مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در خصوص توله شیرهای پیدا شده در خیابان‌های تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حال تحقیقات و تنظیم پرونده حقوقی در مورد توله شیرهای پیدا شده در تهران برای رسیدگی در مراجع قضایی است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حسین محمدی در خصوص توله شیرهای پیدا شده در خیابان‌های تهران اظهار داشت: در تهران ۲ توله شیر زنده و یک لاشه شیر پیدا شده بود که لاشه شیر و یکی از توله شیرهای زنده در اطراف بزرگراه شهید همت و توله شیر دوم در اطراف پارک جنگلی لویزان رها شده بودند.

وی با بیان اینکه توله شیرهای پیدا نابالغ هستند، گفت: هم‌اکنون توله شیر‌ها و لاشه توله شیر به پارک پردیسان منتقل شده‌اند و روی آنها میرکروچیپ نیز نصب شده است؛ مکیروچیپ تمام اطلاعات مربوط به گونه را ضبط می‌کند و یک نوع شناسنامه زیستی محیطی است که زیر پوست حیوان نصب می‌شود.

محمدی‌ افزود: فعلاً توله شیر‌ها در پارک پردیسان نگهداری می‌شوند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود ضمن اینکه گارد حفاظت محیط ‌زیست بررسی می‌کنند که شیرها متعلق به چه کسانی بوده‌اند.

نقل و انتقال و نگهداری تمام جانوران وحشی به مجوز محیط زیست نیاز دارد

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست عنوان کرد: برای نقل و انتقال، ورود و خروج و نگهداری تمام جانواران وحشی باید از سازمان محیط زیست پروانه دریافت شود و حتی خرید و فروش این حیوانات باید با مجوز سازمان محیط زیست باشد ضمن اینکه تمام جانوران وحشی باید دارای شناسنامه باشند و اگر غیر از این باشد سازمان محیط زیست با متخلفان برخورد قانونی می‌کند چرا که این کار جریمه دارد و اگر باغ وحش این اقدام را انجام دهد، با آنها برخورد می‌شود.

وی تأکید کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود که اگر می‌خواهند از حیوانی نگهداری کنند حتماً با سازمان حفاظت محیط زیست در تماس باشند و گونه‌های خود را شناسنامه‌دار کنند ضمن اینکه خرید و فروش نمونه‌های تاکسی درمی شده نیز باید با مجوز سازمان محیط ‌زیست باشد که این موارد در قانون شکار نیز وجود دارد.

محمدی در خصوص پیدا شدن کرکس در تهران گفت: کرکس جزء گونه‌هایی است که در ایران وجود دارد و این پرنده بالش شکسته بوده و نتوانسته پهنه ۵۰ یا ۱۰۰ کیلومتری تهران را طی کند و ناچاراً در تهران فرود آمده است ضمن اینکه این مورد بارها اتفاق افتاده ولی برخی این کرکس‌ را به شیرها چسبانده‌‌اند.

وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه گرگ در تهران پیدا شده است، عنوان کرد: گفته شده در تهران گرگی پیدا شده است ولی ماجرا این است که شخصی در تهران گرگی را نگهداری می‌کرده و از نگهداری آن خسته شده در نتیجه آن را به سازمان محیط زیست تحویل داده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: بنده احتمال می‌دهم که این ۳ توله شیر متعلق به یک فرد بوده است چون این شیرها همزمان در تهران رها‌سازی شدند ولی این کار فی‌نفسه تخلف محسوب می‌شود و محیط زیست در حال تحقیقات و تنظیم پرونده حقوقی برای رسیدگی در مراجع قضایی است.

محمدی در خصوص علت مرگ شیری که لاشه آن پیدا شده است، گفت: احتمالاً این توله شیر در اثر تصادف مرده است و کنار اتوبان همت پیدا شده است.

باغ وحش‌ها موظف به رعایت استانداردهای محیط زیست هستند

وی در خصوص باغ وحش‌ها عنوان کرد: باغ وحش‌های ما باید بسیار هوشیار باشند ضمن اینکه از شهروندان درخواست می‌کنیم که هر گونه برای نگهداری جانوران وحشی و حتی تاکسی‌ درمی شده و اجزای آن مانند شاخ و سر باید از سازمان محیط‌ زیست مجوز بگیرند و مردم اجازه ندارند جانوران وحشی را در فضاهای غیر استاندارد نگهداری کنند.

محمدی اظهار داشت: باغ وحش اگر قرار است گونه‌ای را بخرد و به آن جا منتقل کند باید با محیط زیست هماهنگ کند یعنی آن فضاهای نگهداری جانوران باید مطابق با ضوابط و استانداردهای محیط ‌زیست باشد.

وی بیان کرد: استانداردها و ضوابط نگهداری پرندگان، پستانداران و تمام جانواران وحشی را سازمان محیط زیست تهیه و به استان‌ها ابلاغ کرده است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان محیط‌ زیست گفت: هم‌اکنون باغ وحش‌ها بهانه‌ای ندارند که محیط زیست برای نگهداری حیوانات استاندارد ندارد و باید باغ وحش‌ها خود را با ضوابط و معیارها منطبق کنند چرا که باغ وحش‌ها می‌توانند بر افکار عمومی در جهت حس حیوان دوستی و تأثیر گونه‌های در معرض انقراض مؤثرند و ما باغ‌وحش‌ها را به عنوان حلقه‌های حفاظت می‌شناسیم.
 
محمدی عنوان کرد: با تمام استانداران استان‌ها مکاتبه شده است که به باغ وحش به شکل بنگاه اقتصادی، تفریحی و خدماتی نگاه شود و تسهیلات بانکی در اختیار مسئولان باغ‌ وحش‌ها قرار گیرد و اگر باغ ‌وحش مشکل مالی دارد می‌توانند به محیط ‌زیست، استانداری‌ها و سازمان‌های میراث فرهنگی مراجعه کنند.

مهلت 6 ماهه تا یک ساله محیط زیست به باغ وحش‌ها برای رعایت استانداردها
 
وی خاطرنشان کرد: باغ وحش‌ها خود را با ضوابط و معیارهای محیط ‌زیست وفق دهند و اگر این ضوابط اجرایی نشود محیط زیست بعد از مهلت ۶ ماهه تا یک ساله باغ وحش‌ها را تعطیل می‌کند.

محمدی در پایان گفت: ضوابط و استانداردها امسال توسط محیط زیست به باغ وحش استان‌ها ابلاغ شده است و در مورد سیرک و اشخاصی که می‌خواهند پرنده‌ای را نگهداری کنند، ضوابط ان تهیه شده است و بهانه‌ای دست اشخاص نیست و اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس