کد خبر 862159
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
 اسنادی از نقش تلگرام در حوادث تروریستی کشورهای مختلف جهان1

بسیاری از افراد همه وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند اما با برخی راهکارها می توان استفاده از فضای مجازی را مدیریت کرد.

به گزارش مشرق، در طول روز هزاران بار صفحه گوشی خود را روشن می‌کنیم، نگاهی به ساعت می­‌اندازیم یا کمی با ابزارهای گوشی سرگرم می شویم، اگر مشغول کار مهمی نباشیم این کار را تا جایی ادامه می­‌دهیم که خسته شویم هرچند بسیاری از اوقات بلافاصله بعد از بستن صفحه گوشی دوباره یاد چیزی می‌افتیم و به سراغش می­‌رویم، این اتفاق بارها در طول روز می‌افتد و هر بار چندین دقیقه از وقت خود را این گونه تلف می‌کنیم یا برای کاری کوچک چند برابر وقت صرف می‌کنیم.

انسان­‌ها برده مَجازها می‌­شوند

تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها هدف مشخصی در زندگی خود ندارند، نمی­‌دانند در هفته­‌ها و سال­‌های آتی در زندگی خود به کجا خواهند رسید، بی­‌هدفی و بی­‌برنامگی این افراد زمینه­‌ای عالی برای تحت کنترل قرار گرفتن به دست فضای مجازی است.

در حال حاضر این دنیای بی­‌پایان در دسترس تمام افراد قرار دارد، انسانی که راه خود را در زندگی مشخص نکرده باشد، به راحتی تحت تاثیر قدرت و تنوع فضای مجازی قرار خواهد گرفت، در واقع انسان­‌ها برده مَجازها می‌­شوند، حتی کسانی که به ظاهر برنامه منظم و هدف مشخصی دارند هم مستعد این شرایط هستند، بسیاری از ما تجربه کرده ایم که با وجود برنامه و اهداف مشخص در زندگی باز هم ابزارهای الکترونیکی گوناگون از قبیل فضای مجازی و تلوزیون ما را به بازی می­‌گیرند یا حداقل ما را از برنامه‌­هایمان عقب می­‌اندازند.

فضای مجازی خطری بیخ گوش جوانان

قشر جوان و به خصوص دانشجویان با استفاده نادرست فضای مجازی چندین برابر بیشتر آسیب می­‌بینند و این آسیب به نوبه خود باعث عقب افتادگی جامعه می­‌شود، چراکه نیروی محرک و پیشرونده هر کشوری جوانان و دانشجویان آن کشور هستند.

جوانان به دلیل استعداد و قابلیت تطابق و یادگیری بیشتر، به راحتی غرق سرگرمی­‌های دنیای مجازی می­­‌شوند، تصور کنید دانشجویی که حتی در رشته‌­ای عالی تحصیل می­‌کند به جای حرکت مستمر به سوی قله­‌های علم، گرفتار گشت و گذار بیهوده در فضای مجازی است.

چند قدم برای مدیریت زندگی در فضای مجازی

در اینجا چند راهکار ساده،  برای مدیریتکردن زندگی در فضای مجازی  به شما معرفی می­ کنیم.

کارهای مورد نیاز را یادداشت کنید

در اولین قدم فهرستی از کارهایی که در حال حاضر در فضای مجازی انجام می‌دهید تهیه کنید، اهداف و دلایل خود را از عضویت در گروه­‌ها یا کانال­‌های مختلف بنویسید و مشخص کنید چقدر به گفتگو با افراد مختلف می­‌پردازید و نوع این گفتگو چیست؟ گفتگوها می­‌توانند از نوع کاری، دوستانه، ارتباط با اعضای خانواده وغیره باشند. مشخص کنید چند ساعت بدون هیچ هدفی به گشت و گذار در فضای مجازی می­‌پردازید، تعیین کنید هر کاری را در چه مدت زمانی انجام می­‌دهید، برای مثال شما دوست دارید از اخبار روز مطلع باشید، ببینید چقدر زمان و با خواندن چه اخباری وقت خود را می­‌گذرانید.

تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی

احتمالا با نگاه کردن به فهرستی که تهیه کرده­‌اید به حال خود افسوس می­خورید! اما اگر قصد دارید تمام فعالیت­‌های بیهوده خود را متوقف کنید صبر کنید! نیازهای واقعی شما در فضای مجازی با فعالیت­‌های بیهوده ترکیب شده است. در این شرایط نمی‌­توانید به یکباره کشش خود به سمت فضای مجازی را کنترل کنید.

سعی کنید تمام کارهایی که واقعا نیاز دارید در فضای مجازی انجام دهید بنویسید، از لابلای فعالیت­‌هایتان آنهایی را که نیاز دارید  بیرون بکشید، اگر نیاز به موارد دیگری که تابحال انجام نداده­‌اید هم می­‌بینید به این فهرست اضافه کنید.

ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید

برنامه روزانه خود را مرور کنید و ببینید چه زمانی برای انجام کارهایتان در فضای مجازی مناسب است، شاید مجبور باشید در طول روز بعضی کارها را در ساعات خاصی انجام دهید، سعی کنید انجام باقی کارها را نیز به همان زمان انتقال دهید.

در کل باید ساعات خاصی به سراغ فضای مجازی بروید و تمام طول روز سرگرم انجام کارهایتان در فضای مجازی نباشید.

قبل از ورود به فضای مجازی  لیست کارهایتان را چک کنید

هربار قبل از روشن کردن اینترنت کارهایی را که باید انجام دهید با خود مرور کنید، شاید موقعیت شغلی بعضی ایجاب کند در تمام طول روز از فضای مجازی استفاده کنند، به این افراد پیشنهاد می ­شود تا جایی که می­‌توانند کارها را جمع کنند و یکجا، هر یک ساعت یا نیم ساعت انجام دهند، اگر زمان­بندی کردن فعالیت مجازی برای ایشان ممکن نیست هر بار قبل از رفتن به فضای مجازی مشخص کنند دقیقا چه کاری باید انجام دهند.

معمولا بعد از ورود به فضای مجازی هرچند برای انجام دادن کاری مشخص، مطالب بسیاری شما را به سوی خود می­‌کشند، با برخوردن به هر چیزی غیر از کار مشخصی که برای خود تعیین کردید، نگاهی به فهرست کارهایتان بیندازید، با نگاه کردن به فهرست تصمیم می­ گیرید آیا در همین زمان آن مطلب را مطالعه کنید یا آن کار را انجام دهید یا اینکه یادداشت کنید تا در زمان دیگری به آن برسید.

آهسته در فضای مجازی حرکت کنید

هرموقع کنترل خود را از دست دادید آهسته حرکت کنید!،  اگر نتوانستید کشش ­ها و تمایلات خود را در زمان انجام دادن کارهایتان کنترل کنید و مدام فعالیت­‌های اضافه انجام دادید، کارهایتان را به آهستگی انجام دهید، یعنی موس را به آرامی حرکت دهید تا به صفحه بعدی سایت منتقل شوید، برای رفتن به یک پیوند یک ثانیه صبر کنید و سرعت فعالیت­‌های خود را پایین بیاورید، وقتی آهسته حرکت می­ کنید به مغز خود فرصت تصمیم گیری و فکر می ­دهید، با این کار می­‌توانید فعالیت­‌های اضافه را به مقدار زیادی کم کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نگار قیصری IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 0
    بتظرم درسته چه بد که فضا ی مجازی اومد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس