کد خبر 858173
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
دوربین و پخش زنده فوتبال

تقریبا ۱۰ درصد از جغرافیای کشور ما تحت پوشش فرستنده دیجیتال نیست و با نزدیک شدن به رقابت‌های جام‌جهانی نگرانی برای تماشای مسابقات فوتبال در بین جمعیت این مناطق و خصوصا جوانان افزایش می‌یابد.

به گزارش مشرق، معاون سبما روز گذشته با خبرهایی که اعلام کرد، پخش بازی‌ها در این مناطق روستایی را نوید داده است تا شاید دلگرمی برای جوانانی باشد که حتی سال‌هاست فوتبال را از طریق سیستم آنالوگ هم نمی‌توانند دریافت کنند.

مرتضی میرباقری ـ معاون سیما گفته است: «در این چند ماهی که به صورت ویژه بر روی این نقاط کار می‌شود، قرار است همزمان با آغاز بازی‌ها، به این نقاط تصویر برسد. ما برخی از نقاط را داریم که تصویر به آنها نمی‌رسد. اگر بتوانیم ارتقاء کیفیت انجام دهیم، اعمال می‌کنیم، اما اگر نشد ۱۰۰ درصد تصویر را می‌رسانیم.»

چند سالی است که بینندگان تلویزیون در روستاهای کشور که همچنان تنها از طریق سیستم آنالوگ امکان دریافت برنامه‌های صداوسیما را دارند، به هنگام پخش مسابقات فوتبال، به تماشای برنامه‌های دیگری چون فیلم‌های سینمایی مجبور می‌شوند! و حتی به دلیل سیستم ضعیف آنالوگ آن هم با مشکل روبه‌روست.

این در حالی است که تب و تاب تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از هم اکنون در بین بینندگان تلویزیون بالا گرفته و این سوال جدی را در ذهن پررنگ می‌کند که برای بهره بردن این گروه از هموطنانمان در روستاها که اتفاقا تماشای فوتبال از سرگرمی‌های جدی آنان محسوب می‌شود، چه تمهیداتی می‌توان اندیشید.

شاید یکی از دلایل گسترش ماهواره به عنوان ابزاری برای دسترسی به رسانه‌های جمعی آن هم در بین روستاییان کشورمان را بتوان همین نبود گیرنده‌های دیجیتال عنوان کرد. هر چند سیستم کدینگ که هم اینک مانع از تماشای فوتبال در بین روستاییان شده است، به هنگام پخش برنامه‌های شبکه‌ سه از طریق ماهواره‌ هم فعال می‌شود و عملا امکان تماشای این مسابقات از این طریق هم وجود ندارد.

پای درد دل‌های جوانان روستا

جوانان یکی از روستاهای توابع تربت حیدریه درخواست‌ها و درد دل‌های خود را از پخش نشدن فوتبال و همچنین سیستم مغشوش و ضعیف آنالوگ منتشر کرده است.

رضا علیشاهی روستای قلعه جوق: «آقایون مسؤول! ما روستایی‌ها هم از همین کشوریم و حق داریم فوتبال تیم ملی‌مان را حداقل از شبکه آنالوگ ببینیم فوتبال فقط برای شهرها نیست برای ما روستایی‌های مظلوم هم هست. شما ها دارین این حق را از ما میگیرین. ما هیچی نمیخوایم از شما فقط همین فوتبالها برامون پخش بشه کافیه.»

علی جعفری روستای قلعه جوق: «آقای فردوسی پور شما که می‌گویید چرا حال و هوای کشورمون جام جهانی نیست. چرا باید باشه؟ وقتی که میان بجای اینکه بفکر ما باشن تنها دارایی مان را که فوتبال است از ما میگیرن چه حالی به آدم میمونه خدایی که حال و هوامونم جام جهانی باشه.»

امیرحسین علیشاهی روستای قلعه جوق: «ما که تیم دوم صعودکننده به جام جهانی هستیم به جای کمک برای هر چه بهتر پخش مسابقات میان کلا حق حداقلی پخش و دارایی جوونای روستای ما رو میگیرن. ازشون باید متاسف بود فقط همین هیچ کس به فکر فوتبال دیدن ماها نیست.»

حسین علیشاهی روستای قلعه جوق: «سلام آقایون مسؤول سیما، من باید شرمنده پدر زحمت‌کش کشاورزم باشم که وقتی این روزها میاد خونه، میگه بازی‌های ایران نزدیکه نمیدونه که بازی‌ها پخش نخواهند شد و من ناراحتم از اینکه ناراحتی پدرمو ببینم. اون روز به جای اینکه که بازی ایران باشه و اون با اشتیاق بشینه فیلم سینمایی نشون داده می‌شه. واقعا متاسفم برای مسؤولان محترم. که برای پدر کشاورز بازی تیم ملی‌مان مهمه اما برای مسؤولان انگار مهم نیست، ممنونم مسؤولین محترم سیما و تلویزیون.»

مجید بلندی روستای قلعه جوق شهرستان تربت حیدریه خراسان رضوی: «سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان. یک سوال از مسولان بپرسید که کدام کشوری دم جام جهانی به جای پوشش فوتبال‌ها می‌آید فوتبالها رو قطع می‌کنه! واقعا حیرت انگیزه خیلی خسته نباشید.»

محسن بلندی روستای قلعه جوق: «یک جمله میگم دردناک البته این جمله‌ها و کلمات فقط برای ما دردناکه نه برای مسؤولان. فکر نکنم کسی به فکر ما باشه که باز بخواد دردشونم بیاد از حرفای ما.

من محسن بلندی الان ۳۰ سالمه. بچه بودیم اون زمان تو روستا دکل نداشتیم. هر روز رو پشت بوم بودیم و آنتن رو تنظیم می‌کردیم. ۲۰ سال پیش با همون اوضاع فوتبال می‌دیدیم. الان هم بعد گذشت این همه سال و پیشرفت تکنولوژی همون هم نمی‌تونیم ببینیم. واقعا ممنونم. به لطف مسؤولان دکل تلویزیون آوردن برامون ولی از اون طرف فوتبال‌ها رو کدینگ کردن، یاد آن مثل که آمد ابروشو درست کنه زد چششم کور کرد افتادم. امیدوارم مسؤولان چمشاشونو باز کنن.»

پیام پاکزاد روستای قلعه جوق شهرستان تربت حیدریه خراسان رضوی: «با سلام و خسته نباشید خدمت مسؤولین محترم علی‌الخصوص مسؤولین محترم سیما و تلویزیون.

روستای قلعه جوق شهرستان تربت حیدریه دیجیتال نمیگیره کلا تو روستا چهار تا شبکه آنالوگ داریم که اون‌ها هم چیز خاصی ندارن از کل چهار تا شبکه، امید جوون‌های روستا به دیدن فوتبال بود که به یاری شما فوتبال هم پخش نمی‌شه و خیلی ممنونیم که به جای فوتبال برامون فیلم سینمایی می‌ذارید و خوش به حالمون که جام جهانی نزدیکه و می‌تونیم عصر تا آخر شب کلی فیلم سینمایی ببینیم. جوونای روستا هم از دیدن فیلم تکراری لذت می برند‍!

دیجیتال که نیومد هیچ، چهار تا کانال یک فوتبال داشت که به لطف مسؤولین صداوسیمای کشور، همونم نشون نمیده کم کم واسه تفریحات بیشتر بیاین برق و آب روستا رو هم قطع کنین که بیشتر لذت ببریم. بعدشم جمع کنیم بریم تو غار زندگی کنیم چونکه تو قرن ۲۱ صداوسیمامون نمی‌تونه یه فوتبال ساده پخش کنه. خواستم از مسؤولین محترم تشکر کنم که انقدر به فکر ما هستین ان‌شاءلله لطف شما بازم شامل حال ما بشه خدا نگهدار.»

***

بر اساس این گزارش، وعده اخیر معاون سیما مبنی بر اینکه ۱۰۰ درصد تصاویر مسابقات جام جهانی را به کل مناطق کشور می‌رسانند، در حالی مطرح شده است که کمتر از یک ماه به آغاز این بازی‌های مانده است. امید است که با تحقق قول‌های تلویزیون که از هم اینک جمع کثیری از ایرانیان مناطق دورافتاده را امیدوار کرده است، تصاویر جام جهانی به همه ایران برسد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس