کد خبر 861827
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
ام اس

بیماری ام اس نوعی اختلال در سیستم عصبی مرکزی است. به زودی درمان قطعی و نسبی ام اس در راه است.

به گزارش مشرق، بیماری ام اس یکی از شایعترین بیماری های حال حاضر در بین جوانان 20-40 سال است. سیستم ایمنی بدن به پوشش سلول های عصبی یعنی ملین حمله می کند و با آسیب بافت عصبی اختلالاتی در ارسال پیام های عصبی از سوی مغز به اجزای بدن رخ می دهد. حال چه اتفاقی می افتد که سیستم ایمنی که وظیفه خود را عکس انجام می دهد و به سلول خودی حمله می کند جای بحث دارد. ام اس با خستگی و ضعف عضلانی شدید همراه است و بیمار حین راه رفتن دچار مشکل می شود. امروزه بسیاری از روش های پزشکی برای درمان بیماری ام اس کشف شده است. اما هنوز درمان قطعی و حتمی اعلام نشده است. درمان های حاضر فقط کمک می کنند علائم بیماری خفیف تر شود. درمان بیماری ام اس با بهترین روش توسط محققان در حال بررسی است. اگر با این بیماری عصبی درگیر هستید با ما همراه باشید تا شما را با جدیدترین و بهترین روش های درمان ام اس آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

ام.اس در چه کسانی شایع‌تر است؟

بیماری ام اس چیست و علائم آن

بیماری ام اس اختلال سیستم عصبی مرکزی است به طوری که با پیشرفت بیماری زندگی عادی فرد دچار مشکل می شود. ام اس به راحتی قابل شناسایی نیست، اما با پیشرفت بیماری علائم جدی و عمده تری در بدن ظاهر می شود. برخی از این علائم عبارتند از:

    مشکلات بینایی، دو بینی و در مرحله نهایی از بین رفتن بینایی فرد
    بی حسی اعضای بدن و مور مور شدن، از مهم ترین علائم است
    سفتی عضلانی و اسپاسم های شدید
    خستگی و ضعف بدون علت و در مدت های طولانی
    عدم حفظ تعادل و داشتن سرگیجه
    مشکلات حافظه، ناتوانی در تمرکز
    تغییرات خلق و خوی و افسردگی
    اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، عدم کنترل ادرار، اسهال و یبوست

درمان بیماری ام اس با روش های نوین

بیماری ام اس یکی از مشکلاتی است که در سال های اخیر بیشتر به گوش می خورد. علت این بیماری هنوز به درستی شناخته شده نیست. ولی علم پزشکی سعی در کاهش علائم و پیشرفت آن دارد. در حال حاضر درمان قطعی و حتمی برای ام اس وجود ندارد. اما طب سنتی و طب فیزیکی با ارائه روش های درمانی جدید سعی در بهبود روند بیماری، و کاهش صدمات ناشی از آن دارد. شیوه های درمانی زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب درمان ام اس با بهترین روش ممکن مورد بررسی است.

درمان با طب سنتی

در طب سنتی بیماری ام اس قابل درمان است و روش های ساده ای برای جلوگیری و درمان آن تعریف شده است. طب سنتی علت این بیماری را سردی حاصله در مغز و اعصاب می داند. طول دوره درمان 5-7 ماه است و پیشرفت های زیادی در روند بهبود بیماری دیده می شود.

    در طول درمان طب سنتی و گیاهی به مصرف غذاهای گرم اهمیت به سزایی می دهد. مواد غذایی مانند انجیر، زیتون، آناناس در رژیم غذایی در رژیم غذایی گنجانده می شود.
    خستگی عضلانی و گرفتگی ماهیچه ها از جمله علامت های مهم ام اس است. با روغن زیتون مواضع بی حس ماساژ داده شود.
    استشمام بوهای گرم مانند عطر گل محمدی
    رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم حاوی ملین و هضم بهتر غذا
    زعفران حاوی ماده کروسین است. کروسین در حفظ سلول های مغزی نقش به سزایی دارد. مصرف زعفران تا حد زیادی خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد. در بیماران ام اسی نیز با حفظ پوشش عایق اطراف سلول های عصبی به بهبود کمک می کند.
    گیاه جینسینگ به دلیل داشتن ماده گلوکوزیدهای استروئیدی، ویتامین D، ترکیبات روغنی فرا، ویتامین A و B6 فلز روی، در طب سنتی به عنوان گیاهی مهم در درمان ام اس به شمار می رود.
    گیاه گزنه، خرفه، به دلیل داشتن منیزم بیماری را درمان می کند.
    گیاه شاهدانه با کاهش لرزش های ایجاد شده توسط بیماری به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.

طب سنتی علاوه بر موارد فوق، پرهیزهای غذایی را در نظر گرفته است:

به منظور افزایش احتمال درمان از غذاهای سرد مزاج خودداری شود. تخم مرغ، لبنیات، فلفل، چای و قهوه، بادمجان و ... از جمله موادی است که باید در رژیم غذایی کمتر استفاده شوند.

در این روش بیشتر رژیم غذایی بیمار مد نظر است و سعی شده است که با گیاه درمانی در درمان موثر باشند. نتایج حاصل از این درمان، نشان می دهد که افراد بهبود زیادی در روند راه رفتن، تعادل به دست آورده اند.
 درمان با سلول های بنیادی

روش های دارویی استفاده شده در درمان سعی در سرکوب سیستم ایمنی بدن دارند. اما در حال حاضر روش های جدید با امکان ترمیم نسبی سلول های عصبی نسبت به درمان اقدام می کنند. تحقیقات نشان می دهد در دارو درمانی امکان عود بیماری نسبت به درمان جدید بیشتر است. درمان جدید با سلول های بنیادی انجام می شود. مراحلی که در این روش طی می شود به قرار زیر است:

ابتدا شیمی درمانی به منظور از بین بردن سیستم ایمنی معیوب انجام می شود. می توان گفت این مرحله سخت ترین و ناخوشایند ترین زمانی است که بیمار طی می کند.

در مرحله بعد سلول های بنیادی را که از مغز استخوان و خون بیمار گرفته اند به تدریج تزریق می کنند. سلول های بنیادی حاوی سلول ها و ایمنی سالم است. پس از طی این مراحل بهبود نسبی در روند بیماری دیده می شود.

 درمان با روش اکسیژن تراپی و اوزون تراپی

اکسیژن و اوزون یکی از عناصر فعال طبیعت می باشند. انرژی خاصی دارند و با تولید اشعه گاما از طریق تحریک سلول های تخریبی، ترمیم بافت و ارتقا سیستم ایمنی بدن در بهبود بیماری ایفای نقش می کنند.

پیشرفت بیماری ام اس با اختلال در حرکت و رفتار زندگی عادی را به مخاطره می اندازد. سبک زندگی سالم بدون استرس کاذب، شاید بهترین روش برای پیشگیری از بروز چنین بیماری هایی باشد. همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است. امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد درمان بیماری های مختلف باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Sadat IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    3 3
    در طب اسلامی درمان ام اس از سرماخوردگی هم آسونتره و خیلی هم کم هزینه و قطعی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس