کد خبر 861782
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
امام خمینی

هنر امام فرا رفتن از سیطره و هژمونی غرب بود، به تعبیر «سامی زبیده» از اندیشمندان بزرگ مصر، «امام چنان سخن می‏‌گفت که گویی غرب وجود ندارد.»

به گزارش مشرق، اولین سند مکتوبی که از امام راحل(ره) در دست است، مربوط به یادداشتی است که ایشان در سن 23 سالگی دردفتر مرحوم وزیری یزدی نگاشته‌‏اند.

در آن یادداشت، امام از لزوم قیام فردی و اجتماعی درمقابل دسیسه‌های دشمنان اسلام سخن گفته‏‌اند و تأکید کرده‌اندکه معادلات قدرت حاکم بر جهان را می‌‏توان با بیداری و قیام یکپارچه مسلمانان و مستضعفان عالم برهم زد.

دو دهه بعد، ایشان کتاب «کشف الاسرار» را در پاسخ به «اسرار هزار ساله» منتشر می‌‏نمایند که روح آن کتاب مبتنی بر دشمن‌‏شناسی، شناخت توطئه‏‌های دشمنان اسلام، چگونگی برهم زدن دسیسه‏‌های دشمنان و چگونگی ایجاد و استقرار حکومت اسلامی و اجرای قوانین الهی است.

بیشتر بخوانید:

امام خمینی از کدام پیرمرد سیاسی تأثیر پذیرفت؟

یکی از هنرهای امام، دشمن‌‏شناسی اوست، چه دشمن درونی که از آن به‌‏عنوان «نفس اماره» یاد می‌‏کنیم و ایشان در کتاب «اربعین» به تشریح آن پرداخت و راه‌‏های مقابله با آن ‏را بازگو کرد و چه دشمن بیرونی که از آن به ‏عنوان استکبار جهانی و طاغوت و نظام سلطه یاد کرده‏ اند.

هنر امام فرا رفتن از سیطره و هژمونی غرب بود، به تعبیر «سامی زبیده» از اندیشمندان بزرگ مصر، «امام چنان سخن می‏‌گفت که گویی غرب وجود ندارد.»

امام یک استثناء در نظریه و عمل بود و رمز مانایی و پویایی انقلاب امام را باید در ماهیت اندیشه‌‏های جاوید حضرت امام(ره) جستجو کرد، اندیشه‌‏هایی که امروزه به‌ ‏عنوان یک مکتب جدید قد علم کرده و تعریف جدیدی از قدرت را در جهان امروز به نمایش گذارده است.

هنر امام به چالش کشیدن نظام هژمونیک مبتنی بر سلطه قدرت‏‌های استکباری بود. امام دنیای غرب را از موضع «کنشگری» به ورطه «واکنش گری» غلتاند و درکانون مبارزه، ضمن به چالش کشیدن فرهنگ انسان محور و کثرت گرای غرب، از آن فرهنگ و تمدن حاکم، مرکز زدایی کرد و شکل بندی جدیدی را ارائه فرمود.

امام(ره) با اندیشه‌‏ای که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده بود، دایره تعارض بین اسلام و دنیای مادی را نه ملی و منطقه ای، بلکه بین‏‌المللی دانست و فرمود: «اکنون ملت‏های جهان بیدار شده‌‏اند و طولی نخواهد کشید که این بیداری‌‏ها به قیام و نهضت وانقلاب انجامیده و خود را از تحت سلطه ستمگران مستکبر نجات خواهند داد.»

 یورش مستمر

استراتژی امام(ره) در مواجهه با دشمنان جهان اسلام، بیداری امت اسلامی و یورش مستمر به اردوگاه فکری دشمنان بود. امام(ره) با خلق ادبیات و تفکری قدرت بخش و امنیت آفرین، دکترین امنیتی جهان اسلام را ترسیم کرد، آن‏جا که می فرمود: «ما درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهان خواران هستیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‌‏های فاسد صهیونیسم، سرمایه‏داری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‏‌ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‏‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌‏اند، نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله(ص) را در جهان استکبار ترویج نمائیم و دیر یا زود ملت‌‏های آینده شاهد آن خواهند بود... ما باید درارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسایل و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نمائیم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم... الان اسلام به تمامه در مقابل کفر واقع شده است. جنگ، جنگ است و عزت و شرف و میهن و دین ما در گرو همین مبارزات است. ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد،، ما مثل حسین درجنگ وارد شدیم و باید مثل حسین به شهادت برسیم... ما اگر چنان‏چه قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد، متحد شوید که در سایه اتحاد، پیروزیتان برابر قدرت‌‏ها حتمی است. سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است، قدرت‏های جهان بدانند امروز مثل دیروز نیست که با یک تشر، ملت‏‌ها چون دولت‏‌ها از میدان عقب نشینی کنند، مقصد یک مقصد است و آن شکست ابرقدرت‌‏هاست، وظیفه ماست که در مقابل قدرت‏ها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم، این سیلی که ابرقدرت‏‌ها از ایران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند.»

سیلی اول و دوم‏

امام(ره) درمواجهه با دشمنان اسلام و بشریت، دو سیلی محکم برگوش آن‏ها نواخت. سیلی اول امام(ره) درمبارزه سلبی و دفاعی بود. درمنازعه سلبی، طرف مدافع صرفاً در پی خودداری از اعطای امتیاز و ایستادگی در برابر دشمن است به‏ نحوی که او نتواند امتیازی کسب نموده و طرف مدافع را به‏ سوی اهداف خود سوق دهد.

بخشی از فرمایشات حضرت امام(ره) درباره عدم تسلیم در برابر دشمنان، دراین زمینه ارزیابی می‏شود: «ما با ستمکاران کنار نخواهیم آمد. امروز همه، انقلابی و آماده شهادت هستند. من به پیروزی خودمان اطمینان دارم، دولت آمریکا مفهوم شهادت را نمی‏‌فهمد. من جداً اعلام می‏کنم که ما می‏توانیم به آسانی در برابر تجاوز آمریکا بایستیم. آمریکا هیچ غلطی نمی‏تواند بکند. ما دندان‏های آمریکا را در دهانش خرد می‏‌کنیم. مقصد یک مقصد است و آن شکست ابرقدرت‏‌هاست. ما هیچ خوفی از ابرقدرت‏‌ها نداریم. تمام گرفتاری‌‏های ما از این آمریکا و اسرائیل است. همه ملت ما، دشمن شماره اول خودش را امروز آمریکا می‌‏داند. آن داغی که به دل آمریکا به‌‏واسطه این نهضت وارد شده است، به دل هیچ‏کس وارد نشده است. خوشوقتی کامل آن روزی است که سلطه همه استعمارگران شرق و غرب و به ‏خصوص آمریکای جهانخوار از سر مسلمانان قطع شود.»

اما با نگاهی گذرا بر سیره و گفتار امام راحل(ره) می‏توان به‏خوبی پی برد که ایشان مبارزه با دشمن را صرفاً سلبی وتدافعی نمی‏بیند، هر چند که همین مبارزه سلبی و دفاعی هم خود افتخار بزرگی است که اکثر حاکمان و دولتمردان فعلی دنیا فاقد آن هستند.

سیلی دوم امام، مبارزه‌‏ای تهاجمی، اثباتی و با رویکرد به انفعال کشانیدن دشمن و مجبور کردن او به اعطای امتیازات پی درپی بود. آن‏جا که می‌‏فرمود: «به سلاح و صلاح مجهز شوید که خداوند با شماست. اسلام در بعد سیاسی، بدون تشبث به دروغ و خدعه و توطئه فریبنده، کشورها را به اداره و تمشیت حکومت سالم هدایت می‌‏کند. اقتصاد را به ‏صورت سالم و بدون وابستگی، به نفع همگان، در رفاه همه مردم و با اهمیت به مستمندان و ضعیفان، بارور می‏‌کند. این به ‏عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرح‌‏ها و برنامه‏‌های سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ‏ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به در آورند، البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‏ های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه‏ داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه‏ جانبه اسلام میسر نیست. ارائه طرح‏ها و تبیین جهت‏گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین وگسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار می‏رود. پیش کسوتان جهاد و شهادت درهمه صحنه ‏ها حاضر و آماده باشند. و مردانه درمیدان باقی باشید و این نهضت را جلو ببرید تا ان شاءالله اسلام، محتوای مترقی‏اش پیاده شود. ما در صدد صدور انقلاب اسلامی و حاکمیت ارزش‏های اسلامی و برافراشته شدن پرچم اسلام در اقصی نقاط جهان هستیم.»

سیره امام(ره) نشان می‏دهد که او روحی ذلت ناپذیر و ستم ستیز داشت و نهیبش صاعقه ‏ای بود که لرزه براندام استکبار و نوکران آن می‏ انداخت. امام(ره) آمریکا را «شیطان بزرگ» و «ام الفساد قرن» نامید. او با افشای ماهیت درنده خویی آمریکا و غده چرکینی به نام اسرائیل، بمب بیداری اسلامی را در منطقه منفجر کرد و امروز پس از گذشت 39سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران اسلامی به مرکز فرماندهی بیداری و مقابله ملت‏ها با استکبار تبدیل شده است.

امام(ره) روح خدا درکالبد زمان بود. او انقلابیگری و تکلیف محوری را در گفتار و رفتار به ما آموخت تا آموزه‏های عاشورایی نهضت اباعبد الله(ع)، رمز جاودانگی انقلاب اسلامی گردد.

به تعبیر مقام معظم رهبری، «آنچه زمامداران مختلف، مایه امتیاز آن‏ها می‏شد، اغلب آن صفات را ما در امام مجتمع می دیدیم. او، هم عاقل بود، هم دوراندیش بود، هم محتاط بود، هم دشمن شناس بود، هم به دوست اعتماد می‏کرد و هم ضربه‏ ای را که به دشمن وارد می‏کرد، ضربه‏ ای قاطع بود. همه آن چیزهایی که برای یک انسان لازم است تا بتواند درچنین جایگاه حساس و خطیری انجام وظیفه کند و خدا و وجدان خود را راضی بکند، در این مرد جمع شده بود.»

آری، امام یک حقیقت همیشه زنده تاریخ است که به ما چگونه ایستادن را آموخت.اگر زمانی افلاطون درتب وتاب حاکمانی صالح و مقتدر می‌‏سوخت و می‏گفت: «با قانون و اجبار و نظارت نمی‌‏توان به حکومت ایده آل برای اداره آتن دست یافت، بلکه حاکمان خود باید از فضیلت، بهره‌‏ای داشته باشند تا بتوانند پاسدار فضایل و کرامت‏‌های انسانی باشند.» امام این آرزوی چند هزار ساله را تحقق بخشید و الگویی جاوید از چگونه زیستن و چگونه بر دل‏ها حکومت راندن را به رخ تمام مدعیان و حاکمان جهان امروز کشاند. امام(ره) درعصر ظلمت‏‌ها و کوران بحران‌‏های غرب و جهان امروز قیام کرد تا ظهور یک منجی را بشارت دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس