روحانی - نمایه

روحانی: «این دولت در مقام عمل توانسته ثابت کند می‌تواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛ چراکه اقتصاد ما باید در برابر انواع فشارهای داخلی و خارجی مقاوم باشد و ثبات و آرامش را حفظ کند.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سرانجام وعده‌های روحانی در انتخابات سال ۹۶ به کجا رسید؟ روزنامه فرهیختگان با بررسی ابعاد این پرسش نوشت:


روحانی ۱۱ اردیبهشت ۹۶ در گفت‌وگوی ویژه خبری: «با توجه به شرایط کابینه نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد یافت و سن آن جوان‌تر خواهد شد.»


روحانی، برنامه انتخاباتی شبکه خبر: «در کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه ما این است که پنج سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم.»


نتیجه:


بررسی‌ها حاکی است با وجود حضور آذری جهرمی ۳۷ ساله در کابینه دولت دوازدهم، برخلاف وعده رئیس‌جمهور، میانگین سنی این کابینه نسبت به دولت قبل یک سال افزایش یافته است.


روحانی در برنامه انتخاباتی رادیو ایران هفتم اردیبهشت ۹۶: «تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی را تا دو برابر افزایش دهیم؛ یعنی صادرات غیرنفتی ما که اکنون ۵۰ میلیارد دلار است، باید به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.»

بیشتر بخوانید:

بازخوانی وعده‌های دولت یک سال پس از انتخابات

آیا روحانی از مردم عذرخواهی می‌کند؟

اما فرود عسگری، رئیس‌کل گمرک، اسفند ماه ۹۶ تصریح کرد که در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال، ۶/۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که رشد پنج درصدی را تجربه کرده است، این در حالی است که در این مدت، ۴۷/۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که از رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است.


روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری، ۲۱ اردیبهشت ۹۶: «لازمه دستیابی به حدود یک میلیون شغل در سال، رشد اقتصادی هشت درصدی است که دولت یازدهم در سال گذشته به آن دست یافت.»


روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری، ۲۱ اردیبهشت ۹۶ اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های ۱۰۰ روزه‌ام فعال کردن طرح کارورزی است. تجربه ما در سال گذشته ۶۵۰ هزار شغل بود و می‌توانیم تا ۹۵۵ هزار شغل طبق برنامه ششم افزایش دهیم.»


روحانی در سفر انتخاباتی به لرستان ۲۴ اردیبهشت ۹۶: «عده‌ای می‌خواهند با پمپاژ پول در میان مردم چند صباحی مردم را بفریبند و اجناس را چند برابر کنند. ما این راه را نمی‌خواهیم، جوانان ما شغل پایدار می‌خواهند.»


طرح کارورزی که خیلی زود صرفا تبلیغاتی بودنش به اثبات رسید و سایتی که خلق‌الساعه در هیاهوی تبلیغات انتخاباتی برای ثبت‌نام جوانان ایجاد شده بود، تعطیل شد.


درخصوص وعده‌اشتغال هم حال و روز جامعه برای اثبات عدم تحقق این وعده کافی است. البته رئیس‌جمهور ۹ اردیبهشت ۹۷ نیز در جمع کارگران، آمار ایجاد ۸۰۰ هزار شغل خالص در سال ۹۶ را اعلام کرد؛ آماری که به گفته کریمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوصش ابهام جدی وجود دارد و با واقعیت جامعه مطابقت ندارد.


روحانی ۲۴ اردیبهشت ۹۶ در اصفهان تصریح کرد: «ما با برجام بین ایران و جهان پل برقرار کردیم و دیوار تحریم را فروریختیم. اگر ملت ایران اجازه بدهد و اگر رهبری یاری کرده و ما را هدایت کنند، با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت.»


روحانی ۲۳ اردیبهشت ۹۶ در ورزشگاه آزادی: «ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده موثر باشیم و ادامه دهیم. ما به رفع تحریم هسته‌ای قانع نیستیم. باید همه تحریم‌های دیگر برداشته شود. در دولت دوازدهم با اجماع ملی همکاری قوای دیگر و مشورت و رهنمودهای رهبری راه شکستن تحریم را ادامه می‌دهیم.»


روحانی ۲۷ اردیبهشت ۹۶ در سفر انتخاباتی به اردبیل: «ما اجازه نمی‌دهیم تحریم به کشور برگردد.»


با وجود اینکه حسن روحانی گفته بود تحریم‌های هسته‌ای برطرف شده و تحریم‌های دیگر نیز برداشته خواهد شد، اظهارنظرهای اعضای دولت و کارشناسان نشان می‌دهد تحریم‌های مهم هسته‌ای در سال‌های اخیر پابرجا بوده‌اند و حالا با فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این کشور از برجام خارج شده و آینده توافق هسته‌ای هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. ترامپ همچنین خبر داد که تحریم‌هایی جدید برای ایران در راه است.


اسحاق جهانگیری، در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۵ اردیبهشت ۹۶ گفت: «اولین اولویت ما در دولت آینده این است که سرعت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم؛ به حدی که مردم تاثیر آن را در زندگی خود احساس کنند.»


با نگاهی به آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی و تفاوت قیمت کالاهای اساسی ماه رمضان گذشته و سال جاری، می‌توان بخشی از تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت در زندگی مردم را به صورت ملموس به تصویر کشید. هر کیلو برنج امسال افزایش ۲۱ درصدی داشته و گوشت گوسفند و گوساله و مرغ نیز با افزایش حدود ۱۸ درصدی از سفره مردم پرکشیده است. اگرچه روغن و قند و شکر تغییر قیمت چندانی نداشتند، ولی تخم‌مرغ با افزایش قیمت ۶۳ درصدی در طول یک سال اخیر توانسته خود را در میان اقلام لوکس جا دهد.


روحانی در مناظره انتخاباتی ۱۵ اردیبهشت ۹۶ اظهار داشت: «دیدیم قبل از دولت یازدهم چگونه عزت مردم زیر پا گذاشته شد و صبح به فروشگاه می‌رفتند و اطمینان نداشتند که بعدازظهر قیمت جنس به کجا می‌رسد. سبک زندگی مردم این‌گونه شده بود که هرچه می‌توانند ذخیره کنند برای فردایشان، چون نمی‌دانستند شرایط فردا به نسبت امروز چگونه است، امروز یک آرامشی در جامعه به وجود آمده و در سایه این آرامش ما می‌بینیم می‌توانیم زندگی مردم را در مسیر درست قرار بدهیم.»


روحانی، در برنامه انتخاباتی شبکه خبر ۲۳ اردیبهشت ۹۶ گفت: «این دولت در مقام عمل توانسته ثابت کند می‌تواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛ چراکه اقتصاد ما باید در برابر انواع فشارهای داخلی و خارجی مقاوم باشد و ثبات و آرامش را حفظ کند.»


اما بی‌ثباتی قیمت ارز به آنجا رسید که از ابتدای سال جاری قیمت دلار به سرعت از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت و با افزایش‌های هر ساعته تا بیش از ۷۰۰۰ تومان هم پرواز کرد. به‌طور طبیعی متعاقب این بی‌ثباتی و افزایش به سرعت شاهد رکود و افزایش چند برابری در بازارهای مختلف بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    3 0
    دولت همه فن فریب روحانی در تاریج سرزمینم ماندگار شد . شرمنده آیندگانیم
  • م.م IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 3
    آقای روحانی به همه ی تعهداتشون عمل کردن ولی بعضیا چشم دیدن ندارن از وقتی اومدن ما تو همه ی عرصه ها پیشرفت کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس