کد خبر 858559
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
 حریری

انتخاب سعد حریری به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید لبنان، آزمون سختی برای وی جهت خارج شدن از فشارهای عربستان و آمریکا است.

به گزارش مشرق، با انتخاب سعد حریری به عنوان فرد مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان، روند تحولات سیاسی این کشور وارد فاز تازه‌ای شد. حریری با رأی نسبتا بالا به عنوان فرد مامور تشکیل کابینه انتخاب شد، این بدان معنا است که احتمالاً در روند تشکیل کابینه با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد. این رویکرد زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم تمامی گروه‌های سیاسی لبنان از ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید با توجه به مشکلات فزاینده سیاسی و اقتصادی موجود بر سر راه لبنان صحبت می کند و دست کم در این زمینه وفاق ملی به وجود آمده است.

موانع فراروی حریری در تشکیل کابینه

اما در عین حال باید به این نکته توجه داشت که رای دادن به نخست‌وزیری حریری متفاوت از انتظارهای احتمالی برای تصدی پستهای مختلف وزارتی به ویژه پست‌های کلیدی است. اتفاقی که همواره به یکی از موانع تشکیل سریع کابینه لبنان منجر شده است.

چانه‌زنی‌های سیاسی بین گروه‌های سیاسی مختلف به ویژه هنگامی با ابهام بیشتر مواجه خواهد شد که نگاهی به نتایج متفاوت انتخابات گذشته پارلمانی در لبنان می‌کنیم. گروه‌های سیاسی که پیش از این حجم بالایی از پست‌های وزارتی را از آن خود کرده بودند، به علت نتایج ضعیفی که در انتخابات جاری به دست آوردند، احتمالا تمایلی به کاستن از سهمیه گذشته خود ندارند و در مقابل، گروه‌های دیگری که توانستند رای بیشتری از مردم برای خود بگیرند، انتظار دارند که بر اساس موقعیت تازه‌ای که به دست آورده‌اند، به پست‌های بیشتر دست پیدا کنند.

به هر حال با توجه به رویکردهای متفاوت و احیانا متضادی که در عرصه سیاسی لبنان بین گروه‌های مختلف وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد سعد حریری بتواند دولت وفاق ملی تشکیل بدهد و دولت وی بیشتر جنبه‌های دولت حداکثری را خواهد داشت.

از سوی دیگر حریری طی روزهای آینده باید ثابت کند که در دوره جدید نخست وزیری در لبنان، تسلیم مطلق خواسته‌های آمریکا و عربستان نخواهد شد، چرا که سر خم کردن در برابر فشارهای واشنگتن و ریاض به ویژه در شرایط کنونی که آنها به دنبال مداخله در امور داخلی لبنان و محروم کردن حزب‌الله از نقش طبیعی‌اش در دولت هستند، باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع و افزایش ابهام در رایزنی‌های پارلمانی برای توزیع پست‌های وزارتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید

حریری: اقدامات آمریکا تحریک آمیز است

در هر حال، روزهای آینده که بنا به گفته نبیه بری پارلمان لبنان رایزنی‌های میان‌ نمایندگان را از روز دوشنبه آغاز خواهد کرد، آزمون سختی برای حریری است تا نشان دهد دوره گذشته لبنان که در آن نخست وزیر این کشور در کشوری دیگر به گروگان گرفته می‌شود و دولت لبنان جسارت انجام هیچ کاری ضد کشور مقابل را ندارد، به پایان رسیده است.

پست‌های وزارتی کلیدی چهار گانه ( وزارت کشور و امور خارجه و دفاع و امور مالی) و مشخص شدن جریانهایی که این وزارتخانه‌ها را تحت کنترل خود می‌گیرند، همواره به عنوان یکی از موانع اصلی رایزنی‌ها برای تشکیل دولت به شمار می‌رود. به ویژه در شرایطی که برخی فراکسیون‌های پارلمانی سخت‌گیری بالایی در تصدی این پست‌ها از خود نشان می دهند.

سعد حریری در سخنان خود پس از مأمور شدن به تشکیل کابینه جدید از مشکلات فراروی لبنان نظیر آوارگان سوری و فساد و سیاست بی‌طرفی لبنان در تحولات منطقه سخن گفت. این در حالی است که دولت لبنان به ویژه در شرایط کنونی که هجمه گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی ضد حزب الله به عنوان یکی از ساختارهای آن به وجود آمده، باید تلاش خود را برای جلوگیری از این هجمه‌ها به کار بگیرد.

البته به نظر می‌رسد نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه از این فشارها ناراضی هم نیست، چرا که این روند را باعث کاسته شدن از حجم توقعات حزب‌الله می‌داند و در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود بدون محکوم کردن اقدامات آمریکا  و رژیم سعودی در مداخله در امور داخلی این کشور، گفته است که احتمالا تحریم‌ها ضد حزب‌الله به تسریع در تشکیل دولت لبنان منجر شود.

با وجود تمام این مسائل به نظر می‌رسد که روند تشکیل دولت زمان طولانی را نیاز نداشته باشد. محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی وفاداری به مقاومت اعلام کرده است که این حزب گرچه سعد حریری را برای نخست‌وزیری لبنان پیشنهاد نداده، اما آمادگی لازم برای تسهیل در روند تشکیل دولت را دارد. حزب الله معتقد است که تغییر کلی در روند مدیریت حریری در دوره جدید به وجود نخواهد آمد، اما با این حال سخت‌گیری بیشتر برای گرفتن حق طبیعی حزب الله، می‌تواند باعث افزایش فشارهای اقتصادی به مردم این کشور شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس