محمدی

یک کارشناس بین‌الملل گفت: دولت می‌خواهد همان روش آزموده شده در مذاکرات منجر به برجام بی‌نتیجه با حضور آمریکا را با سه کشور اروپایی نیز در پیش بگیرد.

به گزارش مشرق، منوچهر محمدی استاد روابط بین‌الملل درباره روند مذاکرات با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گفت: دولت در این مذاکرات می‌خواهد همان روش آزموده شده در مذاکرات منجر به برجام با حضور آمریکا را در پیش بگیرد و همان‌گونه که سرمایه‌گذاری‌شان بر روی برجام به جایی نرسید، ولی حاضر نیستند که اعلام کنند که اشتباه کرده‌اند.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که مذاکره‌کنندگان ایرانی تا آنجا که نظام و رهبری اجازه دهند، در مسیر مذاکرات پیش خواهند رفت و به همین نقطه فعلی با آمریکا خواهند رسید، اما باز هم راضی نخواهند شد همانند وضع امروز برجام اعتراف به اشتباه کنند. 

بیشتر بخوانید:

تنها حاصل برجام چیست؟

محمدی گفت: تیم مذاکره‌کننده ایرانی حتی ممکن است تا بحث درباره اخذ امتیازات بیشتر از سوی اروپا همچون امتیازات موشکی پیش برود، اما بی‌شک نظام اجازه مذاکره در این حیطه را به آنها نخواهد داد و البته در این صورت تیم مذاکره‌کننده همه تقصیرات را هم به گردن نظام خواهد انداخت و خواهد گفت که ما می‌خواستیم با اروپا به تفاهم برسیم ولی نگذاشتند. 

وی ادامه داد: البته الان هم دولت تلاش دارد که برجام را دستاورد نظام جا بزند، از این رو به این سادگی از آن دست برنمی‌دارد. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و درباره میزان تحقق شروط 9گانه رهبری درباره برجام گفت: این شروط، مطلقاً عملی نشد و نادیده گرفته شد، چرا که قرار نبود بدون اخذ تضمین از سوی رئیس‌جمهور آمریکا که همان امضای او بود، اساساً برجام شروع شود. 

وی افزود: همچنین قرار بود اجرای تعهدات پایاپای پیش برود و در مقابل هر اقدام عملی ایران، طرف مقابل هم یک اقدام متقابل انجام دهد، اما این شرط نیز از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی نادیده گرفته شد. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ایران همه تعهدات خود را انجام داد و موردی باقی نماند که برای پس از اجرای وعده‌های 1+5 اجرا کند و در صورتی که یکی از شروط رهبری این بود که اگر طرف مقابل تخلف کرد، ایران هم عکس‌العمل نشان دهد، اما این نیز اجرایی نشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    2 10
    چسباندن برجام به نظام اعتباری برای نظام است . البته الکی است . نظام چنین عقلی ندارد . نظام فقط بلد است پول مردم را بالا بکشد و بصیرت داشته باشد
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    ببخشید پس برجام دستاورد کیه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس