کد خبر 856891
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
سند 2030

در حالی که تذکرات مانع اجرای علنی سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش شد اکنون سازمان محیط‌زیست متولی این سند نفوذ شده است.

به گزارش مشرق، سال گذشته عتاب و تذکر مقام معظم رهبری مهر پایان بر دفاعیات کسانی زد که معتقد بودند سند ۲۰۳۰ منافاتی با قوانین و ساختار آموزشی کشور ندارد. بعد از این،‌گمان این رفت که سایر سندهای بالادستی همچون سند تحول آموزش و پرورش، سند سیاست‌های کلی آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی- کاربردی پیشتاز و پیشرو در اجرایی شدن قرار می‌گیرد، در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول آموزش و پرورش اجرایی شده است. از سوی دیگر شواهدی وجود دارد که بیانگر این است سازمان محیط‌زیست به انواع مختلف مأمن و محل اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ شده است.

بیشتر بخوانید:

"سند ۲۰۳۰" همچنان توسط دولت در حال اجرا است +سند

آمریکا در آرزوی کاپیتولاسیون جدید!

حرکات غیرمسؤولانه در آموزش و پرورش رصد شود


فارغ از اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها بخش اندک و جزئی از سند تحول آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی اجرایی شده است، شواهدی دال بر تعیین‌تکلیف سازمان محیط‌زیست برای اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ وجود دارد. جالب این است جای اینکه سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها در خدمت برنامه‌های آموزش و پرورش جهت نیل به اهداف بالادستی کشور باشند، این آموزش و پرورش است که تسلیم برنامه‌ریزی‌های دیگر نهادها شده است.

درخواست ارائه گزارش از وزارتخانه

ادامه مصرانه ساختارشکنی توسط مدارس طبیعت و نیز در خواست ارائه گزارش از سوی سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه‌های دولت از جمله موارد فوق است. مستنداتی که نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه جاری، سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست به‌عنوان سازمان تحت مدیریت معاون رئیس‌جمهور در قالب نامه‌ای‌ رسمی خطاب به سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی خواستار ارائه گزارش اجرای سند ۲۰۳۰ یا سند توسعه پایدار جهت ارائه این گزارش‌ها توسط نمایندگی ایران در نیویورک شده است !

ساختارشکنی توسط مدارس طبیعت

در مورد دیگر می‌توان به تفاهم‌نامه مشترک وزارت آموزش‌وپرورش با سازمان محیط‌زیست تحت عنوان منشور مدارس جامع محیط‌زیستی جم ( مدارس سبز) اشاره کرد، تفاهم‌نامه ۱۰۹ صفحه‌ای که در مقدمه این تفاهم‌نامه آمده به طور مشخص به موضوع توسعه پایدار مدنظر یونسکو اشاره شده است و در بخش‌های مختلف هم به بحث توسعه پایدار ۲۰۳۰ اشاره می‌کند.


در این تفاهم‌نامه ذکر شده است که تدوین محتوای دوره‌های یادگیری آموزشی بر اساس سن دانش‌آموزان و گوناگونی زیستی و فرهنگی هر استان با همکاری متخصصان آموزش محیط‌زیست مورد تأیید دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست است و انتخاب گروه آموزشگر برای تدریس دوره‌های آموزشی به معلمان و مربیان مدارس انجام خواهد شد. اولویت در انتخاب گروه آموزشگران و مدرسان، با سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی صلاحیت‌دار استان است. مشاوران مدارس جم افراد حقیقی و حقوقی هستند که باید دارای تخصص محیط‌زیست و شرایط لازم در زمینه برنامه‌ریزی و آموزش محیط‌زیست را دارا باشند. افراد حقوقی می‌توانند سازمان مردم‌نهاد محیط‌زیستی دارای بدنه تخصصی باشند.


مدارسی که به اسم آموزش و پرورش محیط‌زیستی با تأکید بر اصول حاکم بر رفتار و روان کودکان، آموزه‌های مبتنی بر شناخت محیط‌زیست، حفاظت و توسعه پایدار در بستری متکی بر درک و شهود فراگیرانش شکل گرفته است،‌اما در بطن آن کپی دست نخورده نمونه‌های خارجی از قبیل آموزش زندگی با حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه است که عمیقاً ساختارشکنی در نظام تعلیم و تربیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


سؤال این است مگر می‌شود روند اجرایی‌شدن سند ۲۰۳۰ پایان یافته باشد،‌اما با وزارتخانه‌ها یا سایر نهادها یا سازمان‌های مردم‌نهاد تفاهم‌نامه در این زمینه منعقد شود؟ یا اینکه چگونه ممکن است یک سازمان خواستار ارائه گزارش اجرای سند ۲۰۳۰ یا سند توسعه پایدار از سایر وزارتخانه‌ها به جهت ارائه توسط نمایندگی ایران در نیویورک شود؟!

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    1 0
    ببخشید شیفت یعنی چی؟ از لغات اصیل فارسیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس