کد خبر 860390
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
سعد حریری

حزب‌الله، اکنون دنبال تشکیل سریع دولت و امیدوار به کم شدن سقف مطالبات دوستان قبل از دشمنان است؛ موضوعی که باعث می‌شود سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف، نفس راحتی بکشد.

به گزارش مشرق، در سایه تنش‌های کنونی در لبنان برای تقسیم پست‌های وزارتی، محافل سیاسی داخلی و خارجی، تحرکات حزب‌الله را در این زمینه رصد می‌کنند؛ این محافل، موضع حزب‌الله در این خصوص و نیز موضعش در قبال برخی رقبای داخلی از جمله رقیب سرسختش «القوات‌البنانیه» را نرم توصیف می‌کنند اما معتقدند این جنبش بنا به منافع داخلی و منطقه‌ای «هوشیار» است.

وبگاه «لبنان دیبایت» در این باره نوشت: حزب‌الله به مواضع دوراندیشانه‌ و کمتر اهمیت دادن به چالش‌های سیاسی ایجاد شده از سوی برخی گروه‌ها معروف است؛ این جنبش اکنون دنبال تشکیل سریع دولت و امیدوار به کم شدن سقف مطالبات دوستان قبل از دشمنان است؛ موضعی که سبب شده سعد الحریری نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، نفس راحتی بکشد. اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد حزب‌الله در عدم تعامل دولت جدید با تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله، بسیار «سرسخت» است.

در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم اینکه حزب‌الله تحریم‌های آمریکا را به سخره می‌گیرد نمی‌توان از نگرانی او در خصوص تحریم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و فشارها بر آن چشم پوشید موضوعی که تأثیر منفی بر حزب‌الله دارد اما راهبرد درون حزبی بر پایه برخی اصول ثابت از جمله (اصول) «سه‌گانه» به این جنبش برای طی مسیر کمک خواهد کرد خصوصا اینکه تمام تلاش خود را انتخابات پارلمانی به کارگرفت.

پیشتر برخی منابع به روزنامه «الجمهوریه» گفته بودند: حزب‌الله خواستار دولتی است که به سه‌گانه «ارتش، ملت و مقاومت»، سه‌گانه دیگری به با این مضمون بیفزاید: یک، مقابله با تحریم‌های آمریکا. دو، مقابله با راهبرد جدید آمریکا و سه، عدم خروج از سوریه.

بیشتر بخوانید:

واکنش عربستان به افشاگری ماکرون در خصوص بازداشت حریری

الحریری: ما توان دست یابی به تفاهمات را داریم

لبنان دیبایت ادامه داد: بارزترین این نکات، هماهنگی با جنبش امل و تقسیم منافع میان آنهاست موضوعی که باعث می‌شود حزب‌الله به 3 پست غیرحکومتی به عنوان هدیه‌ای به جنبش امل و در راستای ملاحظات منطقه‌ای اکتفا کند زیرا پست‌های وزارتی نیاز به حضوری بین‌المللی دارد و نظر به تحریم‌های اعمال شده، این امکان برای حزب‌الله وجود ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: حضور حزب‌الله در دولت به عنوان مخالفی برای اجرای توافق‌ها به همراه سعی برای نفوذ در بیشتر سازمان‌های دولتی خصوص تأکید بر مبارزه با فساد، موضوعی است که از نظر داخلی و بین‌المللی به نفع این جنبش است. علاوه اینکه ائتلاف استراتژیک با جریان ملی آزاد و میشل عون رئیس‌جمهور، چتری مسیحی است که می‌تواند از آن برای مقابله با تنش‌های منطقه‌ای استفاده کند .

لبنان‌دیبایت افزود: موضع نرم حزب‌الله با القوات‌ اللبنانیه به دو دلیل باز می‌گردد: القوات اخیرا عنصر مثبت دولت بود و این را از طریق وزرایش ثابت کرد؛ دوم اینکه اشتباهات گذشته درباره انزوا تکرار نشود زیرا اگر این امر اتفاق بیفتد امنیت کشور متزلزل خواهد شد، علاوه اینکه کاملا مشخص است حزب‌الله به نیروی سیاسی قدرتمندی تبدیل شده که امکان چشم‌پوشی از آن نیست.

این وبگاه لبنانی ادامه داد: محافل سیاسی معتقدند آنچه حزب‌الله در قبال القوات انجام می‌دهد بر پایه دو چارچوب است: اول اینکه می‌خواهد نشان دهد پذیرنده تمام گروه‌ها خصوصا مسیحی‌هاست تا چهره خود را بهتر کند. در چارچوب دوم نوعی مثبت‌گرایی دیده می‌شود، تا زمانی که حزب‌الله با القوات در پرونده‌های بسیاری توافق می‌کند در حالی که بیشتر آنها علیه جریان ملی آزاد است، جریانی که به دور از سر و صدای رسانه‌ای، با حزب‌الله در برخی مسایل اختلاف دارد. این بدان معنا نیست که القوات منتظر کسی است که از او دفاع کند یا برایش پستی طلب کند بلکه حضور وزنه‌دار و نفوذ مردمی برای این حزب کافی است.

لبنان‌دیبایت در پایان افزود: منابع نزدیک به حزب‌الله تشکیل دولت تحت فشارهای خارجی و تحمیل‌های آمریکایی و سعودی را تکذیب و بر دور بودن لبنان از هر ضربه‌ای در این راسته تأکید کرده‌اند.

سعد الحریری پنجشنبه هفته گذشته مأمور تشکیل کابینه شد و رایزنی‌های او برای تشکیل دولت جدید ادامه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس