شهرداری تهران

ز حدود ۱۰‌روز گذشته تاکنون پیش از ورود شهروندان تهرانی به محوطه باغ کتاب و کتابخانه ملی به بهانه تأمین امنیت، پیمانکار مربوطه با شیوه‌ای غیرشفاف از خودروهای ورودی عوارض ورود دریافت می‌کند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران از حدود ۱۰‌روز گذشته تاکنون پیش از ورود شهروندان تهرانی به محوطه باغ کتاب و کتابخانه ملی به بهانه تأمین امنیت، پیمانکار مربوطه با شیوه‌ای غیرشفاف از خودروهای ورودی عوارض ورود دریافت می‌کند که این موضوع موجب اعتراض و نارضایتی شهروندان شده و به نظر می‌رسد وعده مدیریت جدید مسوولان شهرداری برای گران شدن زندگی در شهر در حال تحقق است.

در بسیاری از کشورهای دنیا، مردم برای عبور از برخی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و... عوارض پرداخت می‌کنند. درباره کشور ما و شهر تهران نیز به دلیل اینکه همیشه همه‌چیز و همه‌جا در دسترس همه‌کس بوده مطرح کردن اخذ عوارض از بزرگراه‌ها و پولی شدن خیابان‌ها کمی غیر قابل باور بود. اگر گذرتان به بوستان نهج‌البلاغه افتاده باشد و از پل معلقی که در مسیر این بوستان تا پارک پردیسان احداث شده عبور کرده باشید، متوجه شده‌اید که باید برای عبور هر نفر ۱۰‌هزارتومان بپردازید.
اگرچه این پل طولانی‌ترین پل کابلی عابر پیاده در شهر تهران است و نمونه آن در کشور و حتی در خاورمیانه وجود ندارد، اخذ عوارض از آن برای عبور و رسیدن به مقصدی دیگر اقدامی عجیب از سوی پیمانکاران شهرداری تهران
است.
بسیاری از شهروندانی که قصد پیاده‌روی روی این پل زیبا را دارند بعد از اطلاع از مبلغی که باید به‌خاطر عبور از آن بپردازند از خرید آن صرف نظر می‌کنند. گاهی خانواده‌های پر جمعیتی با پدر و مادر سالمند خود به بوستان نهج‌البلاغه آمده و از اینکه می‌توانند بدون سختی مسیر دو پارک را طی کنند خوشحالند غافل از این‌که بدون پرداخت پول نمی‌توانند از شادی‌شان لذت ببرند.

تهران شهر شعارزده
اگرچه قرار بود تهران به یک شهر انسان‌محور تبدیل شود که در آن توجه به عابران پیاده در اولویت باشد، با اتفاقاتی که اخیراً از سوی عده‌ای از مسوولان در شهر تهران رخ داده این موضوع کاملاً برعکس شده و پول همه‌جا حرف نخست را می‌زند. مدتی است که شهروندان تهرانی بدون پرداخت پول درست و حسابی نمی‌توانند از مکان‌های مورد علاقه خود لذت ببرند. آن‌ها حتی برای اینکه از پل صدر هم بتوانند عبور کنند باید دست به جیب شوند.
این واقعیت را نباید از نظر دور کرد که گران کردن هزینه زندگی در پایتخت، فقط تهرانی‌ها را متضرر نمی‌کند، بلکه گرانی در تهران به سراسر کشور تسری پیدا می‌کند، اما مدیران بالانشین مدیریت شهری که دغدغه مادیات و رفاه ندارند، این موضوع برایشان اهمیت ندارد. البته این طرز تفکر مختص این شورا و مجموعه مدیریت جدید شهری نیست، سابق بر این هم، هم‌حزبی‌های اعضای شورای پنجم شورای تهران چنین نظرات شاذی ارائه کرده‌اند.

دریافت عوارض غیرقانونی از مردم
خانم زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اخذ عوارض از تردد خودروها در باغ کتاب بدون مجوز شورا می‌گوید: «با توجه به بررسی‌ها، یقین حاصل شد که از حدود 10‌روز گذشته تاکنون، پیش از ورود شهروندان تهرانی به محوطه باغ کتاب و کتابخانه ملی به بهانه تأمین امنیت، پیمان‌کار مربوطه با شیوه‌ای غیرشفاف از خودروهای ورودی عوارض ورود دریافت می‌کند که این مساله موجب اعتراض و نارضایتی شهروندان شده است.»
او می‌افزاید: «دو نکته در این‌باره قابل ذکر است،
اولاً اخذ هرگونه عوارضی در محدوده شهر با استناد به ماده‌77 قانون و بند16 از ماده‌80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی، از طریق اخذ مصوبه از شورای شهر تهران امکان‌پذیر است و ثانیاً حتی در صورت تصویب شورا، اخذ عوارض به شیوه کنونی و بدون تعبیه سیستم نظارت بر نحوه اخذ و هزینه‌کرد مبالغ، ممکن است به منشأ رانتی تبدیل شود که به جد در تعارض با سیاست‌های کلی شورای پنجم است.»

تذکر به شهرداری تهران
نژاد بهرام تاکید می‌کند: «بدین‌وسیله به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود هر چه سریع‌تر اخذ عوارض ورود به محدوده را ممنوع اعلام کند و در صورتی که مبتنی بر دلایل کارشناسی به این نتیجه رسیده که برای این پهنه نیاز به وصول مبلغ است، با ارائه لایحه پیشنهادی خود به شورا، نسبت به اخذ مصوبه شورا و پس از آن دریافت عوارض اقدام کند.» شهرداری برای درآمدزایی کمر همت بسته است و قصد دارد تا از هر راهی که می‌تواند صفرهای حساب بانکی‌اش را افزایش دهد، شهرداری با بهانه گران بودن مدیریت شهر، سعی دارد از روش‌های مختلف دستش را بیشتر در جیب مردم فرو کند تا ته‌مانده جیب‌ها را هم خالی کند. مشکلات فراوان موجود در پایتخت، آنقدر بی‌حساب و کتاب و غیر قابل حل به نظر می‌رسد که از گذشته‌های دور تاکنون تنها راه‌حلی که برای رفع این مشکل به ذهن مدیران و مسوولان می‌رسد افزودن بر هزینه‌های زندگی در تهران است.  باید به این موضوع باور داشت که به‌زودی هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در تهران و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر به تدریج و غیر مستقیم جان تهران‌نشینان را خواهد گرفت. رفتار شهرداری و البته پیمانکاران آن دور از چشم شورا و نظارت‌هایی که باید باشد و نیست، باعث افزایش نارضایتی‌ها از مدیریت شهری خواهد شد و شاید رفتن شهردار تازه‌وارد دور از انتظار نباشد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    2 1
    خلایق هرچه لایق وقتی گتره ایی به لیست ممد فتنه گرو غلام باجگیر رأی میدادن باید به این چیزا فکر میکردن البته اینا تازه روزگار خوش این شورای شهر و شهردار جدیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس