کد خبر 861127
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
جوجه

مرغداران در نامه‌ای خطاب به جهانگیری اعلام کردند: تأمین ارز با نرخ ۳۸۰۰ تومان هیچ تأثیری بر روند افزایش قیمت‌ها نداشت و کمبود ذرت و کنجاله سویا، جان ۱۵۰ میلیون جوجه گوشتی را با مخاطره مواجه نموده است.

به گزارش مشرق، دولت طی یکی، دو ماه اخیر با افزایش نرخ ارز در صدد آن برآمد تا برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی به ویژه تأمین نهاده‌ها، ارز یارانه‌ای در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

پر و بال مرغ چیده شد

سیاست شکست‌خورده‌ای که در سال‌های گذشته نیز قبلاً در اختصاص ارز مبادله‌ای تجربه شده بود و این نگرانی وجود داشت که واردکنندگان با وجود اینکه ارز یارانه‌ای امروز و یا ارز مبادله‌ای آن روز را دریافت می‌کنند، اما همچنان مبنای محاسبه قیمت‌شان به‌طور سلیقه‌ای و تقریباً ارز آزاد باشد، اتفاقی که این روزها افتاده و با آنکه شرکت پشتیبانی امور دام در حوزه نهاده‌ها عنوان می‌کند که نرخ کنجاله سویا و ذرت تغییر چندانی نخواهد داشت، اما متأسفانه آه از نهاد مرغداران برآمده تا جایی که قیمت تمام‌شده تولید مرغ بالا رفته، اما قیمت فرش در بازار پایین آمده است، به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه 6800 تومان است و قیمت فروش آن درب مرغداری 6200 تومان برآورد شده است.

پرویز فروغی به خبرنگار فارس گفت که وضعیت مرغداری‌ کشور را از لحاظ چرخه اقتصادی اسف‌بار است و عدم مدیریت از یک‌سو، فعالیت مرغداری‌های غیرمجاز، ورود بی‌موقع شرکت پشتیبانی امور دام به بازار، وجود محلی به نام میدان بهمن و انحصار واردات نهاده در دست یک فرد خاص، از جمله معضلاتی است که سبب شده است که صنعت مرغداری به خاک سیاه بنشیند. 

وی تصریح کرد:‌ با آنکه دولت برای کمک به پایین نگه داشتن قیمت تمام شده محصولات دامی از جمله مرغ و تخم‌مرغ تا قبل از گران شدن نرخ ارز، ارز مبادله‌ای 3800 تومانی و اکنون هم یارانه 400 تومانی را به نهاده‌ها می‌دهد، اما متأسفانه فردی خاص (آقای م) که انحصار واردات نهاده از چند سال قبل را با وجود اعتراض بسیاری از فعالان بخش اقتصادی همچنان در دست دارد، به راحتی با بازار بازی می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت نهاده پایین بیاید. 

به گفته فروغی جالب اینجاست که یارانه 400 تومانی را از دولت می‌گیرند و در جیب‌شان می‌گذارند، اما نرخ نهاده وارداتی را براساس ارز غیریارانه‌ای محاسبه می‌کنند. 

دبیر کانون مرغداران کشور با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده مرغداران با قیمت فروش هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: نوسانات شدیدی که در قیمت نهاده از جمله جوجه یک‌روزه،‌ سویا و ذرت وجود دارد، سبب شده که مرغداران ضرر کنند و اکثرا ورشکسته شده‌اند و در صورت از بین رفتن 27 هزار مرغدار در سراسر کشور بخش زیادی از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم از بین رفته، سرمایه ملی نابود می‌شود و باید ارز زیادی دوباره برای واردات مرغ هزینه شود.

پیش از این نیز محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نسبت به تعطیلی مرغداری‌ها هشدار داده بود و اینکه دولت باید هرچه زودتر برای جلوگیری از این موضوع فکری بکند.

وی تصریح کرد: از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته و قیمت جهانی نهاده‌ها هم 30 درصد بالا رفته است، هزینه نهاده تولید برای مرغداران بسیار بالا تمام می‌شود و از طرف دیگر قیمت مرغ در بازار پایین آمده است که کار را برای تولیدکنندگان مرغ بسیار سخت کرده است. 

یوسفی افزود: جالب اینجاست با آنکه دولت ارز یارانه‌ای به واردکنندگان نهاده می‌دهد، اما این واردکنندگان حتی نهاده‌هایی را که با ارز 3500 تومانی وارد کرده‌اند، با دلار 6 هزار تومانی محاسبه کرده و می‌فروشند. 

یوسفی با تاکید بر اینکه بسیاری از مرغداری‌ها رو به ورشکستگی نهاده و با معوقات بانکی زیادی روبرو هستند، خاطرنشان کرد: بعضی مرغداری‌ها دیگر جوجه‌ریزی نمی‌کنند، تا حدی که قیمت جوجه یک روزه از 3 هزار تومان به 500 تومان رسیده است، چرا که با این هزینه‌های سرسام‌آور و قیمت پایین مرغ کسی انگیزه‌ای برای تولید مرغ ندارد و همین روزها وضع از این هم بدتر خواهد شد. 

در عین‌حال هفته گذشته مرغداران مقابل درب ریاست جمهوری نسبت به وضعیت خود تجمع کردند و امروز نیز اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ای منتشر کرد.

در نامه مرغداران به اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری آمده است: به استحضار می‌رساند که در ماه‌های اخیر بیش از 23 هزار مرغدار در اقصی نقاط کشور مواجه با افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها شده‌اند. افزایش نرخ ارز بر این روند دامن زد و اعلام دولت دال بر تأمین ارز با نرخ 3800 تومان نیز هیچ تأثیری بر روند افزایشی قیمت‌ها نداشت.

متأسفانه در طی هفته‌های اخیر کمبود نهاده‌ها به خصوص ذرت و کنجاله سویا که خوراک اصلی طیور را تشکیل می‌دهد، جان بالغ بر 150 میلیون قطعه جوجه گوشتی موجود در سالن‌های پرورش مرغ گوشتی را با مخاطره مواجه نموده است و هستی هزاران مرغدار در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

متأسفانه تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی برای تعیین قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار نیز ضربه عمیق‌تری بود که بر تن زخم‌خورده مرغداران وارد شد، به‌طوری که امروز تولیدکنندگان بالغ بر 1400 تومان به ازای هر کیلو مرغ زنده زیان می‌دهند.

از جنابعالی استدعا دارد که دستور فرمایید هرچه سریع‌تر و با جدیت به این وضعیت نابسامان در صنعت مرغ گوشتی رسیدگی شود و بار دیگر گوشزد می‌نماییم که کمبود و نبود اقلام اصلی خوراک طیور، صنعت را در آستانه لطمه‌ای جبران‌ناپذیر قرار داده است و می‌تواند امنیت غذایی آحاد مردم در ماه‌های آتی با خطر مواجه نماید.

                                                                                                     عطاءالله حسن‌زاده

                                                                                            سرپرست و رئیس هیأت مدیره

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس