کد خبر 858040
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
دلار

ایران برای اولین بار از زمان تک نرخی کردن ارز و تلاش برای محدود کردن بازار آزاد ارز در ماه گذشته میلادی، ارزش رسمی ریال در برابر دلار را کاهش داد و این سیگنال را ارسال کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، در اوایل ماه آوریل، و قبل از تصمیم ترامپ به خروج از برجام ارزش ریال ایران به پایین ترین رقم های خود رسید. نوسانات شدید در بازار ارز موجب شد تا دولت ایران ارز را تک نرخی کند و قیمت هر دلار آمریکا را 42 هزار ریال اعلام نماید.

اما این هفته، بانک مرکزی ایران شروع به کاهش بسیار آرام ارزش ریال کرد و نشان داد که در واکنش به عرضه و تقاضا اجازه حرکت تدریجی ارزش ریال را خواهد داد تا از سقوط ناگهانی ارزش ریال جلوگیری کند.

بانک مرکزی ایران روزهای دوشنبه و سه شنبه به ترتیب نرخ هر دلار را 42 هزار و 50 و 42 هزار و 60 ریال اعلام کرد. ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران پیشتر گفته بود، ارزش ریال ممکن است در سال مالی منتهی به 20 مارس، تا 5 یا 6 درصد نوسان داشته باشد. وی گفته، بانک مرکزی نرخ ارز را بر اساس نرخ تورم در کشور مشخص می کند. نرخ رسمی تورم در کشور هم اکنون اندکی بالای 8 درصد است.

بیشتر بخوانید:

آغاز به کار صرافی‌ها در کنار سامانه نیما

این همه گرانی و کاهش تورم به رقم کم‎سابقه ۸ درصد؟

ایران با کاهش ارزش ریال ممکن است بتواند صادرات خود را افزایش دهد و جذب سرمایه به داخل کشور را آسان تر نماید و از این طریق تا حدودی از آسیب های ناشی از تحریم های جدید آمریکا بکاهد. اما در عین حال، جلوگیری از کاهش یکباره و شدید ارزش ریال که می تواند منجر به جهش تورمی شود کاری دشوار است.

شهروندان تهرانی می گویند، خرید و فروش ریال به نرخ هایی غیر از نرخ رسمی به دلیل ترس از تعقیب قضایی به شدت کاهش یافته است. اما همچنان برخی از تجار و مسافران که قادر به تامین ارز مورد نیاز خود از کانال های رسمی نیستند، اقدام به خرید ارز آزاد می کنند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران چند روز پیش گفت، که 180 نفر به دلیل جرائم ارزی بازداشت شده اند.

خارجی هایی که در تهران حضور دارند گفته اند، آنها ارز را از دلالان در زیرزمین ساختمان ها یا پمپ بنزین ها خریداری می کنند. یک تبعه خارجی در این باره گفت: «این کار از خرید مواد مخدر خطرناک تر است.»

به گفته منابع مطلع، در اوایل ماه می، پس از تصمیم ترامپ به خروج از برجام، ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد تا حدود 75 هزار ریال بالا رفت، اما از آن زمان به این طرف ارزش دلار به حدود 64 هزار ریال بازگشته است.

یک تحلیلگر ایرانی گفت، مقامات بانک مرکزی به منظور تثبیت بازار در حال پمپاژ دلار به بازار هستند، اما به گفته وی به دلیل بالا بودن تقاضا برای خرید ارز و نگرانی سرمایه گذاران از تبعات تصمیم ترامپ، مشخص نیست که دلار 64 هزار ریالی تا چه زمانی دوام خواهد آورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    1 0
    همین الان افرادی ریال اینجا به صرافی میدن میرن استانبول دلار به شکل اسکناس میارن ایران با نرخ بالای شش هزار تومن میفروشند .کسی رو می شناسم که ماهی دوبار میره فرودگاه استانبول این طوری دلار میاره .ماهی هشت میلیون این طوری به جیب میزنه .
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 0
      این روش پول درآوردن باید در کتاب گینس ثبت بشه . به عنوان آسان ترین روش پول درآوردن در دنیا !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس