کد خبر 856710
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
انبار

ضرورت حمایت ملت و مسؤولان ایرانی از چرخه‌های تولیدی و کالای ایرانی راه‌حل اساسی بر حرکت و جهش اقتصاد کشور است.

به گزارش مشرق، شعار سال 1397 حمایت از کالای ایرانی است. حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی موضوع مهمی است که البته این راهبرد، استمرار سیاست اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نیز بوده است.

امسال تقریباً بیش از 10 سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را با مباحث اقتصادی آغاز می‌کنند، اما در یک دهه گذشته آن توجه ویژه‌ای که باید به شعار آن سال انجام شود، نشده است.

 امسال نیز با توجه به شرایط خاص و حساس کشور، توسط رهبر معظم انقلاب امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید:

تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی بوس ساخت ایران

موضوعی که نشان می‌داد، باید مسؤولان یک عزم جدی در حمایت از تولید ملی داشته و در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند، البته آحاد ملت همه می‌توانند در این زمینه کمک کنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان شوند.

ضرورت حمایت ملت و مسؤولان ایرانی از چرخه‌های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی بر حرکت و جهش اقتصاد کشور است، موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می‌توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی تحقق کرد، البته باید بدانیم که حمایت از تولید ایرانی قطعاً مقدمه‌ای بر اشتغال‌زایی و کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در همه عرصه‌ها بوده و همچنین موجب بهبود وضعیت اجتماعی، زندگی مردم و همچنین کاهش نرخ تورم و اثرات مثبت در اقتصاد که منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد.

* عرضه تولیدات داخلی با برندهای خارجی

با این شرایط با کمی تأمل در بازار متوجه این موضوع می‌شویم که علاوه بر مردم هنوز تعداد زیادی از مسؤولان تمایل به سمت کالای داخلی ندارند و توجه نکردن به تولید داخل و استفاده از کالاهای خارجی همچنان در حال گسترش است، هرچند که عوارض سوء آن در همه جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.

اگر نیم‌نگاهی حتی به لوازم زندگی خود و البته محیط کار داشته باشیم، متوجه این امر می‌شویم که انواع کالاهای لوکس و ضروری در خانه‌های‌مان جا خوش کرده‌اند، در حالی که کالاهای داخلی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورند و منتظر نگاه ما هستند.

اما تأسف‌بارتر آن است که این روزها حتی بسیاری از تولیدات داخلی کالای خود را با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه می‌کنند.

در شرایط کنونی تولیدات داخلی برای تولید داخلی افتخار نیست و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند، برای جلوگیری از ورشکستگی و همچنین جذب مشتری جنس ایرانی خود را با برند غیر ایرانی وارد بازار کنند که همین امر نشان از عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از کالای ایرانی و همچنین عدم اطمینان به تولید داخل است.

اما برای بررسی بهتر وضعیت تولیدکنندگان در استان زنجان به سراغ یکی از دو کارخانه تولید کننده کاغذ A4 و دفتر در استان زنجان رفتیم تا مصائب تولید را از او جویا شویم.

علی احمدی رئیس شرکت زرین کاغذ زنجان درباره تولیدات خود گفت: تولیدات شرکت برگه A4 و دفترچه‌های دانش‌آموزی است و شرکت ما یکی از دو تولیدکننده این برگه‌ها در استان زنجان است.

وی با اشاره به اینکه ورود در کار تولید در زنجان مصائب و مشکلات بسیاری دارد که قطعاً تولیدکنندگان بهتر با آن آشنا هستند، اضافه کرد: اما در کار تولید کاغذ که البته یک تولید منحصر به فرد است، این امر نمود بیشتری دارد، چراکه بی‌مهری‌های مسؤولان نسبت به این تولیدات با وجود نیاز بسیار است.

رئیس شرکت زرین کاغذ با اشاره به اینکه در ایران فقط 10 درصد کاغذها از جمله کاغذ روزنامه تولید می‌شود و بقیه وارداتی است، بیان کرد: البته مشکل ما تنها واردات نیست و مشکلات داخلی بیشتر سد راه تولیدکنندگان شده است.

احمدی، مسائل مربوط به دارایی، عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها و مهم‌تر از همه عدم حمایت مسؤولان را از جمله مشکلات تولیدکنندگان داخلی برشمرد و متذکر شد: حتی در بنادر در ترخیص بار و پس از آن نیز در زمینه حمل بار و هزینه‌های بالای آن مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات تولید در زنجان به علت شرایط خاصی که در آن حاکم است، از سایر استان‌ها بیشتر است، تبیین کرد: نمی‌دانم فلسفه این امر چیست که در زنجان همه چیز گران است، یعنی با وجود اینکه مردم زنجان شرایط اقتصادی پایینی دارند، اما گرانی در زنجان بیداد می‌کند.

رئیس شرکت زرین کاغذ با اشاره به اینکه اغلب امور مربوط به فروش کاغذ از سوی شرکت زرین دفتر با دخالت تاجر انجام می‌شود، مطرح کرد: علت این امر، عدم حمایت دولت از تولیدکننده است و در واقع شعار حمایت از کالای ایرانی واقعاً در حد شعار باقی مانده است، چون دولت اصلا توجهی ندارد.

احمدی با اشاره به اینکه این روزها پس از فروش مقدار زیادی کاغذ، کیف خود بنده به عنوان یک تولیدکننده پر از چک برگشتی است، گفت: مشکل تولیدکنندگان یک یا دو مورد نیست، چون وقتی به دادگاه هم برای پیگیری حقوق از دست رفته و یا چک‌های برگشتی می‌رویم، باید درصدی از آن مبلغ به وکلا بدهیم تا کار را پیگیری کنند که البته این درصد آن چنان هم پایین نیست و گاهاً به 30 درصد از کل مبلغ نیز می‎رسد.

* وجود رانت در خرید در ادارات استان زنجان

وی با اشاره به اینکه برگه A4 دیگر تولیدی نیست که تهیه آن از زنجان یا سایر استان‌ها چندان تفاوتی با هم داشته باشد، بیان کرد: مشکل اینجاست با وجود نیازی که ادارات و دستگاه‌ها به این نوع از کاغذ دارند، وقتی مراجعاتی به ادارات برای فروش اجناس داریم، اذعان می‌کنند که ما از زنجان خرید نمی‌کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه شرکت زرین کاغذ توانایی تهیه و تأمین کاغذ به اندازه نیاز همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان را دارد، تأکید کرد: متأسفانه به علت نداشتن تقاضا در داخل استان ما مجبور به صادرات تولیدات خود به سایر استان‌ها می‌شویم.

احمدی با بیان اینکه خرید کاغذ در ادارات نیز رابطه محور شده است، اضافه کرد: پشت این قضایا رانت وجود دارد و هر اداره نیز طبق آن رانت اقدام به خرید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت زرین دفتر تولید 24 ساعته دارد و به علت عدم فروش تولیدات در زنجان مجبور به صادرات آن به دیگر استان‌ها می‌شود، یادآور شد: نکته جالب قضیه این است که نمایندگی شرکت در یک استان دیگر همین کالا را به خوبی و البته به قیمت بیشتر از خود کارخانه می‌فروشد، اما ما در زنجان این توانایی را نداریم.

مسؤول شرکت زرین کاغذی با بیان اینکه عدم حمایت دولتی موجب بروز چنین مشکلاتی شده است، اضافه کرد: در نهایت آنچه مسلم است، آخر راه تولید در استانی همچون زنجان زندان اسلام‌آباد و یک مشت چک برگشتی که هم‌اکنون نیز تعدادی از آنها در جیب بنده وجود دارد، ختم می‌شود.

احمدی با بیان اینکه عدم ثبات در بازار ارز و فروش موجب شده است که تا روزهای آخر اردیبهشت کارخانه نتواند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کند، بیان کرد: همین امر خود مزید علت بر افزایش مشکلات و البته تعویق در روند تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقام مقایسه تولیدات شرکت با نمونه‌های خارجی برابری کرده و حتی از آن بهتر نیز است، عنوان کرد: ما حتی در مراجعه به ادارات اعلام کردیم که حاضر به ارائه محصولات به دستگاه‌های اجرایی استان با قیمت پایین‌تر هستیم، اما متأسفانه رانت و بسیاری از روابطی که در ادارات وجود دارد، اجازه عرضه اندام به تولیدات ما را نمی‌دهد.

* مسؤولان زنجانی ترجیح می‌دهند نیازهای خود را از خارج از استان زنجان تهیه کنند

رئیس شرکت زرین کاغذ با اشاره به اینکه امروز تولیدات کاغذ شرکت زرین دفتر به سایر استان‌ها از جمله همدان، اصفهان و ... صادر می‌شود، بیان کرد: با شرایط به وجود آمده خود بنده به عنوان تولیدکننده امیدی به آینده کاری خود ندارم.

احمدی افزود: با این شرایط مسؤولان استانی هنوز تولید استان را باور ندارند و ترجیح می‌دهند، کاغذ مورد نیاز خود را از جای دیگر تأمین کنند.

وی با بیان اینکه با شرایط حاصله امروز هیچ امیدواری نه تنها برای بنده، بلکه برای کل تولیدکنندگان وجود ندارد، تصریح کرد: امیدواریم در ادامه سال گشایشی در بازار تولید ایجاد شود و تولیدکنندگان از کرختی به وجود آمده در فروش محصولات خود خارج شوند.

مسؤول شرکت زرین کاغذ با بیان اینکه تولیدکنندگان علاقه‌مند نیستند درب کارخانه  و واحد تولیدی خود را ببندند و با وجود همه مشکلات به تلاش می‌پردازند، افزود: مشکلات تولید یک‌روزه ایجاد نشده است و حل آن مستلزم صرف زمان و برنامه‌ریزی است.

* اولویت دولت حمایت از تولید داخلی است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری زنجان نیز در این باره گفت: در زمینه خرید کالاها یک سامانه جامعی تعریف شده است که دستگاه‌ها موظف و ملزم به خرید از آن هستند.

مسعود اطاعتی با اشاره به اینکه در سامانه مورد نظر آمده است که خرید با پایین‌ترین قیمت انجام شود، بیان کرد: اما در شرایط برابر باید خرید از تولید داخلی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت دولت حمایت از تولید داخل به لحاظ زحماتی است که تولیدکنندگان در اشتغالزایی انجام می‌دهند، افزود: امسال نیز این رویه در دستور کار دولت خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م.ح IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    باسلام،كيفيت،قيمت مناسب باشه نوكر كالاي ايراني هستيم
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      0 0
      کیفیت مناسبه چرا نوکر کالای خارجی هستی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس