کد خبر 861164
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
مسمومیت

هفته گذشته حدود 600 نفر از مردم کلاردشت با مشکلات گوارشی به بیمارستان مراجعه کردند که در همان ابتدا احتمال آلوده بودن آب شرب قوت گرفت.

به گزارش مشرق، از روز یک‌شنبه 6 خرداد ماه در ساعات اولیه 110 نفر با علائم مشترکی مثل اسهال، تب خفیف و مشکلات گوارشی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های این شهرستان مراجعه کردند که تا ساعات پایانی آن روز و روز بعد تعداد افراد با همان علائم براساس آمار رسمی تا 600 نفر و منابع غیررسمی تا 900 نفر رسیده بود و گمانه‌زنی‌ها درباره علت بیماری به دلیل استفاده از آب شرب غیربهداشتی شدت گرفته بود.

جلسات ستاد بحران از سوی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری استان، مدیرکل مدیریت بحران استان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد و از افراد آلوده و بیمار نمونه‌ برای تشخیص علت دقیق  این مسمومیت گرفته شد که در این زمینه با بررسی‌های صورت گرفته عنوان شد؛  شیوع ویروس«نوروویروس» علت مسمومیت شهروندان کلاردشتی بوده است.

در حال حاضر آنچه در میان مردم قوت گرفته است علت بیماری را آلوده بودن آب شرب می‌دادنند که در این زمینه مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران درگفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پس از شیوع بیماری گوارشی در سطح شهرستان کلاردشت و گمانه‌زنی در مورد آلودگی آب آشامیدنی، سلامت آب در مراجع آزمایشگاهی نیز تأیید شده است.

مسمومیت قارچی جان ۹ کرمانشاهی را گرفت

مجید عبدالهی افزود: از همان نخستین ساعات شیوع بیماری گوارشی و مراجعه مردم شهرستان کلاردشت به مراکز درمانی شایعاتی در مورد آلودگی آب شرب، مطرح شد که شخصاً به همراه گروه کنترل کیفی با اکیپ کامل در زمینه رسیدگی به بحران در این شهرستان حضور یافتیم و در بازه‌های زمانی متعدد در نقاط مختلف همراه با شرکت آبفای شهری آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی متعددی از آب شرب انجام گرفت و پس از بررسی‌ها مشخص شد هیچ‌گونه مشکل میکروبی در آب آشامیدنی مردم شهرستان کلاردشت وجود ندارد.

وی بیان کرد: با رصد آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی در روزهای قبل از شیوع بیماری در روستاهای زیرپوشش مشخص شد آب آشامیدنی هیچ‌گونه آلودگی ندارد.

مدیرعامل آبفار مازندران تصریح کرد: با توجه به مراجعه بیماران به مراکز درمانی و حتی در روستاهایی که زیرپوشش شرکت نیستند و از منابع آبی این شرکت استفاده نمی‌کردند و آب مستقل داشتند؛ نیز آلودگی وجود داشت و البته در برخی از روستاهایی که زیرپوشش شرکت هستند هم بررسی‌ها نشان می‌داد که عاری از آلودگی و بیماری هستند و این تناقضات بیانگر این است که آلودگی و شیوع بیماری به هیچ وجه نمی‌تواند از آب باشد.

عبدالهی افزود: با تمام این تفاسیر نمونه‌هایی به آزمایشگاه مرجع در شهرستان کرج که آزمایشگاه مرجع وزارت نیرو است هم ارسال کردیم که پاسخ آلودگی آب منفی اعلام شد لذا با صراحت بیشتر اعلام می‌کنم آلودگی و شیوع بیماری اخیر به هیچ وجه از آب نبوده و مردم با خیال راحت از آب شرب بهداشتی کلاردشت استفاده کنند.

*بالا بردن دوز کلرزنی برای محافظت بیشتر

وی با اعلام اینکه به خواسته شبکه بهداشت و به منظور محافظت بیشتر، دوز کلر را بالا بردیم، اظهار کرد: بعد از وقوع بحران یک واحد آزمایشگاه سیار را در تصفیه‌خانه برای انجام آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی لحظه به لحظه و نقطه به نقطه در زمینه نظارت بیشتر مستقر کردیم.

مدیرعامل آبفار مازندران با اشاره به حضور مستمر شبکه بهداشت و آموزش مردم منطقه در زمینه کاهش انتقال و با قددرانی از آنها، افزود: به گفته شبکه بهداشت عامل شیوع بیماری نورو ویروس بوده که به راحتی و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.

*40 درصد شبکه آب کلاردشت خارج از شبکه آبرسانی است

عبدالهی با تأکید بر اینکه بیش از 40 درصد منابع آبی کلاردشت در دست این شرکت نیست و به‌صورت شورایی و هیأت امنایی اداره می‌شوند، از مردم خواست از آب چاه‌ها و چشمه‌هایی که زیرپوشش و مورد تایید شرکت آبفار هستند، استفاده کنند.

* آب و موادغذایی ضدعفونی نشده راه انتقال بیماری است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری در قابل قبولی کنترل شده است.

فرزاد گوهردهی بیان کرد: تأکید ما این است برای اینکه موج دوم شدت بیماری نداشته باشیم مردم به بهداشت فردی توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه آب و موادغذایی ضدعفدنی نشده می‌تواند از راه‌های انتقال بیماری باشد، خاطرنشان کرد: لازم است افراد میوه‌ها و سبزی‌ها را کاملاً ضدعفونی کنند و  به نکات بهداشت فردی توجه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس