کد خبر 857756
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
دمشق.jpg

ارتش سوریه در جریان یک عملیات گسترده و بی وقفه یک ماهه بالاخره توانست به حضور تروریستها در جنوب دمشق پایان دهد و بدین ترتیب رؤیای سرنگونی این شهر که حامیان غربی و منطقه‌ای تروریستها در سر داشتند.

به گزارش مشرق،پس از اینکه پرونده تروریستها در منطقه غوطه شرقی دمشق و قلمون شرقی بسته شد، ارتش سوریه منطقه غوطه غربی (جنوب دمشق) را نشانه گرفت؛ منطقه ای که آخرین مقر تروریستها در جنوب پایتخت این کشور بود.

سرانجام ارتش سوریه در جریان یک عملیات یک ماهه دوشنبه 31 اردیبهشت ماه سال 1397 موفق شد با به دست گیری کنترل اردوگاه مهم «یرموک» و منطقه راهبردی «الحجر الاسود» به حضور تروریستها در جنوب دمشق پایان دهد.

سیر عملیات ارتش سوریه

ارتش سوریه پس از اینکه نیروهای خود را در جنوب دمشق حاضر کرد، دیگر گروههای تروریستی چاره ای جز تسلیم یا پذیرش شروط دولت سوریه یا تداوم جنگ نداشتند که در صورت حصول چنین امری، سرنوشتشان مشخص بود.

گزارش مشرق را در این باره بخوانید:

خداحافظی تروریست ها با پایتخت سوریه/ آرامش پس از ۷ سال به استان دمشق بازگشت + تصاویر و نقشه میدانی

22 اسفند ماه 1396 بود که در راستای اجرای توافق قبلی بین دمشق و عناصر مسلح حاضر در محله «القدم»، چندین اتوبوس از این محله خارج شد و عناصر تروریستی «اجناد الشام» و خانواده هایشان را به سمت شمال سوریه انتقال داد.

پس از خروج عناصر این گروه و در جریان ورود ارتش سوریه به این محله که در مجاورت مناطق الحجر الاسود و «العسالی» قرار داشت، شماری از عناصر داعش از مواضع تحت اشغال خود در الحجر الاسود به سمت این مناطق نفوذ کردند و درتلاش بودند که با ایجاد هرج و مرج مانع از ورود ارتش سوریه شوند.

در 9 اردیبهشت ماه سال جاری، ارتش سوریه پس از پاکسازی محله های العسالی، «الجوره» و القدم و برگزاری چند نشست با کمیته نظامی گروههای مسلح حاضر در جنوب دمشق (به جز داعش) به توافق جدیدی دست یافت.

گروه اطلاع رسانی الاعلام الحربی گزارش داد که بر اساس این توافق ارتش سوریه وارد همه مناطق حد فاصل بین شهرک «یلدا» و مناطق حضور داعش در الحجر الاسود و اردوگاه یرموک شد و تروریستهایی که تمایل به خروج از این مناطق داشتند از جنوب دمشق به شمال سوریه و استان «درعا» در جنوب سوریه منتقل شدند و در مقابل شماری از افراد محاصره شده در شهرکهای «فوعه و کفریا» در استان ادلب آزاد شدند.

در 13 اردیبهشت ماه ارتش سوریه پس از پیشروی از دو محور در جریان یک عملیات گسترده توانست منطقه الحجر الاسود را از اردوگاه یرموک جدا کند.

ارتش سوریه در بیستم اردیبهشت ماه نیز اعلام کرد که شهرکهای یلدا،«ببیلا و بیت سحم» خالی از وجود تروریستها شده است و این مسئله عامل روانی مهمی برای عناصر داعش بود که به تدریج کنترل مناطق تحت اشغال خود در اردوگاه یرموک و الحجر الاسود را از دست دادند و در برابر حملات ارتش سوریه شکست خوردند.

اما گروههای تروریستی که در جنوب دمشق حضور داشتند، عبارتند از: «ألویة شام الرسول، جیش أبابیل حوران، جیش الإسلام،  أجناد الشام،  جبهة النصرة و داعش».

ارتش سوریه با این پیروزی دستاوردی را کسب کرد که کشورهای منطقه ای و غربی حامیان تروریسم در سوریه، پیام آن را دریافت کردند.

لذا آنچه طرح «سرنگونی دمشق» نامیده میشود، از بین رفت و به همراه آرزوی بسیاری از کشورها که بر روی نفوذ به دمشق حساب باز کرده بودند، نقش بر آب شد.

بالاخره با آزادسازی الحجر الاسود و اردوگاه یرموک، استانهای دمشق و ریف دمشق پس از گذشت 6 سال از حضور تروریستها خالی شد.

امروز نیز خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که یگانهای امنیتی سوریه وارد منطقه الحجر الاسود شده و پرچم سوریه را در آن به اهتزاز درآوردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس