کد خبر 858199
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
 فرستاده «ترامپ» در «سلیمانیه» عراق چه‌ کرد؟صادرات اسب اصیل ممنوع شد

فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش، روز گذشته در سلیمانیه با رهبران احزاب معترض به نتیجه انتخابات عراق دیدار و تلاش کرد نظر آنها درباره تحریم پروسه سیاسی این کشور را تغییر دهد.

به گزارش مشرق، «برت مک‌گورک» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، عصر روز سه‌شنبه (دیروز 22 می) در سلیمانیه نشستی با رهبران «حرکة التغییر» (گوران)، «الاتحاد الإسلامی الکوردستانی»، «الجماعة الإسلامیه» و «التحالف من أجل الدیمقراطیة والعدالة» (ائتلاف برای دموکراسی وعدالت)، «الحزب الشیوعی» (حزب کمونیست) و «الحرکة الإسلامیه» (جنبش اسلامی) برگزار کرد تا نظر آنها درباره تحریم پروسه سیاسی جاری در عراق را تغییر دهد.

این احزاب یک روز پیش از نشست با مک‌گورک، نشست ویژه‌ای با یکدیگر برگزار کردند تا موضعی واحد اتخاذ کنند و مطالبات خود را دقیق مشخص کنند.

بیشتر بخوانید:

دستورات العبادی درباره عملیات علیه داعش

ماجرا از آنجا آغاز شد که هنوز درهای مراکز رای‌گیری در شهر سلیمانیه کاملا بسته نشده بود که خشم و غضب طرفداران این احزاب به دلیل پیشتازی حزب اتحادیه میهنی که به نوعی حزب حاکم در این شهر به شمار می‌رود، برانگیخته و اعتراضات آنها به خشونت و درگیری‌های مسلحانه کشیده شد. به همین دلیل احزاب معترض بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پروسه سیاسی کشور را  تحریم می‌کنند و این اقدام به‌ دلیل آنچه‌ که‌ انجام تقلب گسترده‌ در انتخابات از سوی اتحادیه‌ میهنی و حزب دمکرات اعلام می‌کنند، صورت می‌گیرد.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، دیروز با رهبران احزاب معترض یعنی «عمر سید علی» رهبر جنبش تغییر، «برهم صالح» رهبر ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، «علی باپیر» رهبر جماعت اسلامی و «صلاح الدین بها الدین» رهبر حزب اتحاد اسلامی در نشستی مشترک گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری شبکه «رووداو» با تایید برگزاری این نشست نوشت هنوز مشخص نیست که مک‌گورک موفق شده باشد، نطر این معترضان را تغییر دهد و آنها را برای حضور در پروسه سیاسی عراق متقاعد کرده باشد. اما به هر حال واشنگتن نمی‌خواهد که این احزاب، کرسی‌های کسب کرده در پارلمان را از دست دهند.

خبرگزاری «کردپرس» نیز نوشت: پس از این دیدار، برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن بود که‌ نماینده‌ ویژه‌ رئیس جمهور آمریکا ضمن تاکید بر این که‌ مشارکت این احزاب در پروسه‌ سیاسی عراق حائز اهمیت است، اما آنها را مخیر به‌ مشارکت یا عدم مشارکت در پروسه‌ سیاسی کرده‌ است.

اما «عمر محمد» مسئول شورای اجرایی اتحاد اسلامی کردستان که‌ یکی از حاضران نشست مک گورک با رهبران احزاب ناراضی بود از درخواست آمریکا از این احزاب برای مشارکت در پروسه‌ سیاسی خبر داد و گفت: مک گورک از ما درخواست کرد کردها با اتحاد در پروسه‌ سیاسی عراق مشارکت کنند.

وی افزود: آمریکا نمی خواهد این احزاب کرد پروسه‌ سیاسی عراق را بایکوت کنند و مک گورک گفته‌ است که‌ چهار حزب دارای 11 کرسی در مجلس نمایندگان هستند و می توانند وزنه‌ ای در پارلمان باشند.

به‌ گفته‌ این مقام اتحاد اسلامی کردستان، مک گورک اعلام کرده‌ است که‌ از نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در عراق درخواست کرده‌ با احزاب ناراضی به‌ نتایج انتخابات دیدار کند.

 عمر محمد مسئول شورای اجرایی اتحاد اسلامی کردستان با اشاره‌ به‌ اینکه‌ احزاب کرد ناراضی به‌ نتایج انتخابات منتظر بررسی شکایات آنها از سوی کمیسیون انتخابات عراق هستند، آشکار ساخت که‌ رهبران احزاب معترض اعلام کرده‌اند که‌ با اظهار نظر و بدون عمل نمی توان به‌ اتحاد دست یافت.

به نوشته پایگاه خبری «السومریة» پیش از نشست مک‌گورک با رهبران احزاب ناراضی، «بافل طالبانی» پسر رئیس‌جمهور فقید عراق و «لاهور شیخ جنگی»  فرماندهی سرویس مبارزه با تروریسم در حزب اتحادیه میهنی از وی استقبال کردند و قرار بود که وی سپس به منزل «هیرو ابراهیم» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان و همسر جلال طالبانی برود و با وی دیدار کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس