراب کردند تا هلند ۴-۲ مغلوب شود. آرژانتین یک بار دیگر مهارت خود را در ضربات پنالتی نشان داد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس